• bananahpie

    Katten börja bita på min son som sov

    Hejsan. Det är nåt riktigt fel på min katt. Sen hon var liten har hon tuggat sönder sladdar, mest laddare och sladdar. Nu biter hon på all plast hon kan hitta, blommor, papper, tidningar.. Nu såg jag att hon börja bita på min son som somnade brevid mig på soffan! Han vaknar flera gånger om natten när ingen ligger brevid honom, kan det vara hon som går in och biter på honom?? Hon gör allt för att vi ska vakna om nätterna, krafsar överdrivet på vadsomhelst hon hittar, jamar jätte högt. Alla vaknar VARENDA NATT och hon slutar när hon märker att nån vaknar. Vad är problemet?

    Det är så att min mamma hade den här katten, hon var jätte djurkär och behandla henne aldrig dåligt så det är inget som kan ha påverkat, vet att katten bet på sladdar hos mamma men nu har hon blivit värre! EN till stor fråga! Tragiskt nog dog min mamma i hennes lägenhet för några månader sen och låg död i sängen i 3 dagar innan jag hitta henne.. Eftersom katten är så jävla besatt av att tugga på saker, kan hon ha tuggat på min döda mamma??

    (Inte så trevligt tillägg, men i obduktions papperna, stod det att min mamma hade föruttnelseförändringar) att jag skriver detta är för att jag har hört att katter är as ätare.

  • Svar på tråden Katten börja bita på min son som sov
  • Anonym (.)

    Jag tycker att du ska prata med en veterinär. Det kanske är så att din katt är så pass rubbad att ni inte kan ha kvar den? Den lider ju tydligen, psykiskt skulle jag tro.

    Vissa katter har ju jättesvårt med förändringar, mina blev jättestressade av att vi flyttade minns jag.

    Ni kanske kan omplacera eller avliva då varken katten eller ni trivs i den nuvarande situationen? Stackars sonen din som blir tuggad på.

    Det är inte hållbart att få störd sömn varje natt för någon av er..

  • faren

    Katter är inget bra husdjur att ha i en lägenhet/ villa. Katter vill vill springa fritt, kan de de inte det, och blir i stället en "innekatt", kan de mycket väl bli "psykotiska"?

    Tänk dig själv in i en situation som katt? "Jag vill springa fritt och jaga möss, jag vill riva dina gardiner, eller kissa i i din säng. Jag är katt"

    Innekatter brukar bli deprimerade och psykotiska, de får liksom spel?

    Man skall inte ha katt, såvida att man inte bor så, så katta kan springa ut och in som den vill?


    Hur kan man omsätta barn i barnbidrag/ flerbarnstillägg och underhållsbidrag?
  • bananahpie

    Jag har sagt till sambon att jag inte vill ha kvar henne för det blir för psykiskt påfrestande att en katt ska förstöra sömnen ännu mer när man redan har sömnproblem + småbarn att ta hand om + att man går igenom sorgen efter min mamma. Katten är jätte kelig och gosig när hon vill men gör retliga saker framför en på flit känns det som. Jag klarar inte av henne längre..

    Ja den här katten skulle verkligen behöva ett ställe på landet och få jaga o springa fritt. Men är det nån (på landet då) som vill köpa den här katten tro? Avliva är inget alternativ för mig.

  • Anonym (.)

    Kan det vara så att katten får panik när ni ligger ner o ska sova då din mamma aldrig vaknade upp?

  • hggeli

    M n alltså det är en helt normal Katt. Katter leker med saker på natten och tuggar på saker. De är nattdjur och sover inte på dagen som oss.

    Du har en helt normal Katt och. Om den skulle tuggar på din mamma så är det för den vart orolig. Katter som varit instängda med döda blir mkt skärrade . Var snäll mot din katt och ta hand om den. Låt den få vara katt och sluta oroa dig om den är normal. Det ÄR den. Kan du int ta hand om den har du obligation att finna ett nytt bra hem till den. Djur är helt i människans våld och vi har skyldighet att ta hand om dem på bästa sätt.

  • Dexter dot com

    Hur mycket aktiverar ni katten? Tuggande är ju oftast ett symptom på att den är understimulerad och stressad och katter är ju nattdjur så det är helt normalt att den är vaken om nätterna. Att den försöker väcka er om nätterna hör säkert ihop med att den inte fick liv i din mor på 3 dygn utan fick vara ensam och blev rädd och övergiven.

  • Anonym (34)

    Men snälla gör er av med katten direkt den BITER ditt barn.

    Vad är problemet? Agera för fan.

  • Nicki1366

    Det finns en sjukdom bland katter som heter pica, där de tuggar/äter saker hela tiden. Kolla upp detta och sök tid hos veterinären. Katten behöver hjälp genast! Vad händer den dagen den tuggar på en strömförande sladd och får sig en elchock?

    Katter kan visst vara i lägenhet så länge de känner att det är deras revir och de blir aktiverade. Att ha dem ute stimulerar visserligen katten men utsätter dem också för faror som andra katter, bilar och kattplågare (typ Frontline här i tråden). Har katten leksaker, klösträd? Leker ni med den så att den blir trött innan nätterna? Om katten väcker er ska ni bara ignorera den, det är jobbigt några nätter men sedan kommer den att sluta.

    Om ni har en pica-katt kommer en viss anpassning behövas, vilket vissa människor här i tråden anser att man ska avliva katten för. Är ni beredda på detta? Annars kanske ni behöver söka ett bättre hem åt kissen eftersom den faktiskt förtjänar ett bra liv och inte ses som ett allmänt problem för något den inte kan hjälpa.

    Och nej, katter är generellt sett inte asätare. De vill ha kroppstempererad föda.

  • Anonym (Louise)

    Sök genast veterinärhjälp. Du har en katt som uppenbarligen inte mår bra! Sen tycker jag att du allvarligt ska fundera på att omplacera katten, du verkar inte ens tycka om den och den försöker på hur många sätt som helst tala om för er att något är fel. Lyssna på den istället för att bara tycka att den är jobbig.

  • Harvester

    Har du testat lugnade feromoner tex Feliway-adapter? Kanske också Zylkene som är lugnande tabletter med extrakt från komjölk.

    I övrigt instämmer jag med ovanstående inlägg om aktivering och ev pica.

Svar på tråden Katten börja bita på min son som sov