• Aniiee

    Någon dator-ljudkunnig här?

    Jag stöter sällan på datorproblem jag inte kan lösa, men nu går det inte.

    Problemet kan låta lite fånigt, kanske, men ljudet är ALLDELES för högt i högtalarna. När jag har normala inställningar (datorljuder på 100% och högtalarna vid "klockan 10" (ljudlöst är "kl 7") är det extremt, störande, earshatteringly högt. Jag fick dra ner högtalarna till 0 och datorljudet till 50%, och det är FORTFARANDE ganska högt. Inte jättehögt längre, men fortfarande lite högre än jag normlat har.

    Ljudet är också ganska svajigt, peakar och har sig.

    Jag har gjort allt jag kommit på. Kopplat om, uppdateriat drivrutiner, startat om datorn....

    Någon som har någon idé.....


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Svar på tråden Någon dator-ljudkunnig här?
  • Kerubmamman

    Nu varierar detta säkert väldigt mycket beroende på utrustning, ljudkort osv... 
    Men, vi har iaf normalt datorljudet på ca 15-20% och högtalarna på ca 40%. 


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Aniiee
    Kerubmamman skrev 2017-08-17 16:21:00 följande:

    Nu varierar detta säkert väldigt mycket beroende på utrustning, ljudkort osv... 
    Men, vi har iaf normalt datorljudet på ca 15-20% och högtalarna på ca 40%. 


    Det gör det säkert, men här är det helt klart något som har hänt....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • John22

    Vad kopplar du in högtalarna med, USB eller 3.5 mm ("hörlursuttag")?

    Om det är 3.5 kan du kolla att du har dem i rätt uttag på datorn. Ibland finns det flera för ljud.

    Du kan även prova att högerklicka på ljudikonen nere i högra hörnet och välja "Playback Devices" (antar att det heter Uppspelningsenheter eller nått på svenska). Högerklicka där på dina högtalare (se till att de är valda som "Uppspelningsenhet") och välj Egenskaper - Förbättringar (eller liknande). Avbocka alla dessa förbättringar, framförallt den som heter Loudness Equalization på engelska. Har du tur löser det problemet.

  • Aniiee
    John22 skrev 2017-08-17 16:34:36 följande:

    Vad kopplar du in högtalarna med, USB eller 3.5 mm ("hörlursuttag")?

    Om det är 3.5 kan du kolla att du har dem i rätt uttag på datorn. Ibland finns det flera för ljud.

    Du kan även prova att högerklicka på ljudikonen nere i högra hörnet och välja "Playback Devices" (antar att det heter Uppspelningsenheter eller nått på svenska). Högerklicka där på dina högtalare (se till att de är valda som "Uppspelningsenhet") och välj Egenskaper - Förbättringar (eller liknande). Avbocka alla dessa förbättringar, framförallt den som heter Loudness Equalization på engelska. Har du tur löser det problemet.


    det är 3.5mm-uttag., Har testat båda uttagen.

    Testade att ändra properties, men det enda som hände var att ljudet dog totalt när jag stängde av equalization, det kom tillbaka när jag första satte på och sedan stängde av igen.

    Blir knäpp på detta.....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • John22

    Låter skitskumt. Jag skulle prova att uppdatera drivrutinerna för ljudet. Dessa hittar du på moderkortstillverkarens hemsida. Har du koll på vad du har för moderkort?

  • Aniiee
    John22 skrev 2017-08-17 16:56:50 följande:

    Låter skitskumt. Jag skulle prova att uppdatera drivrutinerna för ljudet. Dessa hittar du på moderkortstillverkarens hemsida. Har du koll på vad du har för moderkort?


    Ja, det är skitskumt. Och drivrutinerna har jag uppdaterat, som jag skrev i TS.
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
Svar på tråden Någon dator-ljudkunnig här?