• karrop

    Väsande katt: behöver alla råd jag kan få

    Har precis tagit mig an en innekatt som inte trivts som det. Det är en honkatt (steriliserad) som är 4 år och alltid varit ensamkatt och alltid vistas inomhus. Började få problem med eksem i det tidigare boendet. Varit hos veterinären och fått flera olika behandlingar utan förbättring. Fick så småningom diagnos depression till följd av sitt boende samt ensamheten.

    Själv har jag två hankatter (kastrerade) som så kallade bondkatter. Uppvuxna på landet och två trygga individer.

    Första mötet med den nya katten gick förhållandevis bra. Hanarna tog det med ro, var mest nyfikna. Honan kröp in under soffan och satt där i många timmar innan hon vågade sig fram. Allt såg ut som om det skulle gå bra.

    Men idag så fort jag pratar med honan eller de andra katterna är i närheten väser hon och ser ut att kunna anfalla när som helst. Har aldrig tidigare varit rädd för en katt.

    Just nu håller jag henne instängd i vardagsrummet. Har mat och vatten som hon äter av och låda som hon använder.

    Ska jag fortsätta hålla henne instängd tills hon blir mindre aggressiv eller ska jag öppna och låta henne strosa runt i huset om hon vill? Ska tillägga att hon kom till oss igår förmiddag.

  • Svar på tråden Väsande katt: behöver alla råd jag kan få
  • Pedalen

    Mammas honkatt väser åt hennes kastrerade hankatt dagligen och har gjort i alla tider. Aldrig anfallit men markerat sin gräns. Har egentligen inga bra tips, ville bara berätta att det inte bara är din katt som beter sig så!

Svar på tråden Väsande katt: behöver alla råd jag kan få