• Ollieeee

    Paxa namn

    Jag har hamnat i en jobbig situation, jag och min sambo väntar barn och har fått veta att det är en flicka. Vi hade bestämt oss för namnet Freja som jag glatt nämnde för min syster som då brister ut i gråt och säger att det är "hennes" namn. Jag blev chockad då jag tyckte jag kom med en rolig nyhet och aldrig hört henne nämna det namnet! Nu har det mer blivit som ett bråk kring detta fina namn och jag vet inte hur detta ska lösas! ( hon är inte gravid) Ska jag och min sambo tvingas byta för att göra henne glad? Eller är det först till kvarn? Min sambo har velat ha detta namn i flera år om det blev en tjej. Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Paxa namn
  • Mortiscia80

    Din syster har öht inte nämnt detta till dig tidigare, hon är inte gravid och antagligen vet ni inte när det blir heller. Svar NEJ, man paxar inte namn på det här sättet utan det är först till kvarn, det får hon bara acceptera.

  • Egon den stora

    Jag har samma namn som en kusin. Kam inte säga att det gett några men för livet och föräldrarna är inte osams för det.

  • Elderberry

    Man kan inte paxa ett namn, det är inte hela världen om ni och din syster båda har barn som heter Freja.

  • elyse

    Hon kanske behöver smälta det. Eller inse att hon kanske aldrig får en dotter. Freja är ju inte ett ovanligt namn heller.

  • Solstormar

    Man. Kan. Inte. Paxa. Namn. Anser jag. Så länge det inte är rena hittepåhopkok som någon gjort och sedan råkat nämna, är det fritt fram. Freja är ett gamalt namn som ni är helt fria att välja till er kommande dotter, på samma sätt som din syster senare är fri att välja det till sitt eventuella barn trots att kusinen i ert fall redan heter det.

  • Almina

    Nej, man kan inte paxa namn så. Och förhoppningsvis kommer din syster snart inse att hon inte kan begära att ni ska välja bort ett fint namn för att hon eventuellt i framtiden vill ge sin eventuella dotter namnet. Om däremot din syster alltid hade pratat om detta namn, eller om ni till och med fått idén från att din syster pratat om namnet, då hade det kanske känts lite onödigt. Men i det här fallet råkar det ju bara vara att ni gillar samma namn. Jag tror din syster kommer komma över besvikelsen. Och det finns ju inget som gör att hon skulle ha större rätt till namnet. Sen kan ju faktiskt hon också ge sin dotter (om hon får nån) namnet Freja. Men det kan ju lika gärna bli så att hon inte får nån dotter.

  • Fjäril kär

    Här i min mans släkt ärvs namnet Lars av alla pojkar, antingen som förnamn eller andranamn.

    Vi har två söner + pappa som bär namnet Lars. Som också delas av farbror och farfar..

    .

Svar på tråden Paxa namn