• PetraHolm

    Hur mycket hjälp får man från soc?

    Hej jag ville veta om hur det går med socialbidrag då man är arbetslös och väntar barn? Vad bidrar soc med? Hur mycket betalar dem för möbler till barn och när betalar dem ut det? och vad betalar dem för? 

  • Svar på tråden Hur mycket hjälp får man från soc?
  • Carambolan

    Det är olika i olika kommuner. Kolla på din kommuns hemsida eller ring socialförvaltningen där du bor.

  • Anonym (Varför)

    Varför skaffar du barn när du är arbetslös och måste leva på soc?! Skaffa dig ett jobb istället.

  • Anonym (Mammatill2)

    Du får ringa din kommun och fråga vad som gäller. Jag tror att spädbarnsbidraget är ca 4000:- ,det skall räcka till säng,barnvagn,kläder osv. Det blir till att leta begagnat.

    Det bästa är att du hittar ett jobb innan barnet kommer så att du har råd att handla saker och så att du får nånting att basera mammapenningen på annars lär det bli snålt med pengar när du går hemma.

  • PetraHolm
    Anonym (Mammatill2) skrev 2017-08-29 20:12:18 följande:

    Du får ringa din kommun och fråga vad som gäller. Jag tror att spädbarnsbidraget är ca 4000:- ,det skall räcka till säng,barnvagn,kläder osv. Det blir till att leta begagnat.

    Det bästa är att du hittar ett jobb innan barnet kommer så att du har råd att handla saker och så att du får nånting att basera mammapenningen på annars lär det bli snålt med pengar när du går hemma.


    Jag har just blivit av med mitt jobb då jag jobba häcken av mig men knappt tjänade 8000 kr i månaden och sen är det inte så många som är intresserade av att anställa en gravid kvinna som har drygt 2 månader kvar till födseln!
  • Anonym (Mammatill2)

    Oj! Visste inte ens att det fanns heltidsjobb som bara betalar 8000:-. Hemskt i så fall! Men som sagt,ring och fråga din socialkontor hur dom kan hjälpa dig. Lycka till!

  • Anonym (Nädu)

    Du får inte en krona av soc. Du får ta ut föräldrapenning. Och de kommer dessutom nog att kräva att du säljer din "lyxvilla med pool" innan det kan bli tal om socialbidrag.

  • Anonym (Suck....)
    Anonym (Nädu) skrev 2017-08-30 16:37:16 följande:

    Du får inte en krona av soc. Du får ta ut föräldrapenning. Och de kommer dessutom nog att kräva att du säljer din "lyxvilla med pool" innan det kan bli tal om socialbidrag.


    Hahaha! Ja och "mer bebiskläder än kungen". Kanske kan hela familjen på plats på en fin anstalt? Det är ju bäst att barnet vänjer sig vid livet i fängelse från början då hen med all säkerhet hamnar där själv som vuxen. Med två kriminella föräldrar så går det oftast åt skogen, oavsett om man har "lyxvilla med pool många barnkläder som en kung och leksaksbilar som kostar med än dina riktiga bilar om du har några du är bara avundsjuk för att du blev våldtagen". Kanske ska hon sälja några barnkläder och köpa en punkt eller två ;)
  • Estor

    Men seriöst. Vad är de för folk som skriver??

    Jag har ingen aning om vilken hjälp man kan få, kontakta din kommun och skit i vad de andra skriver.

  • Anonym (S)
    PetraHolm skrev 2017-08-29 19:08:28 följande:

    Hej jag ville veta om hur det går med socialbidrag då man är arbetslös och väntar barn? Vad bidrar soc med? Hur mycket betalar dem för möbler till barn och när betalar dem ut det? och vad betalar dem för? 


    8 i månaden räknas ju inte direkt som en överlevande inkomst med ett barn. Knappt ens för en vuxen så du bör ju redan ha en kontakt inom soc?

    Föräldrapenningen påverkas inte om du precis blivit av med jobbet med så kort tid kvar och du kan börja ta ut fp ett tag innan bf. Prata med både soc och försäkringskassan!

    Antar att pappan till barnet har det bättre ställt?

    Soc betalar det viktigaste, man får en summa och redogör för vad pengarna går till. Säng, vagn, skötbord, blöjor, kläder osv. För att få råd med det är det oftast beg.marknaden som gäller. Där hittar man mycket bra!!
  • Anonym (Nädu)
    Estor skrev 2017-08-31 07:00:58 följande:

    Men seriöst. Vad är de för folk som skriver??

    Jag har ingen aning om vilken hjälp man kan få, kontakta din kommun och skit i vad de andra skriver.


    Det är TS själv som skryter i en annan tråd om hur rik hon är.
  • Anonym (Nädu)

    TS blev inte heller av med jobbet, utan hon sa upp sig för att hon inte "behöver" jobba. Enligt henne själv.

Svar på tråden Hur mycket hjälp får man från soc?