• mickisen

    9 månader vaknar så tidigt

    Under hela sommaren har nu min snart 9,5 mån dotter vaknar mellan halv fem och fem på morgonen. Det är mörkt i rummet och svalt och varje gång sitter hon i spjälsängen och är så glad och klappar händerna. Jag är inte lika glad längre. Är helt slut då jag inte får en lång djup sömn alls mer än ngn timme. Har en dotter till som är tre år och hon vaknar minst en gång under natten och ska komma in till oss. 9 månaders somnar ca halv åtta på kvällen, sover hela natten för att sedan vakna där runt fem. Hon tar en tupplur runt 9 halv 10 och sover då ca 90 min särskilt om jag sover bredvid vilket jag brukar göra. Hon tar sedan en lur till runt 14-15 i en timme. Oftast på morgonen har hon bajs eller bajsar kort efter att jag gått upp. Är det det hon vaknar av? Kan man flytta fram bajseriet?

    Stöd från andra som upplever samma just nu önskas, tips och hejarop att det snart går över mottages tacksamt också :)

  • Svar på tråden 9 månader vaknar så tidigt
  • GAndrea

    Min 8 månaders har sen hon var 2 månader vaknat kl 05.30-06. Har inga tipstips tyvärr för jag har testat lite allt möjligt. Väcka henne från tuppluren på eftermiddagen, ge välling/gröt på kvällen så hon är riktigt mätt, testat samsova, spjälsäng och även vagnen. Jag har bara ett barn så jag går och lägger mig 21 med henne och är hyfsat pigg ändå.

    Hoppas och håller tummarna att de kommer sova längre när hösten och mörkret kommer!

  • Themis

    90 minuter sömn på förmiddagen är länge, du kan försöka korta av det 5 min åt gången så att barnet blir trött och du kan tidigarelägga eftermiddagssömnen och minska den totala sömntiden på dagen. 

    Ändra ena dagen och låt sen någon dag vara samma innan du ändrar igen om barnet har svårt att vänja sig. När du är nere på 25 minuter i förmiddagspasset kan du testa att bara vila ihop en stund den tiden men ändå aktivera barnet så det inte somnar, med t.ex. musik.

    På det viset får du så småningom ihop bara en sovpaus dagtid direkt efter lunchen, som det är på förskolan. 

    Nästa steg är att senarelägga kvällssömnen på samma sätt och se hur det blir.
    Jag skiftade mitt barns tider 5 minuter åt gången för att bli av med nattmatning och få ihop sovstunderna och jag tyckte det funkade bra.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Fröken W
    Themis skrev 2017-07-31 09:14:55 följande:

    90 minuter sömn på förmiddagen är länge, du kan försöka korta av det 5 min åt gången så att barnet blir trött och du kan tidigarelägga eftermiddagssömnen och minska den totala sömntiden på dagen. 

    Ändra ena dagen och låt sen någon dag vara samma innan du ändrar igen om barnet har svårt att vänja sig. När du är nere på 25 minuter i förmiddagspasset kan du testa att bara vila ihop en stund den tiden men ändå aktivera barnet så det inte somnar, med t.ex. musik.

    På det viset får du så småningom ihop bara en sovpaus dagtid direkt efter lunchen, som det är på förskolan. 

    Nästa steg är att senarelägga kvällssömnen på samma sätt och se hur det blir.

    Jag skiftade mitt barns tider 5 minuter åt gången för att bli av med nattmatning och få ihop sovstunderna och jag tyckte det funkade bra.


    Fast med tanke på att hon "bara" sover 9-9,5 timmar under natten så behöver hon ju sömnen på förmiddagen. En 9 månaders behöver ca 16 timmars sömn/dygn. Det brukar vara bra att försöka få till ca 12 timmar på natten och sedan två sovstunder på dagen som är 1-2 timmar vardera.

    Ts, har du provat att ta över henne till er säng och ge välling när hon vaknar? Kanske kan hon somna om efter det.

    Har ni mörkläggningsgardiner så det verkligen blir mörkt? Tänk på att mörklägga även rummen runt omkring så det inte kommer in ljus från någon annanstans, eller stäng dörren men det är väl säkert svårt med treåringen.

    Lycka till!
  • mickisen
    GAndrea skrev 2017-07-31 08:47:08 följande:

    Min 8 månaders har sen hon var 2 månader vaknat kl 05.30-06. Har inga tipstips tyvärr för jag har testat lite allt möjligt. Väcka henne från tuppluren på eftermiddagen, ge välling/gröt på kvällen så hon är riktigt mätt, testat samsova, spjälsäng och även vagnen. Jag har bara ett barn så jag går och lägger mig 21 med henne och är hyfsat pigg ändå.

    Hoppas och håller tummarna att de kommer sova längre när hösten och mörkret kommer!


    Varför får man ingen instruktion när barnet kommer ut? Det hade underlättat mycket :P. Jag tänker att jag ska lägga mig tidigare varje kväll men jag fastnar alltid i något som jag inte hunnit med under dagen, och sedan är det ju också skönt att ha en stund för sig själv också innan man går och lägger sig....hopas det vänder för oss båda snart
  • mickisen
    Gulletussan skrev 2017-07-31 08:54:35 följande:

    Kan du inte testa att lägga henne senare då?


    Absolut! Tycker det är så konstigt bara, känns som att om jag lägger henne senare så vaknar hon tidigare och tvärtom, inte helt logiskt enligt mig...
  • mickisen
    Themis skrev 2017-07-31 09:14:55 följande:

    90 minuter sömn på förmiddagen är länge, du kan försöka korta av det 5 min åt gången så att barnet blir trött och du kan tidigarelägga eftermiddagssömnen och minska den totala sömntiden på dagen. 

    Ändra ena dagen och låt sen någon dag vara samma innan du ändrar igen om barnet har svårt att vänja sig. När du är nere på 25 minuter i förmiddagspasset kan du testa att bara vila ihop en stund den tiden men ändå aktivera barnet så det inte somnar, med t.ex. musik.

    På det viset får du så småningom ihop bara en sovpaus dagtid direkt efter lunchen, som det är på förskolan. 

    Nästa steg är att senarelägga kvällssömnen på samma sätt och se hur det blir.
    Jag skiftade mitt barns tider 5 minuter åt gången för att bli av med nattmatning och få ihop sovstunderna och jag tyckte det funkade bra.


    Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
    Tack för konkreta tips! Det är kanske länge, i vagnen sover hon inte riktigt lika länge men när vi sover ihop så brukar det bli en längre stund. Kanske borde lägga henne i vagnen och så sover jag på soffan istället? Behöver man redan justera så att barnet bara sover en gång om dagen? Gör det automatiskt att barnet sover längre på natten? Justera kvällssömnen, är halv åtta sent för en 9 mån? Hon somnade prick kl 7 tidigare men nu är hon mer vaken på kvällen så det har blivit lite senare på sommaren
  • mickisen
    Fröken W skrev 2017-07-31 20:33:52 följande:
    Fast med tanke på att hon "bara" sover 9-9,5 timmar under natten så behöver hon ju sömnen på förmiddagen. En 9 månaders behöver ca 16 timmars sömn/dygn. Det brukar vara bra att försöka få till ca 12 timmar på natten och sedan två sovstunder på dagen som är 1-2 timmar vardera.

    Ts, har du provat att ta över henne till er säng och ge välling när hon vaknar? Kanske kan hon somna om efter det.

    Har ni mörkläggningsgardiner så det verkligen blir mörkt? Tänk på att mörklägga även rummen runt omkring så det inte kommer in ljus från någon annanstans, eller stäng dörren men det är väl säkert svårt med treåringen.

    Lycka till!
    Tack för tips! Nej jag har faktiskt inte gjort det (gett välling i sängen). Det borde jag kanske för hon gäspar faktiskt en del när vi gått upp ibland, hon kanske faktiskt inte egentligen vill vakna då heller?! Hm, det ska jag nog testa! Vi har mörkläggningsgardiner men dörren är öppen, ja det ljuset kanske räcker förstås. Man är ju rätt trött när treåringen vandrar in så man lyfter bara upp henne så fort som möjligt så man får somna om igen :)
  • Bosan

    Min 11 månaders hade så för ca 1 månad sen. I typ kanske en vecka eller två.. Precis som din att han hade börjat bajsa den tiden så jag är helt säker att det var därför. Sen vips sov han till 7:30 i en vecka(utan bajs). Och nu till 7, ibland kl 6. Så det har inte varit nåt bestående.. Så håll ut :) (om det inte varit en längre tid, då är det kanske nåt som borde ändras..)

    Har han andra gånger vaknat tidigt (typ 04:30) har det funkat att ge en skvätt välling eller ersättning så somnar han..

  • Fröken W
    mickisen skrev 2017-07-31 20:51:37 följande:

    Absolut! Tycker det är så konstigt bara, känns som att om jag lägger henne senare så vaknar hon tidigare och tvärtom, inte helt logiskt enligt mig...


    Barn sover ofta sämre på natten om de får för lite eller för mycket sömn. Kolla på sidan rullavagn.nu Där man man fylla i ålder på sitt barn och när h*n brukar vakna så

    ger de förslag på när det är dags för tupplurar. Det har stämt väldigt bra på min dotter från att hon var 6-7 månader (hon är 10 månader nu).

    Bläddra ner bland lästipsen på första sidan tills du kommer till en artikel som heter något i stil med "Fem anledningar till att din bebis vaknar på natten och tips för mer sömn". Jag provar klistra in adressen direkt till länken, annars får du som sagt bläddra.

    rullavagn.nu/blogg/fem-anledningar-till-att-din-bebis-vaknar-pa-natten-och-hur-du-gor-att-fa-sova-mer/
  • LittleSunshine84

    Har en 8 månaders som läggs 19 och han har bestämt sig för att vid 04 är det dags att gå upp! Tidigare kunde man ge ersättning så somnade han om till 06. Men inte nu sedan 1.5vecka tillbaka. Men nu vill han upp kl 04, vara uppe i 1-2timmar och sen sova i 45 min.

    Lägger jag honom senare blir det massa gnäll och känns som att han även vaknar tidigare :P

    I övrigt så sover han 11-12 och ca 14.30-15.

  • sextiotalist

    En del barn är morgontidiga. Sonen vaknade så tidigt varje morgon oavsett när han somnade på kvällen och oavsett hur han sov på dagen, detta tills han var ungefär 6 år.

    Han var morgontidig även under tonåren, dock inte fullt så tidig.

    Nu är jag också morgonpigg, men inte alltid och det jag gjorde var att ge honom en flaska välling och krypa ner i soffan med honom och mös.

  • mickisen
    Bosan skrev 2017-07-31 21:08:36 följande:

    Min 11 månaders hade så för ca 1 månad sen. I typ kanske en vecka eller två.. Precis som din att han hade börjat bajsa den tiden så jag är helt säker att det var därför. Sen vips sov han till 7:30 i en vecka(utan bajs). Och nu till 7, ibland kl 6. Så det har inte varit nåt bestående.. Så håll ut :) (om det inte varit en längre tid, då är det kanske nåt som borde ändras..)

    Har han andra gånger vaknat tidigt (typ 04:30) har det funkat att ge en skvätt välling eller ersättning så somnar han..


    Hoppas att det vänder för mig också. Nu tjugo i sex två dagar i rad, galet att man är glad för "sovmorgon" :p
  • mickisen
    Fröken W skrev 2017-07-31 21:47:33 följande:
    Barn sover ofta sämre på natten om de får för lite eller för mycket sömn. Kolla på sidan rullavagn.nu Där man man fylla i ålder på sitt barn och när h*n brukar vakna så

    ger de förslag på när det är dags för tupplurar. Det har stämt väldigt bra på min dotter från att hon var 6-7 månader (hon är 10 månader nu).

    Bläddra ner bland lästipsen på första sidan tills du kommer till en artikel som heter något i stil med "Fem anledningar till att din bebis vaknar på natten och tips för mer sömn". Jag provar klistra in adressen direkt till länken, annars får du som sagt bläddra.

    rullavagn.nu/blogg/fem-anledningar-till-att-din-bebis-vaknar-pa-natten-och-hur-du-gor-att-fa-sova-mer/
    Åh vad bra!! Ska genast kika!! Tack!
  • mickisen
    sextiotalist skrev 2017-08-01 08:56:41 följande:

    En del barn är morgontidiga. Sonen vaknade så tidigt varje morgon oavsett när han somnade på kvällen och oavsett hur han sov på dagen, detta tills han var ungefär 6 år.

    Han var morgontidig även under tonåren, dock inte fullt så tidig.

    Nu är jag också morgonpigg, men inte alltid och det jag gjorde var att ge honom en flaska välling och krypa ner i soffan med honom och mös.


    Jo det är ju mysigt egentligen, lite tid bara vi två. Men det är också lite stressigt för mig eftersom jag inte vill väcka min äldsta så är jag typ inställd på minsta lilla pip så jag kan kila upp direkt och ta henne så hon inte väcker storasyster.
  • mickisen
    LittleSunshine84 skrev 2017-07-31 22:17:44 följande:

    Har en 8 månaders som läggs 19 och han har bestämt sig för att vid 04 är det dags att gå upp! Tidigare kunde man ge ersättning så somnade han om till 06. Men inte nu sedan 1.5vecka tillbaka. Men nu vill han upp kl 04, vara uppe i 1-2timmar och sen sova i 45 min.

    Lägger jag honom senare blir det massa gnäll och känns som att han även vaknar tidigare :P

    I övrigt så sover han 11-12 och ca 14.30-15.


    Heja oss!! Hoppas det vänder för oss båda snart!
Svar på tråden 9 månader vaknar så tidigt