• Blabla980

    Ni som fått barn efter isotretinoin

    Avslutade en 6 mån behandling med isotretinoin för 3 månader sedan.

    Någon som har erfarenhet med graviditet efter en sån behandling? Vill jätte gärna ha barn så snart som möjligt men är fortf rädd för att nåt ska finnas kvar i kroppen fastän det står på fass samt hudläkaren sagt 2 månader efter ska man vänta. Tänker att det dubbla (4 mån) borde väl vara säkert.

    Hur länge vänta du efter beh, eller känner du nån som vatt med om det?

  • Svar på tråden Ni som fått barn efter isotretinoin
  • Anonym (Hudssk)

    Jag jobbar med rådgivning och provtagning kring flera läkemedel för hudsjukdomar och då bland annat Isotretinoin. Jag kan säga att läkarna och FASS hade inte sagt 2 månader om det inte hade varit 100% säkert att få barn efter den tiden. Jag har dock varit gravid och fått barn (aldrig ätit Isotretinoin) och vet hur nojig man kan vara över allt och inget som gravid. Känns det bättre för dig och du slipper fundera över om det verkligen är helt säkert så vänta någon månad till men definitivt inte mer än 4 månader.

  • Blabla980

    Tack för svar!!

    man e ju extremt nojig när det handlar om så starka mediciner.. när jg ringde läkaren sa den att det är 2 månader men att man helst för att vara på säkra sidan vänta 4 månader. Då fick det mig att tänka och bli osäker om man ändå ska vänta lite längre.. för så länge kan väl inte ett läkemedel finnas kvar i kroppen..

  • Anonym (Hudssk)

    Isotretinoin finns inte kvar i kroppen längre än att man kan bli gravid efter 2 månader. Finns några läkemedel som finns kvar i kroppen så man ska undvika graviditet i 1 år, men dessa ges inte till fertila kvinnor.

Svar på tråden Ni som fått barn efter isotretinoin