• Esther90

    Helammar - när kommer mensen?

    Hej! Jag helammar mitt barn som är 6 månader och jag har inte fått tillbaka mensen ännu. Då vi planerar syskon relativt tätt så skulle det vara bra om den kom igång snart. När kom mensen tillbaka för dig? Och finns det något jag kan göra (förutom att sluta amma då) för att få igång kroppen snabbare?

  • Svar på tråden Helammar - när kommer mensen?
  • BuoBä

    Det finns inget du kan göra, den kommer när den kommer. För vissa kommer den efter bara några veckor trots att de helammar, andra måste sluta amma helt. För mig kom den efter ca 9 månader och då hade bara ammat en gång om dagen i ca 2 månader.

    Fråga din mamma eller andra släktingar hur det var för dem. Det kan ge en fingervisning.

  • Mirelle

    9 mån här med! Trots delamnimg länge.

    Andra grav var myyycket tuffare för mig trots att jag andra gången var vältränad och vägde mindre än före 1 grav. Så mkt hormoner jag inte räknat med. Plus att jag var mindre återställd än jag trodde. Trots väldigt lätt graviditet första gången. Jag behövde definitivt de 9 månaderna för återhämtning. Fortfarande tufft nu trots att minstingen är 7 mån.

    Fast jag var inte jätteung. Nästan 33 med 1 barnet, 34.5 med andra.

  • annabellelee

    Min men kom inte förrän jag slutade amma helt. Men vissa får tillbaka mens trots helamning. Det verkar vara individuellt. Vissa rekommenderar amningsproblem under dagen, tex amma inte mellan 06.00 och 21.00, men det har jag ej testat. Min mens uteblev dock även när jag ammade 1 gång per dag.

  • Fröken W

    Min mens kom tillbaka knappt 3 månader efter förlossningen trots helamning. Så det finns nog inget som säger att det tar si eller så lång tid. Kroppen kommer igång när den är redo.

    Förstår att du vill att mensen ska komma tillbaka typ nu då ni planerar att få nästa barn tätt. Men jag hoppas ändå att du njuter och tar vara på tiden med den lilla som finns här nu. Tid för syskon kommer. Låt den lilla vara liten, jag har sett så många vänner och bekanta som skaffat barn tätt och kallar sin första för "den stora" eller liknande. Man är inte stor när man är 1,5-2 år så att helt plötsligt ge "den stora" ansvar och förvänta sig att h*n ska klara massa saker själv är nästintill elakt.

    Nu kom en massa av mina personliga tankar ut här, menar inte att ni skulle göra så här men jag tror det är lätt hänt. Så älska den lilla ni har och vänta med syskon något år åtminstone är mitt råd :)

  • stor grön drake

    Första barnet: delammades från ca 3 veckor, då kom mensen efter 5 månader.

    Andra barnet: helammad, mensen kom efter 4 månader.

  • gruvan

    Jag fick inte heller tillbaka mensen förrän jag slutade amma helt. De 2-3 sista månaderna ammade jag bara 1-2 gånger per dag men mensen kom inte för det. Två veckor efter jag slutat helt kom mensen. Var lika efter båda barnen.

Svar på tråden Helammar - när kommer mensen?