• london

    Vad fyller man livet med utan barn?

    Dum fråga kanske. Jag vet att en del kommer att svara "resor", "karriär" och sådana saker. Jag brukade tänka så själv när jag ställde mig den frågan, men då hade jag hoppet kvar.

    Jag har alltid trott att jag kommer att bli gravid. Efter många års försök, två utredningar där inget fel hittas på oss och ivf-försök inte fungerat hittills så inser jag att jag kanske aldrig kommer att bli förälder. Jag upplevde aldrig det som en sorts tomhet, även om jag varit ledsen över att det inte blivit något än. Jag tänkte att det kommer längre fram. Men nu... jag är 30+ och hoppet har sjunkit vilket gör att det inte är så lätt att tänka att det finns andra saker att fylla livet med. Vi har försökt i 6 år.

  • Svar på tråden Vad fyller man livet med utan barn?
  • volvo142

    om jag ska va dömmande så tycker jag många, utan barn fyller sitt liv med en katt eller hund som blir deras "bäbis". Andras barn, karriär sin bil skräpmat är väl det första som kommer upp mycket dömmande men men. ett ihop plock av detta..

  • london

    Ha! Vi har hund, han är vår "bebis", går dock inte att ersätta ett barn med, dock.

  • Deceree1
    london skrev 2017-08-19 00:58:21 följande:

    Ha! Vi har hund, han är vår "bebis", går dock inte att ersätta ett barn med, dock.


    Hej. Jag har en sommarstuga där jag odlar massor av plantor och det blir bara mer och mer för varje år. Nu har fröinsmlingstiden börjat så nu är det fullt upp med att samla in till nästa års odling. Vad tror du om det? Kan det vara något som kunde bli ett gemensamt intresse? Vi har blivit mer och mer tajta IOM det här intresset som bara blir större och större. Vi bygger och odlar och gör massa kul. Kanske det kunde vara nåt för er?
  • Anonym (singel36)

    Hej,
    Jag har också börjat fundera på hur jag ska hantera livet, utan barn. Jag är inte i samma sits som du men jag är 36 år och varit singel i flera år. Jag tror inte att jag kommer att få några barn. Jag är inte intresserad av att fylla ett tomrum, snarare att hitta lyckan på annat sätt men vet inte med vad. Jag är inte intresserad av att göra "karriär", jag vill ha ett rikt privatliv istället. 

  • Litet My

    Många fyller det med djur har jag märkt samt är engagerade i olika intressen och hobbys. Både själva och i par. Och är man fortfarande intresserad av att ha barn/ungdomar/någon mer i sitt liv kanske familjehem är något med tiden? Själv togs jag mycket hand om av ett barnlöst par, även om jag inte bodde där var de enormt viktiga personer i min uppväxt.

  • Anonym (lilla du!)

    Det finns en massa barn som längtar efter föräldrar, barn som inte har någon, men de finns och de är många! Addoptera?

  • Litet My
    Anonym (lilla du!) skrev 2017-08-19 02:47:47 följande:

    Det finns en massa barn som längtar efter föräldrar, barn som inte har någon, men de finns och de är många! Addoptera?


    Faktum är att det är brist på barn som är tillgängliga för adoption, både i Sverige och utomlands. Bara för att det finns många barn i nöd av olika slag innebär det inte att man kan adoptera dem. Familjehem är det däremot brist på.
  • whippo

    Ser absolut inget problem med att fylla dagarna. Vi båda är nu 40+. Båda jobbar heltid. Vi fyller tiden med bland annat:

    Restaurangbesök
    Olika intressen på var sitt håll
    Träning
    Promenad
    Olika nöjen som bio, museum, konsert m.m
    Slappa hemma i soffan
    Extra arbeten
    Umgås med vänner
    Spela spel
    Sol o bad på sommaren

    Semester så blir det oftast resor. För mig brukar det bli minst 3-4 veckor utomlands per år.

  • Anonym (Missy)

    Kan ni inte adoptera? Surrogat mammor finbs utomlands och jag hoppas det blir lagligt i Sverige snart.

    Köp hund, kanske inre ksn ersätta ett barn men den blir din nlsta vän.

    Kan nan inte njuta av livet utan barn? Resa, umgås med vänner och göra saker som bara du och partnern gillar.

    Gå kurser och träffa nytt folk mm.

  • Anonym (Roxi)

    Även vi som har barn har ju fyllt våra liv utan dem i typ 25 år och kommer förmodligen fylla livet i 25 år till efter att de flyttat ut. De är ju inte allt i livet även om de tar galet mycket tid under några år

  • karamellflickan

    Jag ser att många undrar om TS inte kan adoptera, och då undrar jag i min tur om de tror att det är så lätt att adoptera? Det är det inte och det är många som inte får av olika anledningar.

    Vad det gäller din fråga TS så är det vanligaste väl att man hittar något större intresse som man lägger ner mycket tid på. Det blir troligtvis aldrig så att det blir samma sak som att ha barn, men ändå. Man lär sig leva med saknaden och på sikt kanske man tom kan acceptera livet utan barn.

  • Anonym (rutan)

    För mig som frivilligt barnlös är det en icke-fråga. Det är liksom som att fråga: "Vad fyller man livet med utan fallskärmshoppning?" - något som jag aldrig har funderat på att ens fylla livet med. Jag har dock själv en passion i livet som jag inte kan utöva, vilket är min största sorg i livet. För att komma över den försöker jag att tänka på ett annat sätt. Inte "vad kan jag göra ISTÄLLET för x", utan snarare "vad tycker jag om att göra?" (där x inte är med). Jag tror att det är första steget till att bli lycklig med det man har och kan göra, snarare än att hela tiden utgå från det man egentligen vill ha. Luddigt kanske ... men sant, för mig.

  • Sioo

    Oj vad jag känner med dig. Är i en liknande situation och inget känns direkt meningsfullt. 

Svar på tråden Vad fyller man livet med utan barn?