• Ormalin

    Hur göda smal hund

    Har en samojedhane som miste intresset för mat vid 8-9 månaders ålder, innan var han jätteglupsk. Läste runt lite på nätet och det verkar rätt vanligt när de blir könsmogna. Fram till året åt han sen i genomsnitt 5 dl torrfoder/dag som vi blandade med lyxig burkmat bara för att han skulle få i sig något alls. Nyligen gjorde han illa nosen, sen dess ratar han all hundmat och det enda han vill äta är våra matrester. Han är 13 månader och har tappat 1,2kg sen ettårs-vaccinationen. När vi var hos veterinären var de lite bekymmrade att han är så mager, men det var inte jättealimenarande. Men jag undrar hur jag ska få honom upp i vikt? Matar med köttbullar och korv (utan lök), men det känns inte bra att ge alltjämt. Hur får jag honom att gå upp i vikt?

  • Svar på tråden Hur göda smal hund
  • Aniiee

    vad ger du för foder?

    Min samojedtik är superpetig, hon vill bara ha blötmat. Köper vom- og hundemat färskfoder. Active, active lax och taste kyckling är favoriterna. Hon går då och då i de andra hundarnas torrfoder, som  är orijen regional red eller orijen tundra. Och så får hon frysta märgben.

    Människomatsrester kan vara ok att ge ibland, men ge hellre färskt kött (svensk köttfärs är helt ok att ge), fisk (lax. Frys först), frukt och grönsaker om komplement till foder.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Starka

    Har också haft problem att få vår tik att äta, superkräsen, provade hur många torrfoder som helst från1100kr säcken till 199kr. Köpte till slut vom färskfoder och nu äter hon perfekt har perfekt hull är blank och fin i pälsen

  • scanmia

    För att komma ifrån kladdet runt maten så tar du så mycket av det foder som du vill att han ska äta och serverar. Observera hur mycket han faktiskt äter. Låt matskålen stå framme 10 minuter. Nästa måltid så tar du och serverar hälften av vad han faktiskt åt. Observera hur mycket han äter. Nästa måltid serverar du hälften av vad han åt. Fortsätt tills han äter allt i skålen på 10 minuter. Sedan börjar du långsamt att för varje måltid lägga till lite mer mat tills han äter en full portion på 10 minuter. Äter han inte upp allt så serverar du om igen halva mängden vid nästa måltid. Jag har botat många petiga (anorektiska! - ägarnas ordval, inte mitt) hundar enligt det här protokollet. Är hunden i övrigt frisk och veterinären har kollat dem så fungerar det klockrent.

    För att lägga på hullet lite så använd gärna nyttiga fetter som fiskolja och mer belöningar med högre energiinnehåll. Alternativt kan du smeta ut det i botten på matskålen.

  • Aniiee
    scanmia skrev 2017-08-09 21:33:35 följande:

    För att komma ifrån kladdet runt maten så tar du så mycket av det foder som du vill att han ska äta och serverar. Observera hur mycket han faktiskt äter. Låt matskålen stå framme 10 minuter. Nästa måltid så tar du och serverar hälften av vad han faktiskt åt. Observera hur mycket han äter. Nästa måltid serverar du hälften av vad han åt. Fortsätt tills han äter allt i skålen på 10 minuter. Sedan börjar du långsamt att för varje måltid lägga till lite mer mat tills han äter en full portion på 10 minuter. Äter han inte upp allt så serverar du om igen halva mängden vid nästa måltid. Jag har botat många petiga (anorektiska! - ägarnas ordval, inte mitt) hundar enligt det här protokollet. Är hunden i övrigt frisk och veterinären har kollat dem så fungerar det klockrent.

    För att lägga på hullet lite så använd gärna nyttiga fetter som fiskolja och mer belöningar med högre energiinnehåll. Alternativt kan du smeta ut det i botten på matskålen.


    Det kan funka. Det kan också slå JÄTTEfel.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • scanmia
    Aniiee skrev 2017-08-09 21:36:47 följande:
    Det kan funka. Det kan också slå JÄTTEfel.
    Väg fördelar mot nackdelar, stäm av med veterinär och avgör sedan själv. If the solution is worse than the problem, then you don't have a problem brukade min farmor säga. Solig
  • Aniiee
    scanmia skrev 2017-08-10 01:57:58 följande:
    Väg fördelar mot nackdelar, stäm av med veterinär och avgör sedan själv. If the solution is worse than the problem, then you don't have a problem brukade min farmor säga. Solig
    Jag håller med om att allt är värt att prova utom arsenik (som min mormor brukade säga =P), men man ska vara medveten om just fördelar och nackdelar med att svälta sig själv och sina djur...
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Dexter dot com

    Byt till ett smakligt foder med hög energihalt för tex hårt arbetande hundar och testa att hunden får arbeta för fodret dvs du tar med mat som belöning och ger när ni tränar, testa att låta fodret stå framme jämt alt dela upp på 4 mindre mål så magen aldrig blir tom eftersom många hundar mår lite illa om dom går med tom mage.

  • Ormalin

    Tack för era svar! Nu när han har ont i nosen och är lite nere måste det verkligen vara något extra. Provade köpa Mushbarfs råfrysta mat och den gillar han. Blir lite orolig att han aldrig mer kommer vilja äta vanlig hundmat bara, för det blir ju rätt dyrt i längden. Ska prova färskfodret ni tipsade om också. Tack igen!

  • Aniiee
    Ormalin skrev 2017-08-11 11:07:54 följande:

    Tack för era svar! Nu när han har ont i nosen och är lite nere måste det verkligen vara något extra. Provade köpa Mushbarfs råfrysta mat och den gillar han. Blir lite orolig att han aldrig mer kommer vilja äta vanlig hundmat bara, för det blir ju rätt dyrt i längden. Ska prova färskfodret ni tipsade om också. Tack igen!


    Just nu är det viktigare att han får upp aptiten och blir kompis med skålen. Om någon månad kan du blanda färkfoder och bra torrfoder succesivt, eller ge båda sida vid sida.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Betty Boop

    Vår hund gick oförklarligt upp i vikt. Vi fattade ingenting först men upptäckte att vi hade gett honom fel foder. Han fick torrfoder anpassat för jätteaktiva hundar typ jakthundar. De rör sig mer än vanligt och gör av med mer energi och behöver därför foder med mer fett. Det kan kanske vara nåt för er? Valpfoder är ju också fetare än "vanligt" foder. Bra för viktökning!

Svar på tråden Hur göda smal hund