• Anonym (dilemma)

    En pappa som kanske inte är pappa.

    Så här är det. Jag har en kompis sedan länge, vi har känt varandra sen tidiga tonåren, nu är vi runt 40. Han har två barn med sitt ex, de är i mellanstadieålder och det skiljer cirka tre år mellan dem. Vi kan kalla honom Pelle och exet Anna.

    Det äldsta barnet är honom upp i dagen, både när det gäller utseendet och till sättet. Det finns inga som helst tvivel om vem som är pappa till det barnet.
    MEN, det yngre barnet... hen är enbart lik sin mamma, vilket ju i sig inte är konstigt. Ett av mina barn har drag från både mig och min man medan det andra bara är lik mig än så länge. Inget konstigt med det som sagt.

    Men i det här fallet så skilde sig min vän från exet på grund av en ganska vidlyftig otrohet från hennes sida. Inte långvarig, utan med ett stort antal människor. Vi pratar tvåsiffrigt antal här. Det är inget som man bara tror, utan det är något som alla vet. Det var många och länge, och ofta. 

    Jag har inte tänkt i de här banorna tidigare, inte förrän en annan kompis (som alltså är vän med både mig och Pelle. Vi ingick i samma tighta kompisgäng under en lång tid och är fortfarande vänner.) plötsligt ringer upp mig och berättar att han fått en ny arbetskompis som visat sig ha bott i samma stad som Pelle och Anna vid samma tidpunkt som deras yngre barn kommit till och fötts.Killen berättar först bara att han "Känner/kände Anna VÄLDIGT VÄL... *blink blink*" men inte känner hennes dåvarande man. Hur de kommit in på detta är väl rätt oväsentligt, men de snickesnackar vidare och jodå, den här killen och Anna har legat, många gånger, och oskyddat dessutom. Anna hade sagt att hon var steril och inte kunde bli gravid. Efter några månader hade hon försvunnit från kartan och slutat svara i telefon.
    Det är inga tvivel om att det är samma personer det handlar om, detaljerna stämmer och killen känner ingen av oss andra sen innan och har ingen anledning att hitta på.

    Historien hade ju kunnat sluta där, Pelle och Anna är ju skilda och ingen vill strö något salt i såren eller dra upp gammal skit. Eller, när det gäller Anna så beter hon sig som ett svin mot Pelle och gör livet surt för honom genom på alla sätt man kan, så hennes mående är det ganska många som skiter i. Men, hur som helst. Grejen är att den är killen som kompis nr 2 har träffat är så in i helvete lik det yngre barnet. Alltså, Pelles och Annas barn. Samma kroppsbyggnad, färger och ansiktsdrag. Den vuxne har dessutom ett ganska speciellt utseende som också finns hos det här barnet. Något som inte finns hos varken Pelle, Anna eller deras föräldrar, som vi alltså träffat.
    Anna har tidigare, medan hon och Pelle fortfarande var gifta, reagerat extremt kraftigt på skämt om barnens olikhet gentemot deras pappa, som är väldigt mörk medan båda barnen var jätteljusa då de var yngre (det äldre barnet har nu "mörknat", men inte det yngre). Inget man tänkte på då, möjligen att det kanske var onödigt att tex ta barnen och åka hem om någon råkade säga nåt, men inte mer än så. Men nu undrar man ju.

    Så frågan är, vad fan gör man? Vi kan ju såklart inte vara stensäkra, vi har bara det jag skrivit och några detaljer till som dock kan avslöja personerna i historien så de håller jag på. Jag och kompisen har väl landat i beslutet att vi inte kan säga något utan att först konfrontera Anna, men det har vi inte möjlighet till då vi bor i olika städer rätt långt ifrån varandra. Att slänga fram det som en hypotes är inte aktuellt. 

    Eller vad tycker ni? Skulle det komma fram sen så är det ju lika illa. Likaså om det är en samling tillfälligheter utan grund. Vad fan gör vi?

  • Svar på tråden En pappa som kanske inte är pappa.
  • Anonym (Svårt)

    Vilken fruktansvärt svår situation!
    Jag vet ärligt talat inte vad jag hade gjort, och jag känner att jag kanske inte är i rätt sits att råda dig till något. Här får man kliva oerhört försiktigt.

    Men det jag tänker mest är att Pelle antagligen älskar båda sin barn oerhört mycket, och kanske skulle en eventuellt ny sanning skada både barnet och Pelle mer än vad det skulle göra nytta. Å andra sidan, är det sant, så känns det som en bomb som kan brisera när som helst. Hur skulle Anna reagera på en konfrontation? Om hon är nöjd med hur läget är nu kanske en konfrontation tvingar fram ett sämre beteende hos henne, och som gör att Pelles möjligheter till att ens träffa barnet försvinner (om barnet visar sig inte vara hans)?

  • Awesome

    Enkelt - tipsa den nya vännen om att det finns ett barn som kan vara hans så får han ta det därifrån. Går ju att tipsa anonymt till honom. Svårt att tro att det går obemärkt förbi och Anna kommer ju inte att säga sanningen oavsett hur hårt hon blir konfronterad. Hon vet säkert men har valt att blåneka. Utan DNA så går ju inget att bevisa och det är ju bara den nya fadern som kan bistå med det. För barnets skull skulle jag aldrig tveka. Hemskt att växa upp ovetandes när "alla" vet och döljer sanningen.

  • Cala
    Anonym (Svårt) skrev 2017-08-15 13:22:38 följande:

    Vilken fruktansvärt svår situation!
    Jag vet ärligt talat inte vad jag hade gjort, och jag känner att jag kanske inte är i rätt sits att råda dig till något. Här får man kliva oerhört försiktigt.

    Men det jag tänker mest är att Pelle antagligen älskar båda sin barn oerhört mycket, och kanske skulle en eventuellt ny sanning skada både barnet och Pelle mer än vad det skulle göra nytta. Å andra sidan, är det sant, så känns det som en bomb som kan brisera när som helst. Hur skulle Anna reagera på en konfrontation? Om hon är nöjd med hur läget är nu kanske en konfrontation tvingar fram ett sämre beteende hos henne, och som gör att Pelles möjligheter till att ens träffa barnet försvinner (om barnet visar sig inte vara hans)?


    Håller med om allt! Så himla svårt. Inte alls självklart att den eventuellt nya sanningen ska fram till vilket pris som helst. Det viktiga är väl att försöka ha framför allt barnets bästa i fokus, så det inte bara blir ett slag mot Anna, även om jag nånstans kan ha förståelse för den känslan.
  • Anonym (dilemma)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-08-15 13:22:38 följande:

    Vilken fruktansvärt svår situation!
    Jag vet ärligt talat inte vad jag hade gjort, och jag känner att jag kanske inte är i rätt sits att råda dig till något. Här får man kliva oerhört försiktigt.

    Men det jag tänker mest är att Pelle antagligen älskar båda sin barn oerhört mycket, och kanske skulle en eventuellt ny sanning skada både barnet och Pelle mer än vad det skulle göra nytta. Å andra sidan, är det sant, så känns det som en bomb som kan brisera när som helst. Hur skulle Anna reagera på en konfrontation? Om hon är nöjd med hur läget är nu kanske en konfrontation tvingar fram ett sämre beteende hos henne, och som gör att Pelles möjligheter till att ens träffa barnet försvinner (om barnet visar sig inte vara hans)?


    Cala skrev 2017-08-15 13:38:46 följande:
    Håller med om allt! Så himla svårt. Inte alls självklart att den eventuellt nya sanningen ska fram till vilket pris som helst. Det viktiga är väl att försöka ha framför allt barnets bästa i fokus, så det inte bara blir ett slag mot Anna, även om jag nånstans kan ha förståelse för den känslan.
    Ja precis, det är ju barnets/barnens känslor och likaså Pelles som gör att det ens blir ett dilemma. Vad gäller Anna så känner väl både jag och hela vår omgivning att hon inte direkt förtjänar varken eftertanke eller respekt längre.
    Awesome skrev 2017-08-15 13:34:40 följande:

    Enkelt - tipsa den nya vännen om att det finns ett barn som kan vara hans så får han ta det därifrån. Går ju att tipsa anonymt till honom. Svårt att tro att det går obemärkt förbi och Anna kommer ju inte att säga sanningen oavsett hur hårt hon blir konfronterad. Hon vet säkert men har valt att blåneka. Utan DNA så går ju inget att bevisa och det är ju bara den nya fadern som kan bistå med det. För barnets skull skulle jag aldrig tveka. Hemskt att växa upp ovetandes när "alla" vet och döljer sanningen.


    Ja, det är förmodligen den vägen vi går om vi bestämmer oss för att outa hela historien.
  • Anonym (H)
    Anonym (Svårt) skrev 2017-08-15 13:22:38 följande:
    Vilken fruktansvärt svår situation!
    Jag vet ärligt talat inte vad jag hade gjort, och jag känner att jag kanske inte är i rätt sits att råda dig till något. Här får man kliva oerhört försiktigt.

    Men det jag tänker mest är att Pelle antagligen älskar båda sin barn oerhört mycket, och kanske skulle en eventuellt ny sanning skada både barnet och Pelle mer än vad det skulle göra nytta. Å andra sidan, är det sant, så känns det som en bomb som kan brisera när som helst. Hur skulle Anna reagera på en konfrontation? Om hon är nöjd med hur läget är nu kanske en konfrontation tvingar fram ett sämre beteende hos henne, och som gör att Pelles möjligheter till att ens träffa barnet försvinner (om barnet visar sig inte vara hans)?
    Ja, det är en mycket svår situation 
  • Tavsv

    Om din kompis är skriven som pappa till bägge barnen så borde det ju inte vara svårare än att göra ett faderskapstest innan man springer runt och spekulerar. För DNA är enda säkra källan, allt annat är spekulationer och smutskastning. Problem solwed. Be din kompis göra faderskapstest

  • Anonym (pappa till 2)

    Klart som fan att han bör få veta, jag är lite i killens situation, skilde mig pga en otrogen slyna till fru. Är hemskt att behöva gå omkring och öht behöva tänka tanken att mina barn inte var mina. Jag kommer göra ett fadeskapstest inom kort.

    Att det skulle såra och drabba barnen är bara rent skitsnack och ett sätt att försöka göra det lättare för sig själv och slippa ge någon tråkiga nyheter. Det finns värre saker i livet än att få dåliga nyheter. Ett av dem är att leva ut sitt liv i en stor fet lögn.

    Oavsett vad fadeskapstestet visar så kommer jag fortsätta älska barnen som tidigare, det är jag som tagit hand om dem och uppfostrat dem, de banden kommer inget ta bort. Men jag vill veta, jag vill inte leva i ovisshet. Dessutom finns det medicinska skäl till att det kan vara bra att veta om man är far till sina barn. Det är bättre att man får reda på saker i tid än att det 10 år senare dyker upp någon idiot som säger sig vara pappa till barnen.

  • Tavsv

    Varför lägger du dig i dessutom? Finns där som stöd till din vän, poängtera likheterna eller välj att vara tyst. Men det är inte ditt jobb att vara moralpolis. Det är upp till din vän och dennes ex att utreda om någon annan skulle vara pappa till ett av barnen

  • Anonym (pappa till 2)
    Awesome skrev 2017-08-15 13:34:40 följande:

    Enkelt - tipsa den nya vännen om att det finns ett barn som kan vara hans så får han ta det därifrån. Går ju att tipsa anonymt till honom. Svårt att tro att det går obemärkt förbi och Anna kommer ju inte att säga sanningen oavsett hur hårt hon blir konfronterad. Hon vet säkert men har valt att blåneka. Utan DNA så går ju inget att bevisa och det är ju bara den nya fadern som kan bistå med det. För barnets skull skulle jag aldrig tveka. Hemskt att växa upp ovetandes när "alla" vet och döljer sanningen.


    Detta måste vara bland det mest idiotiska jag läst på länge. Det är ingen jävla hundvalp vi pratar om. Har du någon jäkla aning om vad de kommer innebära för pappan att det dyker upp någon okänd mupp som säger "hallå där, jag drog över din slyna till tjej när ni var tillsammans och det verkar som en av ungarna kan vara min"?

    Vi kan väl säga att risken är överhängande att snubben hamnar på akuten med ett järnrör upp i röven....
  • Anonym (pappa till 2)
    Tavsv skrev 2017-08-15 17:34:26 följande:

    Varför lägger du dig i dessutom? Finns där som stöd till din vän, poängtera likheterna eller välj att vara tyst. Men det är inte ditt jobb att vara moralpolis. Det är upp till din vän och dennes ex att utreda om någon annan skulle vara pappa till ett av barnen


    Vet att det kan vara svårt för "sköt_dig_själv_och_skit i_andra_poliser" att förstå det, men det finns faktiskt människor som (hör och häpna) bryr sig om andra än sig själva. Dessa personer kan till och med gå så långt som att känna empati fr andra människor och vilja hjälpa dem, jag vet det är helt galet, men de finns, på riktigt!
Svar på tråden En pappa som kanske inte är pappa.