• Sodacitron

    Hankatt som försöker ta sig ut hela tiden

    Vi har en kattunge (hane) på 16 veckor som jamar vid dörren ideligen och har sprungit ut varenda gång han fått en chans. Han jamar också mycket och vi funderar på om han redan blivit könsmogen? Han ska vara innekatt. Att vara på vakt och se till så att han inte sptinger ut är svårt. Det verkar vara det enda han har i sikte och snabb är han. Han ska kastreras på onsdag men jag undrar om detta kan höra ihop med just könsmognad eller kommer vi ha en buse som jamar, är frustrerad och vill ut konstant även sen?

  • Svar på tråden Hankatt som försöker ta sig ut hela tiden
  • razzmatazz

    Skulle föreställa mig att det lugnar ner sig, ha tålamod! Både kastrering och ökad ålder brukar ju göra dem lite lugnare..

    Bor ni i hus eller lägenhet? Om lägenhet rekommenderar jag er varmt att näta in balkongen. Jag hade nätat och sådde gräs i en stor låda (så stor som ryms på en balkong då, inte jättestor mao) samt ställt ut ett utomhusklätterträd till mina killar när vi bodde i lägenhet.

    Har ganska nyligen flyttat till hus och de visar inget intresse att ge sig ut på äventyr ; använder sig av i princip samma utrymme som de hade på balkongen :)

Svar på tråden Hankatt som försöker ta sig ut hela tiden