• CB79

    Hemtagnings begäran med SoL placering

    Innan och efter min son föddes 2009 så var jag i en väldigt dålig situation med hans pappa... jag blev terroriserad dag och natt via telefon och brev

    Efter några år då allt lugnat ner dig något kom chocken och jag drabbades av ptsd och fungerade inte som människa

    2012 beslutade sig då socialen för att han skulle omhändertas enligt LVU då dom ansåg att det brast i hemmet vilket det gjorde...

    Efter en tur till rätten så fick dom inte igenom sitt LVU utan rätten beslutade att det istället skulle vara en SoL placering (frivillig placering) då jag samtyckte för att kunna komma på fötterna igen

    Sedan dess har allt gått åt skogen när det gäller dom...

    Familjehemmet är bra men socialtjänsten missköter sig hela tiden, dom tar beslut över huvudet på en, dom hör inte av sig i viktiga frågor förrän efter dom tagit ett beslut redan mm

    Gjorde en hembegäran för ett par år sedan men dom påstod sedan att jag tagit tillbaka den vilket jag inte gjorde, den socialsekreterare som skötte utredningen pratade om att lägga upp en plan för utökat umgänge, överliggningar hemma hos mig med mera...allt verkade bra tills dess att vi helt plötsligt fick en ny soc.sekreterare...

    Hon har tagit beslut utan mig... utsatt min son för umgänge med hans pappa som absolut inte är bra för honom allt bakom min rygg...

    Har nu gjort ytterligare en hembegäran då dom missköter sig hels tiden och INTE alls jobbar för att han ska kunna komma hem längre utan snarare tvärt om...

    Idag kom nästa slag i ansiktet från dom...

    Efter jag gjort hembegäran tycker dom nu helt plötsligt och helt taget ut ur det blå att dom ska diskutera och fundera över vårdnadsöverflyttning av min son till familjehemmet... efter 5 år och efter att det ALDRIG någonsin nämts innan...

    Jag mår bra, har ett superbra jobb som jag kan styrs jättemycket själv, en fin lägenhet med ett rum som står redo för honom att komma hem då dom för 2 år sedan hade det som ett av sina krav för hemflyttning...

    Det dom oroade sig för tidigare finns inte kvar alls... inte nånting av det... . Nu kommer dom istället med att dom oroar sig för hur han ska reagera över att flytta från familjen han bor hos inget annat... han blir ledsen när vi ska säga hejdå vid umgängen och vill stanna hos mig och inte åka tillbaka, han blir sedan orolig dagar ibland en vecka eller mer efter han tvingats tillbaka... att detta kan bero på att han blir ledsen över att vara ifrån mig och att han vill stanna... det finns inte ens på kartan för dom... det måste bero på något annat enligt dom...

    Jag vet inte var jag ska vända mig längre eller till vem...

    Vad ska jag göra?

    Får dom verkligen hålla på hur som helst bara för att dom är en myndighet?

    Ska tillläggas att jag även har en dotter på 14 år som jag har mer än lite umgänge med, hon är här varannan helg, på alla lov med mera... hon saknar ju också sin lillebror och henne oroar dom sig inte för alls...

  • Svar på tråden Hemtagnings begäran med SoL placering
  • Anonym (ff)

    Kontakta den nya handläggarens chef! spela in om du ringer på telefon och tala om allt du skrivit här, att den nya handläggaren gått in och gjort nya saker som inte sagts ett pip om. 

    Hur bra kontakt har du med familjehemmet? Stöttar de dig?

  • CB79
    Anonym (ff) skrev 2017-08-24 15:10:18 följande:

    Kontakta den nya handläggarens chef! spela in om du ringer på telefon och tala om allt du skrivit här, att den nya handläggaren gått in och gjort nya saker som inte sagts ett pip om. 

    Hur bra kontakt har du med familjehemmet? Stöttar de dig?


    Har hyffsat bra kontakt med familjehemmet... dom är snälla och vi kommer väldigt bra överens men dom är inte speciellt stöttande för min del, snarare mer att dom är "rädda" för att gå emot vad socialen säger
  • CB79
    Anonym (Agnes) skrev 2017-08-24 16:33:04 följande:

    Är din 14-åring också placerad?


    Nej det är hon inte... Hon bor just nu hos sin pappa på grund av att jag flyttat till annan ort och han bor i närheten av skolan där hon har sina kompisar
  • Anonym (Fyll i anonym signatur.)

    Tycker du ska sätta dig ner och själv skriva ner en planering för utökat umgänge inför hemflytt. Börja exempelvis med hur det ser ut nu och öka sen upp efter hand fram till höstlovet med helgumgänge. Ta sen halva höstlovet och fortsätt hem typ varannan hel helg fram till jullovet.
    Under jullovet kör du boende hos dig med umgänge hos familjehemmet ett par helger för att sen helt avsluta placeringen i januari.

    Skicka till soc och förklara att det är så du tänker lägga upp det då det är utifrån barnets bästa och att behov inte finns för fortsatt placering.
    Hotar de med LVU så kan du, om det är som du beskriver, i princip ignorera det. Krävs mycket för att lvu ska hålla och om du har en god kontakt med sonen så har de inget att sätta emot.
    Kan även vara en bra ide att du ber att få läsa det senaste övervägandet av vården så ser du vad du motiverar vårdbehovet med och kan bemöta det vid behov.
    Lycka till.

  • Anonym (nn)

    Har du någon advokat som hjälper dig? Har du råd med advokat? Har du hemförsäkring?

    Hur mycket umgänge har ni?

  • CB79

    Jag har nu skaffat en advokat en av dom bästa i Sverige på såna här ärenden, så nu får vi se... ska ha möte med henne och socialtjänsten om några timmar...

  • CB79
    Anonym (nn) skrev 2017-09-14 19:58:37 följande:

    Hur mycket umgänge har ni?


    Har umgänge varannan helg några timmar... enligt schema som socialtjänsten satt upp

    Bråkar jag om det och vill ändra så hotar dom med flyttningsförbud och vårdnadsöverflyttning
  • Anonym (nn)
    CB79 skrev 2017-11-06 01:34:53 följande:

    Har umgänge varannan helg några timmar... enligt schema som socialtjänsten satt upp

    Bråkar jag om det och vill ändra så hotar dom med flyttningsförbud och vårdnadsöverflyttning


    Är det kutym att ha så lite umgänge? Eller anser de fortfarande att du inte är bra för barnet?

    I vilket fall, lycka till med advokaten idag.
  • Anonym (.)

    Din 14 åring bor med pappan som du inte ens vill att det andra barner ska träffa? Låter konstigt.

    Efter 5 år har ju barnet sitt liv och trygghet i familjehemmet.

Svar på tråden Hemtagnings begäran med SoL placering