• Anonym (Lottie)

    Min vän förlorade sitt barn

    En vän till mig förlorade i somras sitt barn. Hon hade gått 24 veckor när hon blev tvungen till akut kejsarsnitt. Barnet levde två dygn efter förlossningen och somnade sedan in. 

    Jag är så ledsen för hennes skull, hon var så lycklig och längtade så efter det här barnet. Vill vara ett stöd för henne med det är så svårt att veta hur. Hon bor på annan ort än jag, så det är inte bara att titta förbi och ge en kram. Jag hör av mig till henne titt som tätt och frågar hur hon har det - blandat med mer vardagliga saker om vad jag gör osv. Bara för att det inte ska vara enbart fokus på sorgen. Oftast skickar jag sms, så kan hon välja att svara när/om hon vill. 
    Men jag vet inte, ibland svarar hon och ibland inte. Så svårt att veta vilken nivå jag ska lägga det på. Vill inte vara tjatig, men vill att hon ska veta att jag bryr mig, tänker på henne och finns där om hon behöver mig. 
    Hon har en partner så de är tillsammans i detta. Jag tänker att de behöver tid att bara få vara också. 

    Någon med erfarenhet av att ha förlorat ett barn som vill ge lite tips om hur jag ska förhålla mig? 

  • Svar på tråden Min vän förlorade sitt barn
  • Anonym (Sara)

    Det låter bra som du gör. Svårt när ni inte bor på samma ort och kan träffas. Jag förlorade ett barn i magen i v 28 och tycker att det hjälpte supermycket att vänner bara hörde av sig, visade att de brydde sig, frågade hur det gick, sa att det var tråkigt att det hänt osv (hjälper inte att säga att det fanns en mening med det eller liknande), och att träffas och ta en fika och prata lite om det men också om andra saker.

  • Anonym (Lottie)

    Tack för ditt svar.
    Då fortsätter jag på den här vägen.
    Ledsen att höra att du behövt uppleva den förlusten <3 

  • GAndrea

    Jag har inte förlorat något barn, eller känner någon som har men Amelia Barnes (instagram: ameliakyoga) har skrivit en bok som sin förstfödde son Landon som dog när han var 4 dagar. Hon skriver öppet och ärligt om all bergochdalbana av känslor. Fast ändå på ett hoppfullt sätt. Lästips till både dig och din vännina, men den finns bara på engelska Landons Legacy. Boken är baserad på hennes instagramtexter. Lycka till och jag beklagar din väns sorg :'(

  • Anonym (H)
    GAndrea skrev 2017-08-30 12:25:16 följande:
    Jag har inte förlorat något barn, eller känner någon som har men Amelia Barnes (instagram: ameliakyoga) har skrivit en bok som sin förstfödde son Landon som dog när han var 4 dagar. Hon skriver öppet och ärligt om all bergochdalbana av känslor. Fast ändå på ett hoppfullt sätt. Lästips till både dig och din vännina, men den finns bara på engelska Landons Legacy. Boken är baserad på hennes instagramtexter. Lycka till och jag beklagar din väns sorg :'(
    Vilket bra tips
  • stödkompis

    Min kompis blev tvungen att göra en sen abort i vecka 20 och föda fram det döda barnet som var gravt missbildat, hennes lilla dotter som hon längtat så efter. Hon och hennes man är helt knäckta. Nu är det snart den tid på året då barnet skulle ha fötts om allt hade gått bra, så det är extra känsligt nu.

    Min kompis säger att ALLA frågar hela tiden, hur de mår och när de ska försöka igen etc etc, och att det är jobbigt att bli påmind hela tiden. Så jag försöker undvika sånt och helt enkelt umgås med henne som vanligt (fast lite oftare) och lämna merparten av det tunga snacket till andra. Hon har ett stort socialt skyddsnät så alla behöver ju inte ha samma roll, tänker jag. Min roll får bli att vara den mer lättsamma kompisen som låter henne tänka på annat och som skickar dumma humorgrejer till henne på messenger.

    Hur du ska förhålla dig till just din kompis beror nog mycket på saker som hennes personlighet, vilket förhållande ni hade innan, vilka ANDRA människor hon har omkring sig osv.

    Exempel: Min kompis har en väninna som precis fött barn (deras barn skulle vara jämngamla) och väninnan har varit väldigt oförstående och obekväm sen aborten - hon har knappt hört av sig sen dess trots att de hördes hela tiden innan och när de hörs har hon helt okänsligt babblat på om hur glad hon är över sin egen graviditet, och nu när barnet är fött har hon tagit illa upp för att min kompis inte var översvallande lycklig nog för hennes skull... Så på grund av henne har min kompis ett extra stort behov av nån som inte ställer krav och dömer, och där kan jag hjälpa henne. Vad saknar din kompis?

Svar på tråden Min vän förlorade sitt barn