• Gyllenerosen

    Ägglossning 2 gånger?!

    Hejsan!

    Har börjat med lite ägglossningstest här hemma. Den 24/8-25/8 så hade jag positivt på test vilket stämde med min menstruationscykel. Idag den 30/8 hade jag sekret som jag brukar ha vid ägglossning så jag testade bara för "skojs" skull. Detta visade också då positivt men ett svagt sådant. Jag ska ha min mens om 6 dagar. Kan det stämma att man kan ha ägglossning 2 gånger under samma cykel? Tycker det låter mycket märkligt. Någon som varit med om något liknande? Kanske testet som strular. Ha en bara dag// Emmy

  • Svar på tråden Ägglossning 2 gånger?!
  • Gyllenerosen
    Tofflans skrev 2017-08-30 11:02:48 följande:

    ÄT-testerna har alltid två streck i hela menscykeln. Det är bara pos när ÄL har skett.


    Så det visar bara positivt när ägglossningen redan skett? Det hade jag ingen aning om
  • EpicNurse
    Gyllenerosen skrev 2017-08-30 11:09:05 följande:

    Så det visar bara positivt när ägglossningen redan skett? Det hade jag ingen aning om


    Nej dom visar positivt 24-48 timmar INNAN ägget släpper. Tror mer att hon ville poängtera att ett ägglossningstest endast är positivt när båda strecken är lila starka, och att det alltid syns två streck på testen oavsett om man har ägglossning eller ej.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Gyllenerosen
    EpicNurse skrev 2017-08-30 11:20:34 följande:
    Nej dom visar positivt 24-48 timmar INNAN ägget släpper. Tror mer att hon ville poängtera att ett ägglossningstest endast är positivt när båda strecken är lila starka, och att det alltid syns två streck på testen oavsett om man har ägglossning eller ej.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Okej. För när jag har tagit innan så har det varit bara ett starkt streck på negativt. Aldrig ens ett svagt på den andra sidan (när jag då alltså inte haft äl) så nu blir jag bara förvirrad över testen istället haha!
  • EpicNurse

    Lånade en bild från Google. Här ser man tydligt att teststrecket syns på slla testen, men det är inte positivt förrän båda strecken är lika starka!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Gyllenerosen
    EpicNurse skrev 2017-08-30 11:44:32 följande:

    Lånade en bild från Google. Här ser man tydligt att teststrecket syns på slla testen, men det är inte positivt förrän båda strecken är lika starka!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Kanske bara jag som missat det då. Eller så har det varit så pass svagt så jag inte sett det. Men då vet jag att det inte är ÄL nu :) tack så mycket för svar :)
  • EpicNurse
    Gyllenerosen skrev 2017-08-30 12:02:50 följande:

    Kanske bara jag som missat det då. Eller så har det varit så pass svagt så jag inte sett det. Men då vet jag att det inte är ÄL nu :) tack så mycket för svar :)


    Det kan säkert vara så att det inte syns ibland. Spelar ju ingen större roll. Så länge man har koll på vad som räknas dom positivt och inte så är det oviktigt om strecket syns tydligt eller inte alls :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Gyllenerosen
    EpicNurse skrev 2017-08-30 12:22:47 följande:
    Det kan säkert vara så att det inte syns ibland. Spelar ju ingen större roll. Så länge man har koll på vad som räknas dom positivt och inte så är det oviktigt om strecket syns tydligt eller inte alls :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
    Ja men absolut! Tyckte som sagt att det var lite skumt sådär haha!
Svar på tråden Ägglossning 2 gånger?!