• Anonym (Bing)

    Sambo vill vara hemmafru som exfru

    Anonym (Marina) skrev 2017-08-15 16:22:57 följande:

    Ha ha....jag gör själv allt det där OCH arbetar heltid!

    Ser inte ner på de arbetarna som yrkesgrupper, men hemmafruar ser jag som lata! Därav förtjänar du inget ekonomiskt när ni eventuellt går skilda vägar då du har slappat medan han har jobbat hårt!


    Men om parterna är ÖVERENS om det där upplägget så gör väl inte det oss andra något?
  • Anonym (Bing)

    Ja men nu har väl flera av er och tråden spårat ur när hemmafruar kallas lågbegåvade, handikappade, utvecklingsstörda etc???!!

    Tråden handlar om att TRÅDSTARTAREN inte vill ha en hemmafru (inte huruvida hemmafru-grejen är ok eller inte i samhället i stort) och hans sambo är inte av samma åsikt, varvid Ts ber om råd att bemöta henne i det - håll er till det!

  • Anonym (Bing)
    Anonym (!) skrev 2017-08-16 12:32:05 följande:

    Det säger ingenting om hur ansträngande det är. Inte heller något om hur effektiv man är under tiden och hur mycket man får gjort. Hur tror du alla ensamstående heltidsarbetande föräldrar gör?


    Ensamstående heltidsarbetande kvinna här: man fixar det, inte mer. Ligger ständigt efter i "hörnen".
  • Anonym (Bing)
    Zarch skrev 2017-08-16 11:43:25 följande:

    Det mesta kan lösas med kommunikation. Viktigt att påtala för henne att vill hon bli hemmafru så står relationen och faller på det.

    Jag har en tes om att det som kan ligga bakom hennes behov om att bli en såkallad liten hemmafru kan bottna i ren skär irritation och avundsjuka.

    Vissa frånskilda män har en tendens till att "straffa" den nya kvinnan. Föredetta frun fick kanske fickpengar, behövde bara betala maten, vara hemmafru och kunde leva lite primadonneliv osv? När den relationen är över så blir han bitter och lovar sig själv att aldrig någonsin mer ha ett litet våp som han ska försörja.

    Då kommer en ny kvinna in i hans liv som minsann ska betala hälften av allt....bla bla bla. Kanske där kärnan sitter? Hon kanske är lite avis eller har ruttnat på att du är hårdare mot henne medans din gamla flamma kunde leka hobbylyxfru?

    Nåja det löser sig nog, ta ett snack och lägg korten på bordet.


    Tror som du. Kan Ts bara övertyga sin nya sambo att det inte handlar om att hans kärlek till henne är mindre än den var till exet, utan att han var missnöjd med det livet och således inte vill upprepa det, så kommer han nog mötas av en större förståelse.
  • Anonym (Bing)

    [quote=77932478][quote-nick]Anonym (Marina) skrev 2017-08-16 19:29:04 följande:[/quote-nick]Jag bodde i ett 3 våningshus med man och 3 barn, 2 bilar och tomt. Jag skötte precis ALLT i hemmet och trädgården OCH arbetade heltid. Mannen skötte enbart sin egen bil, inget annat.

    Så om jag inte hade haft heltidsjobb utan "bara" det övriga hade jag känt det som att lalla runt på en riktigt skön semester. [/quote

    Så bara för att DU hade en skitsituation så blir alla andra med bättre läge automatiskt lata?

  • Anonym (Bing)
    John22 skrev 2017-08-17 07:06:09 följande:

    Dumpa henne, hon är en uppenbar gold digger.

    Och nej, "hemmafru" är absolut inte ett arbete, aldrig någonsin. Det krävs inte mycket arbete för att hålla ett hus i toppskick och äta god mat; det vet jag eftersom både jag och min partner arbetar, men lik förbannat har dammfria golv, rena kläder, god mat på bordet, välmående barn och tid över till annat.

    Nej, det är inte jobbigt att vara hemmafru, såvida man inte har en herrgård att sköta om ensam eller om man lider av någon form av handikapp. Att vara hemmafru är att ha konstant ledigt.

    Det lilla jobb ni tar hand om i hemmet, det tar vi vanliga människor också hand om utöver våra arbeten.


    Hur vet du att det är sååå lite de tar hand om? När jag var föräldraledig var min städribba BETYDLIGT annorlunda mot nu. Nu kommer jag inte ihåg när jag skrubbade insidan av badrumsskåpen sist - gör du? Bara för ta ETT exempel. Hos mig är det också städat och fint trots heltidsjobb...PÅ YTAN.
  • Anonym (Bing)
    sextiotalist skrev 2017-08-17 09:26:16 följande:

    Såklart den blev högre, man har ju inte så mycket att göra. När jag började göra rent lister med tandborste (obs avlagd) så hintade min sambo om att det var kanske dags att börja arbeta igen.

    Jag är inte ett dugg förvånad om hemmafruar skurar insidan av badrumsskåpen en gång i veckan, vad annars ska man göra när resten av hemmet är välstädat?

    Själv torkar jag av (behöver inte skuras) insidan av badrumsskåpen när det behövs.


    Exakt, samma här! Älskar mitt yrke och mitt jobb men skulle ju aldrig få för mig, som merparten i den här tråden, att jag hinner och orkar lika mycket hemma som hemmafruar. Att de bara är lata....suck. Tror nog snarare att de som hävdar det är lite av skitgrisar som inte förstår skillnaden mellan ett städat och ett välstädat hem...
  • Anonym (Bing)
    John22 skrev 2017-08-17 09:42:17 följande:

    Hela badrummet, alltså varenda liten vrå, städades för tio dagar sedan. Jag och min partner totalstädar ett eller ett par rum vardera i veckan, vilket resulterar i att det är tokrent för jämnan. Att du slarvar med städningen får stå för dig.

    Folk vill gärna inbilla sig att det krävs massivs med tid för att städa, vilket inte stämmer om man faktiskt lägger manken till. Igår körde jag totalstädning av köket, inklusive att plocka ur alla skåp och torka rent, ta bort det lilla fett som fanns i ugnen (eftersom det bara var några veckor sedan jag gjorde samma sak), dammsuga bakom kyl och frys, torka rent i kyl och frys, torka av alla ytor samt dammsuga och svabba golvet. Detta tog ungefär en timme, vilket jag mer än gärna avvarar en eller ett par gånger i veckan för att hålla rummen i tipp-topp.

    Tro fan att det tar lång tid att städa om man samtidigt går runt och lallar, lyssnar på ljudbok, dricker kaffe och pillar sig i naveln. Om man dock fokuserar på det som ska göras och bygger upp en rutin, krävs det inte många minuter om dagen.

    Jag kan garantera att vi har renare än merparten av alla hemmafruar, och detta trots att vi jobbar, skjutsar, lagar mat, städar, handlar och allt annat som självutnämnda hemmafruar pysslar med när de inte sitter på Familjeliv och försöker övertyga sig själva och andra om att de inte är på konstant semester.Jaha? Vet inte riktigt vad du vill förmedla annat än att du och din sambo är för lata/oorganiserade för att hålla rent. Om du jobbar sent är väl den självklara lösningen att städa innan du går till jobbet...


    Nädu, rengöra köket på det sättet du beskriver - om man gör det ORDENTLIGT och inte hastar över det vill säga - tar mer än drygt en timme! Åtminstone om man har normalstort kök. Annars är ert upplägg bra, jag har testat samma själv. (Dock singel). Vilket gör att med tre badrum, fem sovrum, två hallar, två förråd, en tvättstuga samt kök och vardagsrum (och denna årstid trädgård), så låg jag ändå ständigt efter. Tar ju två månader att gå igenom allt förutsatt att man är frisk. Sedan vill jag gärna hinna med så mycket annat, träning, bio, middagar med vänner, umgås med barnen förutom läxläsning och deltagande i deras idrottande etc. Plus då jobba minst 40 timmar. Nä, inte fan hinner jag med hemma på det sättet jag gjorde när jag var föräldraledig. Och inte gör det mig något, föredrar att jobba och prioritera annat, för det passar MIG bäst. Förstår bara inte varför man måste klanka på andra som har gjort andra val och prioriteringar och hävda att de är lata och inte gör något speciellt...
  • Anonym (Bing)
    John22 skrev 2017-08-17 10:28:45 följande:

    Det handlar som sagt inte om att missunna er att gå hemma eller att vara avundsjuka. Jag skulle utan problem kunna sluta jobba om jag ville, men skulle troligen bli på tok för rastlös eftersom det inte finns tillräckligt att göra.

    Det jag motsätter mig är påståendet att hushållsarbete skulle komma i närheten av ett vanligt arbete när det kommer till ansträngning och arbetstid. Det krävs helt enkelt inte särskilt mycket tid för att ta hand om ett hem om man gör det någorlunda effektivt.

    Att många är ineffektiva när de försöker kombinera arbete med sysslor i hemmet är givetvis beklagligt, och så även att folk väljer grisar som partners.

    Om du och andra gillar att gå hemma och det funkar för er familj så är det kanon, men det är inte ett jobb. Och om det nu är så mycket arbete, varför skulle folk vara avundsjuka?


    Men att sköta barn och hem, ensam som man gör om man har upplägget en förvärvsarbetande/en hemmafru, PERFEKT, ÄR ett jobb. Sedan om det jobbet inte är lika ansträngande som ett annat jobb spelar väl ingen roll?? Så bara för att jag satsat på en karriär och ett arbete som kräver utbildning, och att man ofta jobbar övertid, så ska jag anse att andra, tex städare, ICA-kassörskor etc, inte har ett riktigt jobb??? För JAG anser att mitt jobb är mer ansträngande än deras? Sedan är jag inte så säker på att de skulle hålla med om det.....
  • Anonym (Bing)
    smulpaj01 skrev 2017-08-17 10:42:50 följande:

    Så när du tar hand om dina egna barn så gör du ett jobb? Då gör du samma jobb som en förskollärare?

    Jag anser att ta hand om SITT eget hem och SINA egna barn är något som ingår i vuxenlivet och därav klassar jag det inte som ett jobb. Annars är även jag förskollärare, kock, inköpare, städare, chaufför o.s.v OCH det jag gör i mitt yrkesliv.


    Jo, men de som har upplägget att en är hemma gör allt det där på en helt annan nivå än oss andra. Och själva. För att den andra vill slippa. Det tycker jag nog är en form av jobb. Vi är många som själva renoverar hemma, men nog kallar vi målare, snickare etc för arbetare ändå?
  • Anonym (Bing)
    sextiotalist skrev 2017-08-17 11:59:15 följande:

    Uppenbarligen är vi flera som delar Johns uppfattning.

    Jag har varit hemma, dels som föräldraledig och dels som arbetslös. Då (ja, eftersom jag var en som sökte rätt kvalificerade arbeten) så sökte jag arbeten ungefär 4-6 timmar om dagen. Resten av tiden så försökte jag få tiden att gå. Jag skaffade mig en kolonilott, som räddade mig.

    Jag har, förutom denna tid, yrkesarbetat samt studerat. Både studier och arbetet är mer krävande, kräver mer tid, än att sköta ett hem, att tillägga är att jag bott på en "byggarbetsplats" (vilket genererade både betongdamm och annat byggskräp som skulle hanteras) under tiden min son gick på dagis, samt att vi hade sambons två äldre barn hos till och från (dvs vissa dagar var vi fem person, plus hund, plus katt, plus byggstäd, plus vanlig hushållsarbete, plus trädgård) ibland var vi bara jag, sambon, sonen och

    Jag har även flyttstädat fyra gånger (varav tre gånger samtidigt som heltidsarbete) så även den erfarenheten har jag.

    Och ändå anser jag att mitt arbete är mer krävande


    sextiotalist skrev 2017-08-17 11:59:15 följande:

    Uppenbarligen är vi flera som delar Johns uppfattning.

    Jag har varit hemma, dels som föräldraledig och dels som arbetslös. Då (ja, eftersom jag var en som sökte rätt kvalificerade arbeten) så sökte jag arbeten ungefär 4-6 timmar om dagen. Resten av tiden så försökte jag få tiden att gå. Jag skaffade mig en kolonilott, som räddade mig.

    Jag har, förutom denna tid, yrkesarbetat samt studerat. Både studier och arbetet är mer krävande, kräver mer tid, än att sköta ett hem, att tillägga är att jag bott på en "byggarbetsplats" (vilket genererade både betongdamm och annat byggskräp som skulle hanteras) under tiden min son gick på dagis, samt att vi hade sambons två äldre barn hos till och från (dvs vissa dagar var vi fem person, plus hund, plus katt, plus byggstäd, plus vanlig hushållsarbete, plus trädgård) ibland var vi bara jag, sambon, sonen och katten (hunden var min mammas som vi lånade ibland).

    Nej, hushållsarbetet är inte speciellt krävande, roligt ibland (då går det väldigt snabbt), tråkigt ibland (då tar det väldigt lång tid).

    Jag har även flyttstädat fyra gånger (varav tre gånger samtidigt som heltidsarbete) så även den erfarenheten har jag.

    Och ändå anser jag att mitt arbete är mer krävande


    Det är uppenbart att ditt arbete är mycket mera krävande än tex att sitta i en Ica-kassa. Betyder det att det är ok för dig då att se ner på dom? Bara för att ditt jobb är MERA krävande? För det är där skon verkar klämma för folk i tråden, hemarbete är inte TILLRÄCKLIGT jobbigt för att räknas som jobb och så kommer den ena efter den andra extrema historien om vad folk klarat av - som om det vore den normala vardagen i detta land.

    Sedan är det lite lustigt hur alla eldar på om hur lata hemmafruarna är. Männen då? Männen som har valt att ha en hemmafru för att de själva inte vill syssla med markservice? Är inte DE lata? DE till skillnad mot oss andra har ju bara ett jobb att sköta, inte ett hem...?
  • Anonym (Bing)
    Zarch skrev 2017-08-17 12:33:17 följande:

    Att vara hemmafru och ta hand om sina barn är banne mig inget jobb. Undantag vore ifall du har ett barn med funktionsnedsättning som är berättigad x antal timmar assistans där anhöriganställning är okej i kommunen.

    Hur tänker du och dina gelikar egentligen?

    Hemmafruar provocerar inte ett dugg.

    Däremot så undrar jag lite över hur man ens vågar sig på det? Snacka om rysk roulette, hälften av alla förhållanden spricker så hög tid att böla och vara efterklok ifall karln lämnar en för en ny och mer driven "förmåga".


    Nu pratar vi ju om hemmafruar - något man och kvinna tillsammans valt att dom vill ha. Inte de som är hemma med allsköns ursäkter och inget orkar och med män som aldrig velat ha en fru hemma på heltid.
  • Anonym (Bing)
    Anonym (Olika) skrev 2017-08-17 12:35:09 följande:

    Självklart är männen lata! Dom är själviska grisar! Dessutom skiter dom i barnen. Dom vill inte vara en del i barnens omsorg och skiter i vilka könsnormer dom ger sina barn. Dom kan inte heller vara speciellt förälskade i sina fruar om dom kan komma hem, sätta sig vid dukat bord och sedan gå direkt till tvn medan frun måste sköta disk och ungar.

    Jag förstår inte hur man kan vilja bli gravid med någon som INTE vill ta nattningar, nattvak, föräldraledighet och läxläsning. Då blir det ju frugan barn och mannen blir bara pappa på pappret och när saker ska betalas. Stackars barn :(


    Jag förstår inte det heller, men jag förstår att vi alla är olika. Jag anser inte det ge mig rätten att se ner på andra och deras arbetsinsatser - hemma eller i yrkesliv - bara för det. Jag anser inte mig ha rätten att bedöma hur hårt dom jobbar hemma lika lite som jag får bedöma hur hårt andra yrkesarbetare jobbar.
  • Anonym (Bing)
    Anonym (Patetiskt) skrev 2017-08-17 12:58:47 följande:

    Ts vill inte ha en hemmafru. Varför diskuterar du OT i Ts tråd?


    Hahaha, ja, jag och ALLA ANDRA. Läs mina inlägg så ser du att jag har redan påpekat det. Trots det fortsatte debatten om hur hemmafruar är lata och lågbegåvade, och sådan nedvärderande människosyn har jag svårt att hålla käften om. JAG har gett Ts konkreta råd ang. hans frågeställning, har DU det?
  • Anonym (Bing)
    Zarch skrev 2017-08-17 12:56:43 följande:

    Vill man nu så gärna sätta sig i den konstellationen så ska man väl vara snuskigt rik? Äktenskapsförord som gynnar hemmadonnan vid en eventuell skilsmässa, pensionssparande osv.

    Folk får göra precis som de vill, vill man leka den lyckliga hemmafrun så inte mig emot. Se bara till att hitta på lite andra kreativa saker och upprätthåll det sociala umgänget. Risken finns väl annars att hjärnan skrumpnar och att man lever ett helt liv som icke nyfiken på sin omgivning. Det är banne mig tragiskt!


    Sant. Håller med om allt. Folk gör det som passar dom bäst. Men som sagt, i denna tråd accepteras inte det, hemmafruar är ett pack, punkt slut....
  • Anonym (Bing)
    smulpaj01 skrev 2017-08-17 13:55:45 följande:

    Bra skrivet, särskilt sista stycket var nog väldigt träffande.

    Jag tyckte det var mysigt att vara mammaledig och då var huset kliniskt rent eftersom jag hade så mkt tid, samma de perioder jag varit mellan jobb. Men hjälp så uttråkad jag blev. Det är inte jobbigt att vara hemmafru, men det är trist och ickestimulerande. Att jobba heltid är jobbigt, ibland stressigt men alltid utvecklande och stimulerande.

    Ts:

    Jag tycker du bara ska säga nej till din nya helt enkelt. Vill du inte försörja henne så MÅSTE hon försörja sig själv. Finns inget annat val liksom.


    Och jag tyckte sista stycket var riktigt lumpet. Ni förutsätter att det är lata tjejer som skor sig på männen. Ni förutsätter att kvinnor som är hemma sjuka också är lata kvinnor som vill sko sig på andra. Fy fan för er människosyn.

    Och förresten finns det gott om yrkesgrupper som finner det mer stimulerande och krävande att vara hemma. Känner t.ex en spärrvakt som gladeligen hade varit hemma istället om de hade haft råd. Men eran verklighet är väl bara den som gäller, alla andra är lata.
Svar på tråden Sambo vill vara hemmafru som exfru