• Lillkröta

    Skaffa katt eller inte?

    Är så i valet och kvalet om jag ska skaffa en innekatt eller inte.
    Velat ha en så länge. Bodde med en sambo förut som inte ville ha, nu bor jag själv i en lägenhet på andra våningen. Så utekatt går inte, men innekatt..
    Hittat en så fin katt på blocket som kostar 4500kr som är 75% perser och 25% norsk skogskatt. Många säger att man inte ska stödja blandningar. Men denna är så fin...
    Jag har råd! Kanske inte är hemma jämt då jag jobbar heltid samt tränar mkt på kvällarna, sover borta ibland också. Men jag vill så gärna ha en. Alla vänner o familj skriker nej. Jag lider också av ångest och är deprimerad i omgångar. Så frågan är om den ger mig mer ångest eller hjälper mig...

    Luktar de illa och ha en innekatt? Blir de stökigt o lortigt fort? Hjälp mig....

  • Svar på tråden Skaffa katt eller inte?
  • faren

    Varför vill du ha en innekatt om du aldrig är hemma? Tycker du det är kul att plåga djur?

  • NELJ

    Ska du ha katt och är borta så mycket som du beskriver måste du köpa två. Allt annat är djurplågeri. Bor du tillräckligt stort för två katter? Perser/skogis låter som om det kan håra mycket så det är klart att det kan bli lite stökigt. Med bra kattsand börjar inte lukta illa men lite kan man känna det på doften och särskilt om du är borta mycket.

    Två katter är svårare att lämna bort om du ska ut och resa eller nåt sånt. Har du nån i närheten som du kan ha som kattvakt? Annars finns pensionat men det är dyrt.

    Husdjur kan vara bra om man mår dåligt. Jag hade mycket glädje av mina katter när jag var deprimerad för många år sedan. Att ha någon som väntade när jag kom hem, som låg i mitt knä i soffan och spann, att känna sig behövd. Men man måste ju klara av ansvaret också.

  • Lillkröta

    Klart jag inte tycker de är kul att plåga djur, absolut inte.
    Men är kanske bättre att vänta då. Känns som det blir en bättre tid i livet senare antar jag...

  • Physalis

    Köp inte blandningskatter på blocket. Det är oseriösa uppfödare som bara vill tjäna pengar men inte lägga ut egna på att skaffa allt som behövs för seriös och etisk avel.

    Sen kommer du behöva två när du är borta så mycket.

    I och med dina frågor om smutsighet tycker jag att du behöver läsa på om katter en hel del innan du bestämmer dig.

    Bestämmer du dig för att köpa katt så tycker jag att du antingen köper två renrasiga katter. Eller så kontaktar du ett katthem, de kan nämligen matcha dig med lämpliga katter för de omständigheter du erbjuder.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Skaffa katt eller inte?