• JahaOkBra

    Vägglöss. Behöver råd!

    Hej!

    För en vecka sedan fick jag och min kille massa bett. Bett på armarna, magen, fötterna, nåt finger, ryggen osv. Vissa bett vad i klunga eller på rad. Förstod att det var vägglöss efter att ha hittat fem svarta prickar i sängramen, de gick att smeta ut.

    Följande saker komplicerar denna otroligt jobbiga situation:

    A) Jag har endast ett litet frysfack i mitt kylskåp

    B) Jag ska flytta till en annan stad om tre veckor

    C) Jag har ingen möjlighet att förvara rena kläder utomhus i t ex sopsäckar

    Idag hade jag skadedjursteknikern här som sanerade min lilla 20kvm studentlägenhet. Han konstaterade att det inte rörde sig om många vägglöss - de var få. Eftersom han kändes väldigt stressad hann jag inte ställa alla frågor jag har innan han skyndade iväg.

    Här kommer mina frågor:

    1. Hur undviker jag att föra vidare lössen till mitt nya boende? Där finns en frys, en sådan som det brukar stå en kyl på. Den är större än den jag har nu! Räcker det att jag har kläder som måste frysas i dubbla plastpåsar och sedan i sopsäckar, för att sedan frysa dem på plats?

    2. Hur gör jag med mina böcker? Jag har många böcker, vissa är tjockare men många är stora - de får inte plats i mitt lilla frysfack. Kan jag lägga dem i plastpåsar och sopsäckar som med kläderna?

    3. När måste man slänga sängen? Jag hade ändå tänkt slänga den inför flytten då den är gammal och skruttig. Vad hjälper det att slänga sängen? De hittar ju ändå till mig om jag skulle sova på t ex luftmadrass. Kanske snabbare dessutom ????

    Skulle vara så tacksam och någon kunde hjälpa mig med detta! Situationen är så jobbig. Jag sover jättedåligt och har ingen matlust öht. Gråter varje dag och känner mig ensammast i hela universum!

    Kram!

  • Svar på tråden Vägglöss. Behöver råd!
  • IsDimma

    Jag har läst (vet ej om det stämmer) att man kan flytta ut sängen från väggen och ställa sängbenen i fyra burkar som man smörjer med något kladdigt. Då hittar lössen inte till sängen. Men som sagt vet jag inte om det stämmer.

  • Anonym (OcksåVägglöss)

    Hade vägglöss 2014 efter en utlandssemester. Vet hur du mår. Åt inget eller sov inget. Det är bra att han har sanerat, men kläder o sängkläder är viktigt att tvätta i 60 grader.

    Det du inte kan tvätta måste frysas

  • JahaOkBra

    #3 Vad jobbigt! Vägglöss är inget man önskar någon. Skönt för dig att det var så länge sen! <333

    Vet om att man ska tvätta i 60grader osv. Problemet är ju lite det att jag inte har någonstans att frysa kläder och t ex böcker (vilka också kan bebos av vägglöss. Dock kanske inte troligt i mitt fall eftersom jag tydligen inte har alls många vägglöss). Jag har ju bara ett litet litet frysfack...

  • Anonym (Förtvivlad)

    Har också fått in vägglöss pga granne som ej gjort som hon blivit tillsagd. Så nu har det spritts sig även till fler i trapphuset. Detta är fruktansvärt påfrestande. Jag fryser tvättar hela tiden. Vågar inte ta hem någon, livrädd att sprida det vidare. Det gör att jag isolerar mig mer o mer. Har även funderingar på om der är vanligt att det fastnar i mutt hår. Och det kan höra att det sprider sig när jag är iväg någonstansz dom hitta nu väldigt lute hos mig men det är ändå äckligt. Köpte ny säng gör några månader sen. Och nu funderar jag på att köpa ny bäddmadrass. Då jag tog bort madrassskydd och frös. Sov bara på skumgummit med lakan . Visa DIF ATF det inte var det jästa. Har nu varit - grader ute så haft den på balkongen ca 12 Tim sen blev det + grader. Räcker det. Någon mer som har erfarenhet av detta??? HJÄLP detta är det värsta jag varit med om. Önskar inte min värsta fiende detta helvete.

  • Anonym (Hotell)

    Hej,

    Jag jobbar på hotell och har varit med om några behandlingar :)

    Allt du kan tvätta ska tvättas i 60 grader.

    Böcker kan du bläddra igenom och se om det finns kryp, annars är de ok :) samma med datorer och allt hårt.

    Har du tillgång till bastu? Om du har så kan du ställa in resväskor mm. I den under en dag. Typ allt med tyg som inte går in i tvättmaskinen.

    Du bör även be om en återkontroll om ca. 2 veckor så kan de kolla att allt är ok innan du flyttar men om du har gjort behandling i din lägenhet så har de nog flytt till grannen...

Svar på tråden Vägglöss. Behöver råd!