• Karin1212

    problem med amning

    Hej
    Undrar om någon kan ge mig lite amningsråd.

    Jag födde en underbar dotter för 5 veckor sedan. ???? Hon föddes 2 månader för tidigt och vi spenderade 4 veckor på Neonatalavdelningen och hon matades med sond. '

    Efter några veckor började vi amningsträna samtidigt som sonden satt kvar.. och det gick bättre och bättre och hon fick i sig ca hälften av måltiderna av amning... Till slut tog man bort sonden och kompletterade med ersättning och pumpad mjölk med flaska...
    Nu ammar hon inte alls längre sedan jag började använda flaska som komplement.. hon tar bröstet men släpper genast och skriker när hon märker att det kommer mjölk genast känns det som...

    Hur ska jag få henne att amma igen ?
    Har hört att det ska finnas nässpray som får mjölken att rinna till snabbare ...


    Vore oehört tacksam för tips o råd !! ????
  • Svar på tråden problem med amning
  • Alexi

    Amning är kunskap och rätt svårt i början för många. Problemet för många som ger ersättning parallellt är att bebisen tycker de får jobba mer för maten vid bröstet och därför hellre kör flaska. Alltså måste man i princip ta bort flaskan och tvinga dem jobba vid bröstet. Nu är det ju extra speciellt när man har ett för tidigt fött barn och där behöver du ju kanske få råd från sjukvården ev.

    Det du kan göra är att pumpa igång bröstet själv (med handen) innan du lägger bebisen vid bröstet, så att hon inte behöver jobba så hårt i början. Och sen våga undvika flaska, om det är ok utifrån vikt mm. Du måste kämpa rätt hårt nu för att få upp mjölkproduktionen (genom att amma, amma och amma) och få henne att gilla bröstet.

    För min del tycker jag amning är värd att kämpa för men det är ju upp till var och en.

    Två bra ställen att läsa på om amning:

    beckahbitch.blogg.se/2009/june/amning.html

    amningshjalpen.se/

  • Karin1212


    T
    ack för svar
    Ja, jag får kämpa hårdare helt enkelt.... Pumpa igång bröstet själv ska jag definitivt prova.. 

    Känner också att amning är värd att kämpa för.... det började ju så bra innan jag började med flaska.. 

    Tack för lästipsen också  
  • tennfisken

    Grattis till din lilla flicka!Skrattande

    Såg just din fråga. Svaret du redan fått verkar som ett gott råd, Hoppas det fungerat.

    Jag tänkte även tipsa om att dricka ett stort glas vatten eller annan vätska inför eller under amningstillfällen. Det brukar göra så att mjölken kommer igång snabbt, tycker i alla fall jag. Kanske har du redan fått detta råd, om inte, är det värt att prova.

    Lycka till!

  • Helammandetrebarnsmor

    Min dotter låg också på neo och blev där sondmatad. Och det dom sa till mig var att det oftast gör att bebisarna blir lite "lata" även sen. När du ger i flaska så kommer ju mjölken/ersättningen direkt från första sugtaget precis som med sonden. Dom har liksom inte lärt sig att "jobba för maten". Så mitt bästa tips är att pumpa ur mjölk och ge i flaskan för att på så vis öka mängden mjölk och fasa bort ersättningen. Sen lägger du några till fällen på dagens timmar som du mer eller mindre bestämmer dig för att nu är det amning som gäller. Även om dom gråter så tar dom ju bröstet till slut, när dom fattat att det är därifrån maten kommer. Om du vill att det ska rinna till lite fortare så pressa lite på bröstvårtan så det kommer lite mjölk, så bebisen känner smaken. Prova detta så borde det släppa lite/helt om ett tag.

    OM du vill amma, som sagt lite trixigt är det, och huvudsaken är att du och bebis är nöjd. Men om du vill så får man ha lite tålamod och mycket träning. Lycka till!!

    //Helammande trebarnsmor

  • Helammandetrebarnsmor

    En bebis som inte är van endast amning och är för tidigt född skulle jag ändå inte sluta helt tvärt med flaskan just för att en bebis som inte får i sig tillräckligt blir fort en slö bebis. Men om du pumpar ur och ger i flaskan så ökar du på möngden och sen tränar emellan vid sidan av. Så kommer det att släppa. + att när du pumpar och ger i flaska så ser du att bebis får i sig. Så att hon inte blir helt utan, just när hon inte är van.

  • Nellie1234

    Hej. Och Grattis!!

    Min första tanke är tillmatningset? Sen vill jag bara passa på att tipsa om ett jätte bra grupp på Facebook där det finns otroligt duktiga hjälpmammor, gruppen heter: amningshjälpens slutna grupp.

    Lycka till!

Svar på tråden problem med amning