• Anonym (TS)

    Har du fått en bröstförminskning via landstinget?

    Hej!

    Jag undrar om det finns någon som har fått en bröstförminskning via landstinget som har lust att svara på några frågor?

    Vilka krav ska man uppfylla för att få operationen?

    Vart börjar man? Vårdcentralen?

    Ungefär hur lång tid tar processen?

    Är du nöjd med resultatet?

    Är 31 och har fått de barn jag vill ha. Har alltid haft stora bröst och haft svårt att hitta en bh som sitter bra, men efter att ha fött och ammat 2 barn så är de lite tröttare och nu är det inte ens kul att försöka. Får lätt ont i ryggen och är rätt orolig att det ska bli ett problem nu när jag siktar mot mitt drömyrke som kommer innebära att jag står framåtlutad väldigt mycket.

    Har BMI på 20-21 (är dock rätt vältränad, muskler väger ju en del)

    Är det ens värt att försöka?

    /T

  • Svar på tråden Har du fått en bröstförminskning via landstinget?
  • Anonym (jo)

    Hej! Jo, jag har opererat mig. Hur processen går till, kraven och var du vänder dig beror på vilket landsting du tillhör. Generellt gäller att man ska ha normalt bmi, och det har ju du. Jag bor i Stockholm, och det gick väldigt snabbt. Jag är jättenöjd och lycklig över att jag gjorde operationen. 

  • Anonym (TS)
    Anonym (jo) skrev 2017-08-16 21:43:58 följande:

    Hej! Jo, jag har opererat mig. Hur processen går till, kraven och var du vänder dig beror på vilket landsting du tillhör. Generellt gäller att man ska ha normalt bmi, och det har ju du. Jag bor i Stockholm, och det gick väldigt snabbt. Jag är jättenöjd och lycklig över att jag gjorde operationen. 


    Hej! Tack för svar!

    Jag bor också i Stockholm, så om du har lust att berätta hur du gick tillväga så skulle jag bli jätteglad!

    När gjorde du operationen? Hur lång tid tog läkningen för dig ( vet att det är individuellt)? Vilken bh-storlek har du nu?

    /T
  • Anonym (jo)
    Anonym (TS) skrev 2017-08-17 07:39:56 följande:
    Hej! Tack för svar!
    Jag bor också i Stockholm, så om du har lust att berätta hur du gick tillväga så skulle jag bli jätteglad!
    När gjorde du operationen? Hur lång tid tog läkningen för dig ( vet att det är individuellt)? Vilken bh-storlek har du nu?
    /T
    Det du ska göra är att kolla upp var bröstförminskningar görs och ringa dit. Jag opererade mig för flera år sedan, då hade privata Plastikkirurggruppen landstingsavtal. Tyvärr tror jag inte att dom har det längre, men jag är osäker. Jag ringde bara dom och fick direkt tid hos en plastikkirurg. Jag blev opererad inom ca 2 månader. 

    Läkningen tar tid. Stygn tas bort efter någon vecka, svullnaden går ned efter några veckor. Tejpa ärren gör man minst ett halvår. Att jag opererat mig kändes i flera månader i vissa situationer (typ bära tungt, sova på mage). Däremot kände jag aldrig att det var jobbigt! Jag fick önska storlek själv, har liten b-kupa. Enbart supernöjd!!! 
  • Anonym (Anna)

    Jag gjorde en bröstförminskning för drygt 15 år sedan. Jag vände mig till VC som skickade remiss till sjukhuset som jag gjorde operationen på.

    Väntetiden var från VC till operation ca 2-3 månader.

    Som du säger normalt BMI, och idag måste man vara rökfri, vilket jag inte var som resulterade i att läkningsprocessen tog ca 1 år.

    Jag var 17 år (skulle fylla 18 samma år jag gjorde den), och har varit väldigt nöjd förutom läkningsprocessen samt att jag nästan inte har någon känsel på undersidan av bröstet. Har dessutom fött barn och mina bröst är ungefär som innan. Jättefina!

  • Anomnym

    Jag fick de av landstinget för 6 år sen. Hade väldigt stora bröst för min kropp, så hade ofta ont i ryggen då jag jobba som kock, fick även klåda under brösten så de var skäll nog för att få bröstförminskning. Gick till vårdcentralen och processen gick ganska fort. Blev jättenöjd med resultatet. Har dock fött ett barn och är ett barn till på g så förstår vad du menar med att de inte riktigt är som de ska.. så kommer göra ny bröstoperation efter denna födseln. Tycker helt klart du ska kontakta vårdcentralen, du har inget att förlora! Lycka till!

  • Anonym (TS)
    Anonym (jo) skrev 2017-08-17 12:56:42 följande:

    Det du ska göra är att kolla upp var bröstförminskningar görs och ringa dit. Jag opererade mig för flera år sedan, då hade privata Plastikkirurggruppen landstingsavtal. Tyvärr tror jag inte att dom har det längre, men jag är osäker. Jag ringde bara dom och fick direkt tid hos en plastikkirurg. Jag blev opererad inom ca 2 månader. 

    Läkningen tar tid. Stygn tas bort efter någon vecka, svullnaden går ned efter några veckor. Tejpa ärren gör man minst ett halvår. Att jag opererat mig kändes i flera månader i vissa situationer (typ bära tungt, sova på mage). Däremot kände jag aldrig att det var jobbigt! Jag fick önska storlek själv, har liten b-kupa. Enbart supernöjd!!! 


    Tack för att du berättar! Tror det gäller att kontakta vc idag, funderar på om jag ska göra det nästa vecka.. är ändå lite rädd ;)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2017-08-17 15:37:02 följande:

    Jag gjorde en bröstförminskning för drygt 15 år sedan. Jag vände mig till VC som skickade remiss till sjukhuset som jag gjorde operationen på.

    Väntetiden var från VC till operation ca 2-3 månader.

    Som du säger normalt BMI, och idag måste man vara rökfri, vilket jag inte var som resulterade i att läkningsprocessen tog ca 1 år.

    Jag var 17 år (skulle fylla 18 samma år jag gjorde den), och har varit väldigt nöjd förutom läkningsprocessen samt att jag nästan inte har någon känsel på undersidan av bröstet. Har dessutom fött barn och mina bröst är ungefär som innan. Jättefina!


    Ok, då har ju processen ändå gått rätt fort tycker jag.

    Kan ingenting om det här, har dom nån gräns på hur stora bröst man har för att få göra operationen eller lyssnar dom på besvären?

    Har som sagt ofta ont i ryggen, har sjukt svårt att hitta en bra bh, bikini är inte ens att tänka på, bh-banden skär liksom in i axlarna, är orolig för mer smärta när jag väl börjar arbeta där jag vill och även om jag älskar att träna så joggar jag aldrig, får inte till rätt stöd så det blir väldigt obekvämt. Dom är väldigt stora men inte sinnessjukt stora om man säger så..
Svar på tråden Har du fått en bröstförminskning via landstinget?