Inlägg från: LakritsMatte |Visa alla inlägg
  • LakritsMatte

    Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL

    Hoppar in här med lite försiktighet! Plussade i söndags, BF 28/5, andra barnet. Har en son som är 10 1/2 månad och fick ett missfall i somras i v 9+6, så liite ängslig är jag allt.

    Både denna gång och när jag var gravid i somras hade jag halsbränna en hel vecka innan jag plussade... så jag visste långt innan jag ens kunde testa att jag var gravid! Jag hade mycket halsbränna med första barnet också men inte så tidigt.

  • LakritsMatte
    pandoraDiem skrev 2017-12-01 07:25:29 följande:

    Hur mår ni tjejerna?


    Jag har undvikit gruppen ett tag för det blev så mycket prat om missfall och olyckliga slut att det blev jobbigt... men det kanske börjar vända nu?

    Hursomhelst kände jag att jag måste få ?klaga? lite, haha! Jag mådde jättelilla i första trimestern, kunde knappt vara på jobbet för jag kräktes i tid och otid... och MVC vägrade skriva ut lergigan comp!! Dom rådde mig att småäta och ta ingefärskapslar...

    Så började det gå över i vecka 11 typ och för två veckor sen var vi på KUB och allt såg JÄTTEBRA ut ???? moderkakan i framvägg dock så det var svårt att få en bra bild på pyret.

    MEN sen nån vecka tillbaka har illamåendet kommit tillbaks!! Kräks varenda morgon och mår illa så fort jag blir hungrig... suck... var inte alls såhär när jag var gravid med sonen, kräktes kanske fem gånger totalt då. Alla säger att det är säkert en tjej denna gång, haha!

    Hur har ni det?

  • LakritsMatte
    pandoraDiem skrev 2017-12-01 10:46:19 följande:

    Skönt att allt såg bra ut :) inte så kul med illamåendet dock, konstigt att de inte vill skriva ut läkemedel till dig. Vilken vecka är du i nu? Min förra graviditet började jag kräkas runt v20, skumt men det kan tydligen hända fast man inte kräkts i början.

    Är själv i vecka 16 (+2) och den värsta tröttheten börjar att släppa känns det som. Har som tur är bara kräkts 2 gånger (hatar verkligen att spy) för någon vecka sedan men börjar bli lite less på att må illa och vara konstant osugen på allt, men känns som att det också håller på att vända :) rul den 19e, ser fram emot mot det men är också nervös.


    Är i vecka 14+6 nu... tröttheten släpper inte för mig heller. Kräks varje morgon men lyckas hålla det inne resten av dagen. Min barnmorska på inskrivningen (samma som jag hade förra grav!) var också förvånad att jag inte hade fått lergigan utskrivet. Dom har ?centraliserat? telefonrådgivningen så man får inte prata med ?sin? barnmorska om man ringer. Vilket är kasst, jag är trygg med min BM och litar på henne och hon är lyhörd för mig. Jag har RUL den 2/1 så känns långt fram men tiden går ju fort nu över jul!
  • LakritsMatte
    Linnet1976 skrev 2017-12-04 09:21:54 följande:

    Jag mår också bättre nu, är i vecka 17. Min barnmorska ringde mig efter blodprovet v 10 och sa att jag hade super järnbrist. Det förklarade varför jag inte kunnat jobba på två månader utan sovit konstant. Äter niferex nu och mår mycket bättre. Mår mindre illa och är piggare (fast sover fortfarande en hel del).

    Jag får ibland gravid migrän som håller i sig några dagar i sträck åt gången, har haft det tidigare graviditeter också. Fruktansvärt jobbigt. Är det nån mer som har det? Vågar inte ta några piller, vet att man får ta måttligt av alvedon, om det verkligen behövs - men det gör att jag varje gång frågar mig om jag kan stå ut. Var går gränsen liksom... egentligen borde jag ju bara ta ett piller.


    Jag känner igen det där med migränen, hade samma problem min första graviditet. Alla läkare jag pratade med envisades bara med att ?men migrän ska ju bli bättre när man är gravid? men så var det INTE för mig, tror jag läste nån stans att 5% av alla kvinnor som lider av migrän blir värre under graviditeten. Jag fick bara rådet att ta alvedon i fulldos (vilket för övrigt är ofarligt! Det var nån artikel som cirkulerade för typ tio år sen att alvedon skulle vara farligt vid graviditet om man bar på en pojke, men det finns massor andra studier som visar att det inte stämmer!), men jag pratade med ett par kollegor som hade olika receptbelagda preparat utskrivna som fick ta dessa under graviditeten i samråd med neurolog. En tog Citodon, en annan någon sorts triptan. Grejen är att många läkemedel avråds vid graviditet för att det finns begränsad information om påverkan på fostret, men så kan de stå att man ska väga fördelarna för mamman med att ta läkemedlet mot risken för fostret, och det beslutet tar ju läkare och patient i samråd.

    Sorry för långt inlägg!
  • LakritsMatte
    Linnet1976 skrev 2017-12-05 20:16:07 följande:

    Ah tack för ditt svar... jag fattar ju nånstans att det ändå är ok att ta alvedon, förstår inte varför jag oroar mig så. Blir lite irriterad att det är så tvetydigt när man läser på olika vårdguider, men det känns bra att inte vara ensam om huvudvärken. Jag har ju inte problem annars utan tror att det är hormonellt. Nästa gång det drar igång provar jag alvedon fast några här säger att det inte hjälper. Värt ett försök. Så man kanske kan sova.


    Ja tyvärr är ju alvedon inte helt tillräckligt vid migrän... jag brukar göra såhär: alvedon, postafen (för jag mår illa också), nersläckt tyst och svalt rum, halvligga med ett par kuddar bakom ryggen, våt handduk/tvättlapp över panna/ögon, samt eventuellt vätskeersättning (ifall huvudvärken mot förmodan skulle bero på dåligt vätskeintag) och sen försöka halvslumra några timmar så brukar det kännas liite bättre.

    Du kan alltid lita på Janusinfo / Janusmed Fosterpåverkan. Läs texterna noga och fatta själv informerade beslut om vilka läkemedel du kan och inte kan ta!
  • LakritsMatte
    typ89 skrev 2017-12-14 20:59:52 följande:

    Vad skönt att allt var bra. Grattis till tjejen! Här sa dom att dom inte flyttar bf vid rul utan går på mätningen från kub. Dom verkar ha olika rutiner lite överallt.


    Samma i mitt län. Tror det är för att det blir osäkrare att fastställa datum baserat på fostrets storlek ju längre fram i graviditeten man är. I första trimestern växer alla foster ungefär lika fort, men alla bebisar är ju inte lika stora när de föds så nånstans däremellan måste ju vissa växa långsammare än andra!

    Kul i allafall med er som varit på RUL! Själv får jag vänta till 2/1!
  • LakritsMatte

    Ni som har haft foglossning med era tidigare barn - kan inte ni beskriva hur det känns? Jag hade inte ens antydan till foglossning förra gången men då hade jag lite problem med ichias sista två månaderna kanske.

    Nu har jag börjat få ont i höften men det strålar inte ned så mycket som vid ichias och det lättar lite när jag trycker mot höften. Annars är det likt ichias eftersom det blir bättre när jag går runt istället för står still.

  • LakritsMatte

    God jul på er! Lustigt att läsa om viktuppgångar, själv hade jag gått upp fyra kilo men efter att ha drabbats av magsjuka dan före julafton blev det två kilo ner den här julen istället! Puh...

  • LakritsMatte
    hondär skrev 2018-01-27 12:07:42 följande:

    Idag skiner solen och snön har börjat smälta, det ser alldeles vårigt ut där ute. Jag sitter på jobbet, 13 timmars pass idag och i morgon och på måndag är de sovmorgon!

    Igår var jag och sambon och beställde vagn och babyskydd :) himla mysigt! Tänkte hämta ut de i början på maj. Jag är i vecka 24 men käns ändå lite tidigt att handla saker.. De vi beställde igår behöver vi så klart inte köpa ifall de händer något.. Att man ska vara så orolig hela tiden.

    Har även tittat ut vilken säng vi ska köpa och vilket skötbord vi ska ha.

    Någon mer som börjat Planer el Köpa saker?


    Jag tycker inte man ska vänta bara för att ?det kan hända nåt?. Man måste ju få längta, planera och njuta lite av att få köpa saker till den nya familjemedlemmen! Jag hade också handlat en massa om det inte vore för att jag inget behöver... haha! Vi har ju allt fräscht och fint sen sonen, vi behöver bara en till spjälsäng alternativt en växasäng till sonen. Sen måste vi välja en syskonvagn. Om vi skulle få en flicka får vi köpa lite tjejiga kläder när hon kommit i så fall!
  • LakritsMatte
    pandoraDiem skrev 2018-01-27 21:54:59 följande:

    En fråga tjejer: vi är lite kluvna hur vi ska göra med säng, vår son kommer vara 19 månader när lillasyskonet kommer och vi hade tänkt att de kanske skulle sova i våningssäng i framtiden. Det finns ju såna där som är delbara som man kan ha som två sängar så vi tänkte att vi kanske kunde köpa en sån så kan sonen sova i en av sängarna som hör till våningssängen medan minstingen tar hans spjälsäng. Men frågan är ju om han är för liten för att flytta från sin spjälsäng vid 19 månader? Några erfarenheter? Eller andra förslag? Kan ju alltid köpa en till spjälsäng så länge.


    Vi grubblar också hur vi ska göra, vi får samma ålderskillnad på våra och jag känner nog att storebror är lite liten än att flytta ur spjälsängen... men man vet ju inte hur det kommer kännas om sådär ett halvår? Vi har en ärvd gammaldags spjälsäng med låga kanter man kan ha första typ två-tre månaderna. Funderar på om den räcker? Så kan storebror få en riktig säng när han är liite större...
Svar på tråden Bf MAJ 2018 med syskon,stannar på FL