• Anonym (Tröttsamt)

    Väninna stalkar mig

    Det här börjar kännas.. konstigt. Jag träffade via barnen en annan mamma i något barnrekarerat sammanhang för några år sedan. Barn i samma åldrar, boende ganska nära varandra, föräldralediga samtidigt, den nivån.

    Var nöjd med att springa på henne i parken och när våra äldsta barn blev större så kom hon och barnen ibland förbi hos oss.

    Ganska snart uppfattade jag det som att hon ville ta vår bekantskap till att gå ut och ära utan barn, bli mer väninnor än mammavänner. Jag avböjde diverse förslag om aktiviter utan barnen av flera skäl. Jag tycker inte att vi har så mycket gemensamt. Jag har mycket vänner men lite tid- om jag nu skulle få en stund över umgås jag hellre med dem. Vi ser olika på det här med barn och egentid. Hon lämnar ett spädbarn med pappan för att gå ut och festa- otänkbart för mig. Jag har alltid barnen omkring mig och lider inte av det.

    Sedan några år har hon sms mig ofta, ibland flera gånger varje dag, ibland några dagars uppehåll. Sms innehåller mer och mer en uppmananingar om att gå ut med henne,och trots direkta nej från mig slutar hon inte.

    Jag passar hennes barn inland eftersom hon är " utmattad" och barnen är så påfallande smutsiga och ofta hungriga. Hon kommer så inte själv med dom utan skickar dom ensamma el så möter jag dom.

    Hon har gått med i samma face bok grupper som mig och kommenterar på allt mitt namn taggas i att " jag önskar jag hade fått vara med". Hon skickar ofta sms där hon frågar om hon och hennes man med familj kan komma och grilla hos oss ( ja, inte hem till dom)

    Svarar jag undvikande att vi har gäster så tjatar hon: " kan vi också få vara välkomna".

    Hade en kollega hemma vid ett tillfälle för ett jobbeelaterat möte och då sms hon om att hon gärna tog en kaffe med oss. Dök upp här på julafton med sina barn och ville hälsa på.

    Hon tog kontakt med en vän på Facebook ( min mans kollegas fru) och försökte få henne att komma hem till henne ( de har aldrig träffats, kollegans fru hörde skrämt av sig till mig)

    Sista tiden när vi har haft gäster och varit på altanen i sommar har det kommit sms som " gick förbi och det såg trevligt ut- nästa gång kanske du tänker på att bjuda in oss med".

    Och droppen, kände jag, igår kväll:

    Sent vid 23ish. " det är alltså det du gör på kvällarna, sitter i köket och surfar på Facebook. Tycker du ska umgås med mig istället".

    Då har hon stått/ gått förbi i mörkret och stirrat in.

    Så TRÖTT på henne nu. Struntar i om hon läser det här på familjeliv ( om hon nu är medlem) och känner igen sina sms formuleringar, etc. Tucker att hon är obehaglig och påstridig.

    Vad gör jag?

  • Svar på tråden Väninna stalkar mig
  • Anonym (ish)

    23ish?
    Hur gammal är du?
    Varför hittar du på allt det här?

  • Anonym (M)

    Har du sagt ifrån riktigt tydligt att du inte vill ta henne i ditt liv? Om inte så gör det!

  • Anonym (M)
    Anonym (ish) skrev 2017-08-18 21:40:17 följande:
    23ish? Hur gammal är du? Varför hittar du på allt det här?

    Varför skulle det vara påhittat?
  • Gropbababba
    Anonym (ish) skrev 2017-08-18 21:40:17 följande:

    23ish?

    Hur gammal är du?

    Varför hittar du på allt det här?


    Sluta skriva "ish" !!!
  • Anonym (Stina)

    Du kanske skulle prova att prata med henne...?

  • Anonym (Hu)

    Vilken mardröm. Ingen aning vad jag hade gjort men jag hade nog inte stått ut så länge som du. Jag hade fått spel.

  • Anonym (Tröttsamt)

    Oj här fanns ännu fler tokar:

    Varför är " ish" fel och jag hittar inte på.

    Jag är en bra bit över 30 och tillika den efterhängsna " väninnan"om det har nån betydelse.

    Tycker det är svårt att såra någon- de flesta borde nog ha förstått på mina uteblivna sms svar eller korta " det går tyvärr inte".

    Dessutom har våra barn varit goda vänner och jag vet att hon har behövt avlastning etc.

  • Anonym (Madde)

    En sådan gränslös person skulle jag försöka hålla långt ifrån mig. Psykopatbeteende att gå till dig och och stirra in igenom fönstret och sedan även erkänna att man gjort just det.

  • Scoops

    Gud så obehagligt! Tror du kommer bli tvungen att gå hårt ut. Ta bort från FB, svara inte på meddelanden och om du gör det - var tydlig med att hon är för på.

    Hade en liknande upplevelse i gymnasiet med en tjej i klassen som bara totalt klättrade på mig! Hon gav sig inte ens när jag sa henne rakt i ansiktet att "Jag vill inte vara vän med dig, jag gillar dig inte och du är sjukt störande!". Jag är väldigt vänlig och har aldrig varit i närheten av att säga så till en person vare sig för eller efter den gången.. jag bytte till slut skola av andra anledningar och var så glad att slippa henne.

Svar på tråden Väninna stalkar mig