• NZZZZ

    För högt AMH-värde?

    Hej.

    Var inne på 1177 precis och läste att mitt AMH-värde ligger på 9.08. Läkaren har skrivit "således visar det bra antal ägg". Men överallt när jag läser trådar så upplever jag att de med höga värden har PCO. Jag har blivit utredd och har fått höra att jag inte har typiska PCO-äggstockar. Har regelbunden mens och verkar även ha regelbunden ÄL.

    Varför är mitt värde så högt? Litar inte på de svenska läkarna, har de missat att tala om något för mig?

  • Svar på tråden För högt AMH-värde?
  • Videung7634

    Förlåt, du litar inte på de svenska läkarna men du litar på ett forum där du kan få alla svar mellan himmel och jord? Hur menar du egentligen?

  • NZZZZ
    Videung7634 skrev 2017-08-11 06:22:17 följande:

    Förlåt, du litar inte på de svenska läkarna men du litar på ett forum där du kan få alla svar mellan himmel och jord? Hur menar du egentligen?


    Det är inte första gången som det händer att läkaren inte berättat att något värde varit för högt etc. Har hittat infon på min digitala journal istället.
  • Videung7634
    NZZZZ skrev 2017-08-11 10:04:46 följande:

    Det är inte första gången som det händer att läkaren inte berättat att något värde varit för högt etc. Har hittat infon på min digitala journal istället.


    Men det beror ju säkerligen på att det inte har någon betydelse. Annars får ju folk gå å oroa sig över massa saker som i praktiken inte spelar någon roll.
  • NZZZZ
    Videung7634 skrev 2017-08-11 14:51:48 följande:

    Men det beror ju säkerligen på att det inte har någon betydelse. Annars får ju folk gå å oroa sig över massa saker som i praktiken inte spelar någon roll.


    Du har rätt. Oroade mig i onödan. Ringde och fråga, de sa "varför är du orolig? Du har gott om ägg, bara positivt!"

    Ska sluta googla. Blir knäpp!
  • Videung7634
    NZZZZ skrev 2017-08-11 20:22:24 följande:

    Du har rätt. Oroade mig i onödan. Ringde och fråga, de sa "varför är du orolig? Du har gott om ägg, bara positivt!"

    Ska sluta googla. Blir knäpp!


    Hehe. Googla har både för och nackdelar :)
  • hanna8911

    Hej!
    Har precis som du en lite högre AMHvärde på strax över 8, jag ser det dock som positivt! Har regelbunden mens men antagligen inte äl varje gång då vi försökt skaffa barn en längre tid! Men se ditt höga värde som positivt! 

  • NZZZZ
    hanna8911 skrev 2017-08-13 11:54:28 följande:

    Hej!

    Har precis som du en lite högre AMHvärde på strax över 8, jag ser det dock som positivt! Har regelbunden mens men antagligen inte äl varje gång då vi försökt skaffa barn en längre tid! Men se ditt höga värde som positivt! 


    Hej!

    Fick höra samma sak, att troligtvis har jag inte ÄL varje gång.. De ggr jag testat har jag fått positivt så jag har iaf ÄL. Får du inte hjälp med regelbunden ÄL? Om det går.

    Innebär en hög äggreserv att man är fertil längre upp i åldern med möjligtvis..? :)
  • NZZZZ

    Glömde tillägga ifall någon läser tråden och undrar samma sak. Varför det var viktigt att skicka iväg infon till mig och påpeka att det var högt var att ifall jag vill insemineras i Danmark så ska de vara försiktiga med hormonstimulering för flera ägg kan lossa (många äggblåsor) och resultera i flerbördsgraviditet.

  • hanna8911
    NZZZZ skrev 2017-08-13 11:57:51 följande:

    Hej!

    Fick höra samma sak, att troligtvis har jag inte ÄL varje gång.. De ggr jag testat har jag fått positivt så jag har iaf ÄL. Får du inte hjälp med regelbunden ÄL? Om det går.

    Innebär en hög äggreserv att man är fertil längre upp i åldern med möjligtvis..? :)


    Jag har också fått positivt på ältest varje gång nästan men antagligen så släpper inte ägget då jag efter mätt progesteron som varit lågt. Ja jag fick det förklarat som att man kommer ha lättare att bli gravid längre upp i åldern!
  • NZZZZ
    hanna8911 skrev 2017-08-13 12:43:49 följande:

    Jag har också fått positivt på ältest varje gång nästan men antagligen så släpper inte ägget då jag efter mätt progesteron som varit lågt. Ja jag fick det förklarat som att man kommer ha lättare att bli gravid längre upp i åldern!


    Hmm. Vad heter testet man mäter progesteron? Det borde väl gå att få hjälp med ägget? ÄL-spruta?
Svar på tråden För högt AMH-värde?