• angify

    6 månaders som vaknar ofta på natten

    Hej! Har läst en del här och fått lite tips men känner att jag inte riktigt hittar rätt.

    Har en liten dotter som blir 6 månader om en dryg vecka. Hon är helt underbar på alla sätt och vis, förrutom det här med att hon inte sover på nätterna.. Förrut var det natt 19, sedan sov hon till ca 23 inna det var dags för mat. Började med gröt för någonmånad sedan och då kunde hon sova till 01.30!

    Men sedan ett tag tillbaka vaknar hon ofta nattetid. Ofta blir det skrik och ibland hjälper det att hon får snutta (äter ordentligt kanske 1 gång/natt). Ibland hjälper inget! Hon vaknar nog ungefär varje sömncykel, kan ibland sova längre. Vaknar minst 4-5 ggr/natt ofta fler gånger. Somnar vid 19, oftast själv i egen säng.

    Någon som har något tips? :)

  • Svar på tråden 6 månaders som vaknar ofta på natten
  • angify

    Kan också passa på att fråga hur ni med lite äldre barn strukturerade upp introduktionen av mat! Började duktigt med en tesked och ökade sedan, men nu blir det mest lite som jag tycker känns bra.. Skulle behöva någon ganska exakt mall att utgå från tror jag!

  • Applerose

    Åh min lilla, snart 6 månader, är likadan. Somnar bara 30 min innan 22, därefter kan hon (om vi har tur) sova i 3 h sen vaknar hon varannan timme. Det senaste har hon börjar gråta och vara ledsen när hon vaknar på nätterna/kvällarna :/ amning funkar inte alltid vilket känns tufft.

    Har även börjat äta lite sämre dagtid.

  • Fröken W

    Har inte läst alla svar men jag känner igen det du skriver.

    Min dotter sov jättebra när hon var 2-3 månader, men från 3-6/7 månader så var det hemskt! Då vaknade hon varannan/var tredje timme varje natt. Det var väldigt jobbigt på slutet. Mellan 7 och 9 månader så sov hon bra på nätterna igen men vaknade ofta efter läggning (innan jag och pappan gått och lagt oss). Dottern är 10,5 månader och har sovit sååå bra den senaste månaden. Vaknar ofta en-två gånger efter läggning men somnar om snabbt och sover sedan hela nätterna. Det är underbart! Hon sover i vår säng och det känns som att hon sover mkt bättre då. Så prova det om ni inte redan samsover.

    Annars önskar jag er bara lycka till, förhoppningsvis vänder det snart och blir bättre.

  • Fia 28

    Jag tror det hör till åldern. Vår plutt sov dåligt och gnällde på natten en period just före 6 månader. Sen började han plötsligt sova hur bra som helst igen.

  • legomum

    Ha koll på utvecklingsfaserna. Det blir lite stök och bök nattetid en period.
    Tyckte det var lättare att "ta" att det skulle bli tufft en period när jag visste innan att de skulle vara vakna mycket.

  • lekmannen
    Vår dotter är rätt lika. hon sov bra i egen säng upp till 3 månader. Sen blev det successivt sämre och vid 4 månaders ålder så sover hon oftast 30-60min i stöten och är väldigt svår att lägga ner i sin säng. nu har det varit så i en månad. När hon vaknar så skriker hon hysteriskt och är svår att trösta, det enda som funkar är att väcka henne i ett ljust rum eller att ge tutten.

    Om hon sover bredvid mamman med tutten i munnen så sover hon hela natten, men jag är rädd att hon aldrig kommer kunna sova själv om man fortsätter vänja henna med att sova med tutten i munnen.

    Någon som har erfarenhet av det?
Svar på tråden 6 månaders som vaknar ofta på natten