• MissNastrax

    Uppsägningstid "inneboende sambo"?

    En kollega har hamnat i en sits som jag försöker hjälpa henne med så jag hjälper henne upprätta ett samboavtal vilket kommer vara ett krav från hennes sida för att fortsätta relationen.

    En punkt vi funderade på var uppsägningstid vid eventuell separation.

    Lagen som jag förstår det säger 3 månader om inget annat avtalats.

    Skulle man i regel kunna i samboavtal komma överens/avtala om en uppsägningstid på kortare tid och isåfall hur kort tid? Då utgår jag ifrån att de då bott tillsammans i 1 år och inte några ynka veckor.

    Senast det skar sig mellan dem så betedde han sig allmänt illa och vägrade lämna bostaden eller lämna henne i fred så för att ens kunna sova så sov hon på soffan hemma hos sin mamma. Därav är hon nyfiken på detta med kort uppsägningstid om de hamnar där igen.

    Lägenheten är en hyresrätt som hon innehar förstahandskontrakt på - baserat på hennes inkomst/kreditvärdighet som införskaffades för eget bruk ej gemensamt samt om vi förstår hyresvärdens krav rätt så har han inkomstmässigt (tjänar bra men ej regelbundet och betalar sällan henne i tid så hon ligger ute ensam med flers hyror i sträck).

    Han hotar med att han har mer rätt till bostaden därav så skall det skrivas in i avtalet att bostaden ej ingår i bodelning. Skulle det tas upp i rätten i dagsläget så ser jag inte heller att bostaden skulle tillfalla honom då ingen av dem innehar barn och båda har samma förutsättningar (dvs kan flytta hem till sina föräldrar och ingen av dem är "fattiga").

  • Svar på tråden Uppsägningstid "inneboende sambo"?
  • MissNastrax

    Ursäktar en del mitt i texten försvann, det jag skulle skriva är att för hyresvärden så är han inkomstmässigt i.o.m att han kan vältra sig i pengar vissa månader och vara barskrapad vissa ingen de skulle upprättat kontrakt med från första början. Han är folkbokförd där men står inte på kontraktet.

  • Franck på iPhone

    Nu är ju inte bostaden införskaffad för gemensamt bruk så då behövs egentligen inget samboavtal.
    Sen är det tre månaders uppsägningstid som är grundregeln. Den lagen är tvingande. Det är lite av en juridisk gråzon om hyreslagen även gäller sambo, men räkna med tre månader.
    Om tre månader passerat och sambon inte flyttat kan du begära handräckning av kronofogden.
    Kom ihåg att delge sambon uppsägningen skriftligt och se till att delgivningen bevisas, genom att sambon t ex skriver på uppsägningen.

  • MissNastrax
    Franck på iPhone skrev 2017-08-16 22:36:13 följande:

    Nu är ju inte bostaden införskaffad för gemensamt bruk så då behövs egentligen inget samboavtal.

    Sen är det tre månaders uppsägningstid som är grundregeln. Den lagen är tvingande. Det är lite av en juridisk gråzon om hyreslagen även gäller sambo, men räkna med tre månader.

    Om tre månader passerat och sambon inte flyttat kan du begära handräckning av kronofogden.

    Kom ihåg att delge sambon uppsägningen skriftligt och se till att delgivningen bevisas, genom att sambon t ex skriver på uppsägningen.


    Tusen tack för svar, då misstänkte jag detsamma att "om inget annat avtalats" inte direkt var förenat med verklighet. Tror du det räcker med delgivning via tex sociala medier tex fb messenger där man påvisligen kan se att personen läst vad man skrivit och sparar det, jag tror inte han i sin ilska skulle skriva på något papper då han i senaste uppbrottet vägrade inse acceptera att relationen var slut och därav vägrade henne frid för att hon skulle ta tillbaka sitt "påstående".
  • Birgitta02

    Han behöver inte skriva på. Däremot på kopian kan man skriva en liten not "delgett XX uppsägning datum X/X-2017.  Den kopian kan sedan användas vid ansökan till Kfm om man behöver handräckning för avhysning. Lägenheten är hennes i och med kontraktet. Men tjejen bör alltid spara allt skriftligt ifall man senare behöver det. Både från Kfm, från sambon eller vad det än vara månde.

    Han kan fortfarande vägra flytta. Han är ju faktiskt skriven på adressen och bor där. Sånt här kan ta en jäkla tid tyvärr. Men trägen brukar vinna.

  • Noname00
    MissNastrax skrev 2017-08-17 08:46:26 följande:
    Tusen tack för svar, då misstänkte jag detsamma att "om inget annat avtalats" inte direkt var förenat med verklighet. Tror du det räcker med delgivning via tex sociala medier tex fb messenger där man påvisligen kan se att personen läst vad man skrivit och sparar det, jag tror inte han i sin ilska skulle skriva på något papper då han i senaste uppbrottet vägrade inse acceptera att relationen var slut och därav vägrade henne frid för att hon skulle ta tillbaka sitt "påstående".
    Nej man kan inte göra det via sociala medier, det ska göras via rekommenderat brev.
  • MissNastrax
    Birgitta02 skrev 2017-08-17 14:43:21 följande:

    Han behöver inte skriva på. Däremot på kopian kan man skriva en liten not "delgett XX uppsägning datum X/X-2017.  Den kopian kan sedan användas vid ansökan till Kfm om man behöver handräckning för avhysning. Lägenheten är hennes i och med kontraktet. Men tjejen bör alltid spara allt skriftligt ifall man senare behöver det. Både från Kfm, från sambon eller vad det än vara månde.

    Han kan fortfarande vägra flytta. Han är ju faktiskt skriven på adressen och bor där. Sånt här kan ta en jäkla tid tyvärr. Men trägen brukar vinna.


    Noname00 skrev 2017-08-17 18:29:34 följande:

    Nej man kan inte göra det via sociala medier, det ska göras via rekommenderat brev.


    Tack båda för svar, ska delge henne infon !
Svar på tråden Uppsägningstid "inneboende sambo"?