Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Hemmafru: För och nackdelar?

    ttr skrev 2017-08-18 11:20:48 följande:

    Att slava hemma på heltid utan att få lön för detta - nej tack.


    Exakt, jag hade hellre städat hos andra och fått lön för det än vara hemma och inte få lön
  • sextiotalist
    Anonym (Olika) skrev 2017-08-18 12:54:21 följande:

    Fördelar: när det tar slut så får man egen vårdnad om barnen pga att pappan inte tagit hand om dom. Man kan sova bort dagarna. Man är alltid hemma när det kommer leveranser och överraskningsbesök. Man kan följa alla såpor slaviskt.

    Nackdelar: risken för skilsmässa är statistiskt sett enorm. Barnen får en skev syn på könsrollerna. Båda kan inte jobba deltid för att kunna umgås mer. När det tar slut så blir man bidragsberoende. Maken kan inte bli sjuk utan att ekonomin rasar. Frun får gå hungrig under sitt livs sista 20-30 år. Barnen får inte någon relation till pappan. Om man har baserat hela sin person på sin make (se doktorshustrun) så blir man ensam och tom när han hittar någon ny ( exempelvis kallar sig då doktorsexhustrun på forum?)


    Och inte att förglömma, det finns inget lagstöd för att få ett livslångt underhåll (som t.ex i USA) när man separerar. Man kan få underhåll under en övergångsperiod, men inte livslång.
    Sedan kan man självklart skriva egna avtal, men undrar hur vattentäta de verkligen är om omständigheter förändras?
    Jag vet att barns underhåll har man rätt att ompröva, tror det är var femte år.
  • sextiotalist
    No Logo skrev 2017-08-18 12:56:10 följande:
    Förutom disk, städ, tvätt och strykning så handlar man och förbereder middagen så att den är nästan klar när man hämtar barnen när skolan slutar och tar med dem antingen till parken, aktiviteter, till någon kompis eller låter någon kompis följa med hem/till parken/badhuset etc. Då har man 3-4 timmar när man kan umgås med barnen innan middagen.

    Inte allt varje dag, men åtskilliga av nedanstående exempel:

    Man har dessutom hunnit rengöra den urvuxna cykeln, tagit foton på den och lagt ut på Blocket samt kollat annonser efter en större cykel, samt sprungit förbi Kappahl och köpt fingervantar och namnat dem. Sorterat ut för små kläder, jagat runt efter nya på rea. Gjort matlådor till svärfar, ringt en gammal moster samt mailat att barnet kommer på kalas och köpt present till kalaset. Sen har man lunchat med en väninna, eller fikat med gamla jobbkompisar eller tränat/spelat golf/gått promenad med hunden. Burit upp alla skridskor på vinden. Tvättat bilen, bytt till vinterdäck. Planterat om blommor, rensat ogräs, plockat äpplen, klippt gräset, skottat snö. Gjort äppelmos och flädersaft. Bakat bröd. Lagar komplicerade maträtter till vardags. Läst en bok, pluggat. Varit hos frisören/naprapaten/fixat naglarna. Lagat trasiga jeansknän, sytt en Pippi-dräkt, målat om en möbel. Planerat meny inför middagsbjudning på fredag, gått på Systemet och saluhallen. Samt sett på Netflix medan man strök ; ) Sådant som andra gör på helger och kvällar, på arbetstid, lunchrasten eller när de har barnvakt.

    På kvällar och helger umgås vi, förutom mat/disk och när det finns arbetsinsatser som kräver två vuxna.
    Med andra ord, som alla andra småbarnföräldrar gör (fast då är de två om det) och yrkesarbetar.
    Fast komplicerade maträtter till vardags har nog mer med intresse
  • sextiotalist
    No Logo skrev 2017-08-18 12:56:10 följande:
    Förutom disk, städ, tvätt och strykning så handlar man och förbereder middagen så att den är nästan klar när man hämtar barnen när skolan slutar och tar med dem antingen till parken, aktiviteter, till någon kompis eller låter någon kompis följa med hem/till parken/badhuset etc. Då har man 3-4 timmar när man kan umgås med barnen innan middagen.

    Inte allt varje dag, men åtskilliga av nedanstående exempel:

    Man har dessutom hunnit rengöra den urvuxna cykeln, tagit foton på den och lagt ut på Blocket samt kollat annonser efter en större cykel, samt sprungit förbi Kappahl och köpt fingervantar och namnat dem. Sorterat ut för små kläder, jagat runt efter nya på rea. Gjort matlådor till svärfar, ringt en gammal moster samt mailat att barnet kommer på kalas och köpt present till kalaset. Sen har man lunchat med en väninna, eller fikat med gamla jobbkompisar eller tränat/spelat golf/gått promenad med hunden. Burit upp alla skridskor på vinden. Tvättat bilen, bytt till vinterdäck. Planterat om blommor, rensat ogräs, plockat äpplen, klippt gräset, skottat snö. Gjort äppelmos och flädersaft. Bakat bröd. Lagar komplicerade maträtter till vardags. Läst en bok, pluggat. Varit hos frisören/naprapaten/fixat naglarna. Lagat trasiga jeansknän, sytt en Pippi-dräkt, målat om en möbel. Planerat meny inför middagsbjudning på fredag, gått på Systemet och saluhallen. Samt sett på Netflix medan man strök ; ) Sådant som andra gör på helger och kvällar, på arbetstid, lunchrasten eller när de har barnvakt.

    På kvällar och helger umgås vi, förutom mat/disk och när det finns arbetsinsatser som kräver två vuxna.
    Och förresten, mycket av detta hann jag med när jag var arbetslös, då sökte jag även arbete samtidigt. Inte det som kostade mycket pengar, men när man var arbetslös och tight med pengar, då fick man tänka till många gånger för att få god mat med billiga ingredienser.
    Det ser väldigt mycket ut, men allt har du inte gjort på en dag, utan det är saker som alla gör, fast de gör det på sin lediga tid istället.

  • sextiotalist
    No Logo skrev 2017-08-18 14:10:28 följande:
    Precis vad jag skrev. När andra använder sin lediga tid till detta så umgås vi som familj och som par + att den som inte arbetar har hunnit göra saker med barnen i flera timmar innan den som arbetar kommer hem.
    Nä, inte flera timmar, Jag har tidigare skrivit att jag kanske ägnar, om man slår ut alla timmar i veckan per dag, max två timmar åt hushållsarbete. Gräsklippning och ogräsrensning ser jag som en ren fritidssysselsättning, eftersom jag gillar sådant.

  • sextiotalist
    No Logo skrev 2017-08-18 14:32:41 följande:
    Precis. Fast de heltids-yrkesarbetande paren kan inte hämta 13.30 varje dag och göra saker med sina barn fram till middagen eller umgås hela familjen fram till barnens läggdags, eller som par efter att barnen somnat. De måste göra vad hemmafrun hinner göra medan barnen är i skolan.

    Sedan är det med tid som med lön - ju mer man får desto mer spenderar man. Har man mer tid så kan man utöka sin levnadsstandard genom att hinna baka eget bröd, rulla egna köttbullar istället för värma på Scans, koka saft, sy unika maskeradkläder av ekologiska hemvävda garner (okej, där tog jag väl i lite väl mycket) odla egna grönsaker och vad annat man tycker känns viktigt istället för att hanka sig fram med snabba nödlösningar och dåligt samvete för att man hämtar sist på dagis. Jag har provat det livet också och vet därför hur stora vinsterna varit för oss när vi klev av det stresshjulet. Förstår helt om man inte vill eller kan ha en hemmaförälder, men förstår inte dem som inte ser fördelarna för de föräldrar som faktiskt vill och kan, samt det arbete som hemmaföräldrar lägger ner.
    Gör alltid köttbullarna själv, odlar grönsaker har gjort oavsett om jag arbetat eller inte, sy maskeradkläder, nja, inget behov. Baka bröd hade jag inte gjort om jag inte hade en pistol riktad mot mig, hur mycket tid jag än hade i världen.

    Jag har provat både och, jag har ofrivilligt varit hemma (arbetslös) och arbetar heltid (även när jag hade småbarn) och jag måste nog säga att jag trivs mer med livet som yrkesarbetande och jag var mest frustrerad när jag hemma, för att jag inte hade så mycket att göra
  • sextiotalist

    Nu har jag följt tråden och ja, mina "fördomar" bekräftas.
    Det är inte ett heltidsarbete att vara hemmafru, för då skulle man inte ha tid med nagelförlängningar och jaga dammkorn med förstoringsglas.
    Visst, man kan ha ett genuint intresse i att laga komplicerade maträtter, heminredning, mode och skönhetsbehandlingar. Man kan ha ett genuint äkta intresse att se vacker ut för sin partner. Men fortfarande är det inte ett arbete, det är ett fritidsintresse.

    Personligen funderar jag på att arbete tills jag blir 67, dels för att jag gillar mitt arbete, men samtidigt misstänker jag att jag skulle bli rätt otrevlig om jag var tvungen att sluta redan vid 65. En nedtrappning, absolut.
    Jag är alltså närmare pension än många andra här och jag inser att jag måste skaffa ett genuint äkta intresse för att stå ut att vara pensionär.

  • sextiotalist
    Anonym (Vera) skrev 2017-08-21 09:18:01 följande:

    Men sextiotalist. Om man arbetar heltid så hinner man ju också ta hand om barn o hem, träna eller samla frimärken och, om man vill det, göra naglarna. Man hinner inte allt men det man prioriterar. Att arbeta tar inte 24 timmar om dygnet och ingen här har påstått att det inte finns egentid för den som är hemma med skolbarn eller utan barn. Kalla det arbete eller syssla eller vad du vill.

    Jag borde inte läsa såna här trådar, mina sorgligaste fördomar bekräftas också. Kvinnor behöver inget patriarkat som förtrycker oss eftersom kvinnor är så bra på att ifrågasätta och döma varandra. " leta damm med förstoringsglas ", döma kvinnor som arbetar för lite OCH för mycket. Som är för sunkiga OCH för piffiga. Som är ensamstående och fattiga sk wt OCH som är gifta med god ekonomi, sk golddiggers.

    Det är fl i ett nötskal även om jag inte påstår att just du sextiotalist sagt allt detta.

    Du arbetar heltid men du hinner skriva enormt många inlägg på fl på en vecka . Är det beviset för att heltid inte är heltid eller att just din civ ing tjänst inte är så krävande? Jag har ingen aning och jag tror att du har väntetider och restider precis som jag o kopplar av på nätet en stund då. Skillnaden är att du dömer andras värde och nytta för att de lägger en timme eller två på att göra naglarna som sin avkoppling men du väljer nätet, på betalt arbetstid. Man hinner mycket förutom att arbeta - heltid är ändå bara 40 timmar per vecka.


    Jag har många telefonmöten och många tillfällen där jag väntar på handlingar. Jag har inga problem med att folk väljer att vara hemma, det får de göra så mycket de vill. Det jag reagerar för är när ni säger att det är ett heltidsarbete.
    Eftersom jag själv, ofrivilligt, varit hemma pga arbetslöshet, så vet jag vad det innebär att vara hemma heltid.
    Ja, jag kunde också få en hel dag gå till städning, men kan, med samma resultat, göra det på mindre än halva tiden.
    Jag har, samtidigt som jag heltidsarbetat, även flyttat fem gånger (varav tre med hemmavarande barn) och gjort flyttstädning och även packat, en gång som arbetslös. Gick utmärkt, men då fick man prioritera bort massa annat.

    Min erfarenhet är att man tar den tid man får, arbetar man så hinner man med ungefär lika mycket som en som är hemma, men man gör det på kortare tid och prioriterar bort lite annat istället.


  • sextiotalist
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-21 12:23:14 följande:

    Först av allt måste jag skriva hur otroligt imponerad jag är av alla här inne som lyckas sköta sitt hem på några få minuter per dag. Som trots att de jobbar heltid hinner umgås så mycket de vill med sina barn, träna och syssla med olika hobbies.

    Det där fixar inte jag. Jag har ständigt dåligt samvete för att jag inte lyckas få fler stunder över för mitt barn, för att hemmet är ostädat och tvätten samlas på hög. För alla små renoveringsprojekt vi aldrig hinner ta itu med, för att vi inte träffar våra vänner lika ofta som förr, för att jag inte kan jobba över ett par helkvällar och få undan projekten som börjar bli akuta på jobbet.

    Som jag ser det är att en jobbar heltid och en är hemma tidsmässigt jämförbart med att båda två jobbar 50%. Tänk att kunna jobba 20 timmar i veckan, och ha resten över till hem, familj, vänner och fritid! Så hade jag jättegärna haft det. Men för egen del blir priset för en sådan livsstil för högt att betala, både karriärmässigt och ekonomiskt.

    Den uppenbara fördelen med att en är hemma och tar hand om markservicen är att hela familjen får ett mindre stressigt liv och mer tid tillsammans.

    Nackdelarna är desto fler. Det kan vara väldigt ensamt att vara hemma. Förmodligen får familjen sämre ekonomi än om båda arbetat. Den ekonomiska situationen bli otrygg eftersom allt ekonomiskt ansvar hänger på en persons axlar. Även om man senare i livet skulle vilja ändra upplägget kan det vara svårt att ta sig in på arbetsmarknaden om man varit borta en längre tid.

    Har man inte skyddat den som är hemma med ordentliga äktenskapsförord, privata sparkonton och privata pensionssparkonton hamnar denna i ett väldigt problematiskt beroende till sin partner. Man har inte råd att bli lämnad eller att lämna. Det kanske inte verkar som ett problem när man är ung, men 40- och 50- års kriser kan göra att den man älskar plötsligt älskar någon yngre. Tidig demens kan göra att världens snällaste person plötsligt börjar förolämpa och slå.

    För att sammanfatta så tänker jag att en person är hemmafru/hemmaman kan vara ett väldigt bra upplägg om båda trivs med det och man ser till att den som ger upp sitt yrkesliv blir ordentligt kompenserad ekonomiskt för detta, både i förhållandet och vid en ev separation.

    Tyvärr är min erfarenhet att män som är intresserade av att ha en hemmafru brukar tycka att "mina pengar är mina" och snarare skydda sina egna intressen i ev äktenskapsförord. Och kvinnor som är intresserade av att vara hemmafruar brukar köpa det resonemanget och inte förstå att propsa på att bli ekonomiskt kompenserade för det yrkesliv de ger upp.


    Jag är mer förvånad hur man kan lägga ner så mycket tid på hemarbetet så man måste vara hemma på heltid för att hinna med.

    Vad är det som tar så lång tid?
    Plocka leksaker med småbarn, det kan jag förstå att det tar någon halvtimme extra per dag om man är hemma hela dagen, en extra lunch och mellanmål, absolut.
    Men resten, middagsmat, handla, tvätta, städa, det tar inte så lång tid. Det kan ta lång tid. Tvätten (speciellt efterarbetet) tar nog längre tid för mig än för andra, men det beror på att jag är pedant när det gäller tvätten, inte för att det behövs. Att jag envisas med att stryka nästan allt, det är mitt beslut. 

  • sextiotalist
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-21 12:52:36 följande:
    På vilket heltidsarbete jobbar man max 8 timmar per dag? På mitt jobbar man minst 8 timmar per dag. Sedan har man lunch en timma, och pendlingstiden mellan jobb och hem tar 1,5 timma. Jag personligen försöker sova 8 timmar per natt. Då finns det 5,5 timmar kvar. 5,5 timmar som ska räcka till att vakna och fixa iordning sig till jobbet på morgonen, fixa frukost till sitt barn och få barnet att äta, fixa middag till familjen (ja, det tar tid även med en modern spis) äta och få i sitt barn mat. Tvätta barnet som kladdat ner sig under middagen. Städa golvet, stolen och bordet barnet har kladdat ner och kastat mat på under middagen. Ta hand om disken. Hinna leka med och stimulera sitt barn, helst vara ute på lekplatsen ett par timmar så att barnet får motion och frisk luft. Läsa ett par böcker för sitt barn för att stimulera språkutvecklingen. Leka lite med sitt barn inomhus. Städa upp alla leksaker ens barn har dragit ut. Fixa kvällsmat och få sitt barn att äta. Städa upp efter kvällsmaten. Borsta tänderna på sitt barn och sig själv. Natta sitt barn och få det att sova. Och sen helst ha någon liten stund över för sig själv med sin partner sär man kan mysa och kolla på netflix eller bara prata över en kopp te. En vanlig dag brukar jag inte hinna få någon tvätt gjord. Inte hinna handla något utom möjligtvis en snabb sväng till matbutiken i närområdet. Absolut inte spika fast lister eller måla den där väggen som behöver målas.

    Alla prioriterar såklart olika. Tycker man inte att det är viktigt att umgås med sina barn, sin partner eller sina vänner är det klart att det frigör massa tid till hushållssysslor. Men personligen så tycker jag att de där timmarna jag sitter och gräver i sandlådan, jagar mitt barn på gräsmattan, eller har kompisar över på te och djupa samtal är de absolut värdefullaste. Och ja, jag känner mig konstant stressad över sånt jag inte hinner med. Men det är värt det. Och jag förstår om folk tycker att det är värt att jobba mindre eller inte alls för att få mer av sådant jag själv värdesätter så otroligt högt.

    Sen ska det väl också sägas att alla är olika effektiva och har olika ekonomiska förutsättningar. Vi har inte råd ned hemkörda matkassar eller städhjälp. Jag tycker hushållsarbete är otroligt tråkigt och är antagligen ganska dålig på det. Det finns säkert de som städar och lagar mat mycket snabbare än mig.
    Eller så går man lite omlott.
    När sonen var liten, så lämnade jag på morgonen, sambon hämtade. Så när jag kom hem så var middagen klar, sonen hade haft ett par timmars kvalitetstid med sin far,
    Efter middagen så fixade jag efteråt (tog inte lång stund).
    Ute på lekplats kändes inte nödvändigt, då sonen tillbringat minst 4-5 timmar ute redan under dagen.
    Sedan hade jag nästan två timmar med sonen, innan han somnade för kvällen (han somnade någon gång mellan 20 och 20:30) Efter detta så kunde jag, om det behövdes, köra en tvätt och hänga upp. Annars så hade jag all tid för mig själv.
    Helgerna så städades det (tog kanske ett par timmar) och handlade (tog ett par timmar eftersom affären var långt borta). Förutom matlagning och eventuell tvätt, så var det inget speciellt att göra. Visst, hade det snöat, så fick man skotta snö, jobba ute i trädgården (då var sonen med).
    Lek och sådant, det fick sonen på dagis, han var mest nöjd med att bara vara med oss på kvällarna.
    Du kan ju komma ihåg att barn, som går på dagis, får både innelek och utelek under dagen. Så det behövs inte. Inte heller behöver man läsa två böcker, utan ofta räckte med ett eller två kapitel innan man somnade.
  • sextiotalist
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-21 13:13:16 följande:
    Alla gör väl lite olika. Vårt barn är lite yngre och ska just börja förskolan. Vi läser sällan en eller två böcker, utan det brukar bli runt 5 vid läggdags. Och minst lika många utspritt under kvällen. Lek både utomhus hemma på gården och inne känns viktig för att bonda och stimulera barnet, för att bygga relationen och utmana dess intelllekt. Vi träffar väldigt mycket vänner och familj. En typisk vecka har vi kompisar hemma minst en vardagskväll, är antingen borta hela lördagen eller har folk här hela lördagen samt antingen halva eller hela söndagen.
    Tja, man behöver inte överdriva, Vi pratade mycket, det var viktigt för honom när han skulle sova. Nåja, inget problem med hans intellekt, trots att det inte blev långa lässtunder och de barn som går på dagis, får detta.
    Problemet är väl snarare överstimulerade barn, det räcker inte med en heldag på dagis verkar det som, utan det ska rännas omkring på kvällarna. Men du kommer nog märka att ditt barn inte behöver en massa stimuli när barnet kommer hem, utan det är bara vara som är viktigt
  • sextiotalist
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-22 11:29:16 följande:
    Det finns både män och kvinnor som är villiga att jobba heltid med mycket övertid för att de brinner för sina jobb. För att nå toppen inom många områden krävs inte bara 40-timmarsveckor, utan många gånger 60- eller 80-timmarsveckor.

    Ska alla sådana karriärister avrådas från att bilda familj, menar du? Det är ofta briljanta personer, som får briljanta barn, även om de är frånvarande föräldrar. En god vän till mig är i princip uppfostrad av barnflickor. Båda hennes föräldrar jobbade 70-80 timmar i veckan. Hon säger själv att hon hade en fantastisk barndom. Sen vill hon själv vara hemma med sina barn, men menar att det är inte så mycket för barnens skull, utan mer för sin egen.

    Jag tror ju alla gånger att barn mår bättre av en frånvarande förälder än av två frånvarande föräldrar. Och barn vars föräldrar kan köpa bra barnomsorg brukar inte heller direkt lida av upplägget.

    Med bra försäkringar, sparkonton, avtal och äktenskapsförord går det också helt att förhindra att den som varit hemma åker på en ekonomisk smäll om partnern avlider eller skiljer sig.

    Jag tycker att det låter oerhört förmätet att ifrågasätta andra människors livsval på det sätt du gör. Ifrågasätt gärna samhället, systemet, lagar, regler, skatter, avgifter, bidrag etc. Ifrågasätt gärna allt som påverkar människors livsval. Men när det kommer till själva valet måste människans som ska leva livet få göra livsvalet. Utan att massa besserwissrar är där med pekpinnar och försöker omyndigförklara hit och dit. Bara den som ska leva sitt liv kan avgöra hur man vill göra det.
    Fast det är en sanning med modifikation, det finns självklart sådana arbeten också. Men jag har flera vänner som gjort karriär (en av dessa står på listan som mest inflytelserikaste kvinnorna i Sverige) och fixat både barn och karriär, hennes man är lika högutbildad. En annan väninna är professor, en tredje sitter som väldigt hög chef på ett av våra större företag. Alla tre har fler än två barn och fixat både sk karriär och vara förälder utan att arbeta 60-80 timmar i veckan (lite svårt t.ex för de ena som långtidsammade alla sina tre barn och samtidigt fick sin docentur). Dvs den moderna mannen/kvinnan i ett modernt företag, kan kombinera både familj och yrkesliv och även göra karriär. Kanske svårare under småbarnstiden, men den är ju inte så lång.
  • sextiotalist
    Söderomslottsskogen skrev 2017-08-22 11:47:07 följande:
    Jättehärligt att höra att vissa får allt! Men att någon lyckats betyder inte att alla kan eller vill göra likadant.

    Jag säger inte att man måste jobba 60-80 timmar i veckan för att få en framgångsrik karriär. Jag säger att vissa vill jobba 60-80 timmar i veckan. Och de har all rätt i världen att göra det valet om de kan, för det är deras liv.
    Absolut kan de får göra det (men vi har arbetsmiljölagar som inte tillåter det, men det är en helt annan sak). Så länge det inte påverkar mer än de själva, så får de göra precis hur de vill.

    Det är väldigt få som har denna höga arbetsbelastning.
  • sextiotalist
    No Logo skrev 2017-08-30 15:10:04 följande:
    Carinas hem är troligen mer välskött än ditt eftersom hon väljer att lägga ner då mycket tid på det. Varför ska inte matlagning, städning och trädgårdsarbete räknas som arbete när det utförs i hemmet? Det är ju arbeten som anställs för att utföra utanför hemmet.

    Om Carina skulle jobba 60 timmar i veckan så skulle hon inte hinna/orka hålla samma höga standard på städning, trädgårdsarbete och matlagning och kanske istället vara tvungen att betala någon för att sylta, safta, baka, städa och hålla ordning i trädgården. Men de skulle då jobba, till skillnad från Carina, enligt dig?
    Nu är det ytterst få som arbetar 60 timmar i veckan, de allra flesta gör det inte. Och de flesta med normal arbetstid, har ofta en tillräckligt bra standard hemma och trädgård etc.
    Jag är uppvuxen under hemmafrueran, och med två yrkesarbetande föräldrar, tre barn, stort hus, stor trädgård, hund och andra husdjur, så kan jag lugnt säga att det var inte mer stökigt hos oss än de med hemmafruar. Lägg då till att mina föräldrar hade ett gediget trädgårdsintresse, så deras trädgård lades på många timmar. Min pappa älskade dessutom att baka och göra sylt och saft.
    Dvs det en hemmafru gör, det brukar vi andra fixa plus sköta ett arbete,

    Självklart så är det en jätteskillnad när man arbetar åt någon och får lön för det.
  • sextiotalist
    No Logo skrev 2017-08-30 15:35:03 följande:
    "Tillräckligt bra standard" är ju en individuell bedömningsfråga.

    Det finns föräldrar som tycker att helfabrikat 7 dagar i veckan är tillräckligt hög standard, några anser att fil & mackor duger till middag medan andra tycker att det enda vettiga är ekologiskt, hemodlat, närproducerat och vegetariskt.
    Tillräckligt bra standard är nog de flesta ense om att det finns en övre och undre gräns. Sedan är jag färgad av min uppväxt, som just var när var och varannan kvinna var hemmafru tills barnen började skolan och en tid till. Och om man jämför med dom och det hem jag växte upp i, så var det nog mer hembakt bröd, egen saft, egen sylt etc. Jag tror jag var den enda i klassen med föräldrar som hade en matkällare fyllt med sylt, saft och det de odlat, den enda som hade en stor extrafrys och dessutom den enda pappan som bakade bröd hemma. Dvs det man rabblar upp som en hemmafru gör, det gjorde mina föräldrar tillsammans. Ja, min pappa var tom avdelningschef på Ericsson (som på den tiden hette LM Ericsson) under den tiden och mamma lärare med många timmars hemarbete. Så tom karriär gjorde min far.
    En av hans kollegor, som var en högre chef, hade också en yrkesarbetande hustru samt två barn, villa och hund. Med andra ord, inte ens på den tiden behövdes den en kvinna som skötte markservicen för att mannen skulle kunna göra karriär.
  • sextiotalist
    lövet2 skrev 2017-08-30 16:03:24 följande:
    Faktiskt inte. Föreställ dig en familj med 4 barn, 1-7 år gamla. Båda föräldrarna förvärvsarbetar. Huset står tomt 7-17 varje dag. En måltid äts i hemmet. Hur mycket matlagning och disk blir det? Hur mycket behöver man handla?

    I stället är mamman hemma (ja, jag säger mamman, eftersom det talas om hemmafruar). Hon ska laga till frukost och lunch åt 5 personer. Middag åt 6 personer och så ev mellanmål eller kvällsfika. Det blir definitivt mer matlagning än för den förvärvsarbetande mamman. Det blir minst 3 gånger så mycket disk, och mängden matvaror som måste handlas hem är också mycket större. Alla blöjbyten och toalettbesök för småttingarna tar hon hand om i stället för att en förskollärare gör det. Ungarna har hela dagen på sig för att riva ut, dra runt leksaker, spilla och drälla. Kl 17 är alltså huset i behov av en helsanering, samtidigt som den förvärvsarbetande mamman kommer hem till ett orört hus där ingen varit på hela dagen. Så nej, föräldrar som arbetar och har barnen på dagis/skola gör bara en bråkdel hemma av vad den hemarbetande föräldern gör.

    I min värld prioriterades förstås inte hushållsarbetet särskilt högt, eftersom min huvudsakliga uppgift var att ta hand om barnen. Disk, tvätt och städning sköttes i mån av tid.
    Men snälla du, du tror inte vi har haft ledigheter där man har haft barn hemma. När min väninna var hemma med sin yngsta så hade hon fyra äldre barn och ändå så tycker hon att det inte var så märkvärdigt, hon arbetade på sin master parallellt. Nu vet jag att du har barn som har något funktionshinder (fysiskt har jag för mig) och det genererar självklart mer arbete.
  • sextiotalist
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-30 18:55:18 följande:

    Alltså det övergår mitt förstånd att folk (du) inte förstår att alla människor inte är likadana. Du kan inte generalisera från vad din väninna klarar av. De flesta klarar definitivt inte av både heltidsstudier på avancerad nivå och ha fyra barn hemma helt utan barnomsorg samtidigt.


    Det gör jag inte. Lövet skrev att det är ett heltidsarbete, jag skrev att så inte behöver vara fallet.

    Observera att jag har ofrivilligt varit hemma och jag tror nog att jag kan referera. Alla har inte fyra barn, samtliga förskolebarn.

    Men min erfarenhet av att vara hemma räknas inte, min väninna som har fem barn, den räknas inte. De som varit föräldralediga, de räknas inte. Att man under ledigheter har varit hemma räknas inte.
  • sextiotalist

    prepubertala


    lövet2 skrev 2017-08-30 23:09:58 följande:
    Du ansåg att de som förvärvsarbetar heltid och har barnen på dagis/skola/fritids hela dagen, ändå gör lika mycket hemma som den som har alla barnen hemma hela dagarna. Jag anser att du har fel.

    Jag hade den här diskussionen (fast en lite annorlunda variant) med en släkting (förstagångsmamma) en gång. Hon ansåg att hon lagade mat, tvättade, diskade, städade, skötte barn osv och ändå hann med en massa annat, så hon förstod inte varför jag knappt ens hann äta och sova. Antagligen tänkte hon att jag var ineffektiv eller lat. Jag försökte förklara skillnaden mellan att laga mat åt 3 personer och att laga mat åt 10 personer. Att 10 personer drar fram fler saker och smutsar ner mer, att det blir mycket mer tvätt osv. Att jag inte handlade en matkasse 2 ggr/vecka utan att jag handlade sju matkassar 3 ggr/vecka. Men nej, hon ansåg att vi utförde samma uppgifter i hemmet och att jag därför borde ha lika mycket tid över som hon hade.
    OK, de flesta familjer har inte 8 barn, de flesta har 2-3 barn. De flesta behöver inte laga mat för 10 personer varje dag.
    Ja, självklart blir det mer ju fler man är. Men likväl, det finns många 4-5-barnsfamiljer som utan problem klarar av att sköta ett arbete och det som behövs i familjen, och även skolbarn drar ner och stökar till.
    Så tänk dig 5-barnsfamiljen med 5 skolbarn varav de flesta inte går på fritids, det är garanterat rätt kaotiskt hemma när föräldarna kommer hem och de ska också laga mat, de ska också handla och det tar också tid när de ska försöka få truliga prepubertala 11-åringar att göra en insats.

    Och än en gång, vi har alla semestrar, när sonen var liten, så var det periodvis 5 stycken i hushållet, när det var semester (dvs alla var hemma). Och ändå så tog det inte hela dagen att fixa hemsysslorna.
  • sextiotalist
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 11:20:59 följande:
    Beror ju fortfarande var man ligger ribban. Vill man vara en närvarande och pedagogisk förälder så går ju flera timmar om dagen bara till barnen. Ja man kan sköta ett hushåll på några få timmar men vill man alltid ha det kliniskt rent, alla kläder strukna och även sköter all planering för ett stort hushåll så tar det sin lilla tid.
    Självklart, vill man ha det kliniskt ren och göra rent alla listor med tandborste en gång i veckan, så tar det tid.
    Det tar tid att ha en pedantisk trädgård.

    Jag t.ex stryker alla kläder hemma, inget som jag räknar som tid till hemmets sysslor, för jag anser att det är överkurs. Det är något som jag själv väljer, inget som är nödvändigt för att hemmet ska fungera.

  • sextiotalist
    Anonym (asdf) skrev 2017-08-31 11:54:15 följande:
    Ja det är ju individuellt vad man spenderar sin fritid på men själv skulle jag aldrig slösa min fritid på att stryka kläder. Umgås hellre med barnen, tränar, målar, träffar kompisar eller har sex med maken.
    Haha, nåja, jag har gjort det när sambon inte varit hemma och jag har hittat ett bra tv-program. Det är ett sätt för mig att koppla av och samtidigt göra lite nytta. Detsamma är trädgårdsarbete, det är avkoppling för mig, och nytta.
    Jodå, jag löptränar, men avskyr gym (har sagt upp gymkortet igen).  
    Sonen är numera utflugen och var har inte hängt mamma i kjolarna speciellt mycket, sex med sambon har jag också. Men lite svårt när han inte är hemma. Vännerna har jag flera mil bort, så vi umgås när vi träffas.
    Målar är inte min grej, men handarbete däremot.

Svar på tråden Hemmafru: För och nackdelar?