• Anonym (Sarah)

    Är det rätt att jag ska behöva ta ledigt??

    Jag undrar bara om det är rätt att jag ska behöva ta semester från jobbet för att min man vill åka iväg och göra saker som han vill göra på fritiden. Det har hänt några gånger och jag tycker att han får anpassa lite efter hur jag jobbar också då han gör ganska mycket saker. Barnen behöver en vuxen hemma. Han vill till varje pris åka iväg på sina saker och krockar det med mitt jobb så måste jag ta ledigt. Tycker inte att detta känns rättvist. Jag har sagt detta men han struntar i det. Jag tycker att det ska vara lite ge och ta! Jag har inget val än att ta ledigt för barnens skull. Känns inte rätt att jag ska förlora pengar för att han vill göra sina saker som dessutom drabbar oss negativt.

    Tips på vad jag ska göra tack!

  • Svar på tråden Är det rätt att jag ska behöva ta ledigt??
  • Anonym (bibbi)

    Jag utgår ifrån att ni har gemensam ekonomi och att han i alla fall förlorar lika mycket som du.

  • Anonym (Sarah)
    Anonym (bibbi) skrev 2017-08-18 22:29:54 följande:

    Jag utgår ifrån att ni har gemensam ekonomi och att han i alla fall förlorar lika mycket som du.


    Nej vi har inte gemensam ekonomi.
  • Anonym (bibbi)
    Anonym (Sarah) skrev 2017-08-18 22:39:28 följande:

    Nej vi har inte gemensam ekonomi.


    Varför inte..?
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (bibbi) skrev 2017-08-18 22:40:40 följande:

    Varför inte..?


    Jag har aldrig haft det med en man. Jag vill ha mina egna pengar som jag själv har koll på och styr över och det är inget problem. Problemet är hans beteende.
  • Anonym (Ekonomisk)

    Om ni inte vill ha gemensam ekonomi får ju din man köpa tjänsten av dig.

    Tex, sköta allt i hemmet en vecka och 2 dagars ledigt 3000 kr

    Vill han åka på jakt med allt det innebär borde han lägga lika mycket i familjens semesterkassa.

    Råkar har komma hem med fina färdigfileade fiskar kanske han däremot kan sälja några till dig.

  • annabellelee
    Anonym (Sarah) skrev 2017-08-18 22:39:28 följande:

    Nej vi har inte gemensam ekonomi.


    Fast i så fall är det ju enkelt. Han får betala motsvarande en dagslön, eller hur?

    Alternativt kan du naturligtvis sticka iväg på en liten resa tors-mån så får han ta hand om barnen!

    Nej, skämt åsido. Ni måste ju självklart tala om det. Du måste säga att du inte alls vill, och han måste respektera din ståndpunkt. Annars är problemet oändligt mycket större än ett par dagars ledighet.
  • Anonym (Sarah)
    Anonym (Ekonomisk) skrev 2017-08-18 22:47:26 följande:

    Om ni inte vill ha gemensam ekonomi får ju din man köpa tjänsten av dig.

    Tex, sköta allt i hemmet en vecka och 2 dagars ledigt 3000 kr

    Vill han åka på jakt med allt det innebär borde han lägga lika mycket i familjens semesterkassa.

    Råkar har komma hem med fina färdigfileade fiskar kanske han däremot kan sälja några till dig.


    Bra svar! Köpa tjänster låter som en bra idé.
  • Anonym (bibbi)
    Anonym (Sarah) skrev 2017-08-18 22:44:29 följande:

    Jag har aldrig haft det med en man. Jag vill ha mina egna pengar som jag själv har koll på och styr över och det är inget problem. Problemet är hans beteende.


    Som det är nu har hans beteende inga konsekvenser för honom. Om ni skulle ha gemensam ekonomi skulle hans beteende däremot påverka hans ekonomi. En annan konsekvens kommer ju förr eller senare annars bli att du lämnar honom.
  • modsey

    Är barnen hemma med pappan annars med dem när du jobbar?

  • Anonym (Sarah)
    annabellelee skrev 2017-08-18 22:48:48 följande:

    Fast i så fall är det ju enkelt. Han får betala motsvarande en dagslön, eller hur?

    Alternativt kan du naturligtvis sticka iväg på en liten resa tors-mån så får han ta hand om barnen!

    Nej, skämt åsido. Ni måste ju självklart tala om det. Du måste säga att du inte alls vill, och han måste respektera din ståndpunkt. Annars är problemet oändligt mycket större än ett par dagars ledighet.


    Det är precis så det är. Vill han att jag ska ta ledigt för hans nöjen skull så då får han betala det jag förlorar. Sen går det bara att ta ledigt till en viss gräns. Dem kommer nog inte gilla att jag ska bara ledig titt som tätt. Jag håller med. Han kör sitt race och lyssnar inte särskilt mycket på vad jag säger.
Svar på tråden Är det rätt att jag ska behöva ta ledigt??