• karin82

    Plugga till förskollärare eller inte?

    Jag har kommit in på förskollärarprogrammet. Men nu har jag beslutsångest om jag ska börja eller inte...

    Jag har alltid tyckt om barn och intresset för att börja plugga till förskollärare kom mer när min egen son började förskolan för 4 år sen. Jag gjorde högskoleprovet för mitt slutbetyg räckte tyvärr inte. Jag tvekar nu för att jag vet inte helt plötsligt om jag passar till yrket...sen är jag också rädd och nervös för att inte klara studierna.

    Jag har aldrig pluggat på högskola, och jag är väll inte den som tycker om att plugga så mycket. Sen har jag två småbarn, så jag är rädd att det ska ta för mycket tid med studierna...Så jag vet inte om jag ska börja eller inte!

    Jag funderar också på att sätta upp mig på vikariebanken för att pröva hur det är att arbeta på förskola först, och om det verkligen är något så kan jag ju söka Förskollärarutbildningen senare igen och hoppas på att komma in. Men då hoppas jag verkligen att jag kommer in igen...denna gången kom jag in som reserv. Eller vad tycker ni?? Behöver verkligen råd!

  • Svar på tråden Plugga till förskollärare eller inte?
  • hivo

    Jag studerar till förskollärare och kan säga att du kommer klara dig med två barn. Jag har själv en liten hemma. Tycker absolut du ska ta chansen! Du kommer även gå ut på VFU/praktik första halvåret och redan då får du pröva på och känna pm det är rätt yrke för dig! Jag tycker du absolut ska ta chansen då man inte alltid kommer in idag då väldigt många söker. Hur mycket hamna du på som reserv? Hamna du under 10 kommer du garanterat in då många stryker/hopar av osv.

  • karin82

    Så skönt att höra att du klarar av utbildningen med två små barn...Jag är så orolig av att studierna kommer gå ut över barnen för mycket...eftersom jag inte heller är van till att studera. 

    Jag kom in som reserv nr 19. Det som jag är rädd för är kanske att jag inte kommer in nästa gång jag söker (om jag nu väljer att inte börja denna gången). Det är ju så svårt att veta vad HP kommer ligga på. Det kan ju höjas helt plötsligt och mitt bästa resultat gäller i 3 år till.

    Där jag ska plugga börjar praktiken först till termin 2...Men jag kanske bara ska börja plugga och hoppas på att jag känner att det verkligen är något för mig på praktiken som inte är förrän i termin 2....

    Jag vet egentligen inte vad jag mest är nervös för...om det är att jag orolig över att inte klara studierna, är så rädd för bland annat uppsatser...och alla dessa akademiska böcker som kan vara svårlästa...Eller om jag är rädd att jobbet inte skulle passa mig, men tror mest det är det första jag är mest orolig över. Jag har alltid varit glad för barn och tycker det verkar vara ett varierat och givande yrke. 

Svar på tråden Plugga till förskollärare eller inte?