• Madden19

    Cypern om en vecka, vad kan jag äta ?!

    Hej! vi åker till Cypern om en vecka och jag är gravid i vecka 22. Nu är jag helt nojjig för om jag ens kommer kunna äta något där? Somliga säger : undvik sallad, undvik yoghurt, pålägg ost som halloumi och fetaost?. Kruxet är dessutom att jag inte äter kött, fisk eller fågel. Tacksam för svar om någon kanske har varit där på senaste tiden som kan komma med lite tips ????????

  • Svar på tråden Cypern om en vecka, vad kan jag äta ?!
  • enmamma

    Ät det du brukar äta hemma.
    Lita på ditt omdöme, ser salladen ful ut ät inte.
    Tror du mejeriprodukterna legat i värme ät inte.
    Har inte varit gravid på Cypern men i Grekland och Kroatien.

  • pinky22

    Allt grillat är väl okej?
    Då har väl bakterierna dött?
    Vatten på flaska endast.
    Det är väl främst vatten man ska akta sig för, många tvättar väl salladen i vatten och sen blir man sjuk av själva vattnet?
    Inte själva salladen?

  • Madden19
    pinky22 skrev 2017-09-01 17:01:52 följande:

    Allt grillat är väl okej?

    Då har väl bakterierna dött?

    Vatten på flaska endast.

    Det är väl främst vatten man ska akta sig för, många tvättar väl salladen i vatten och sen blir man sjuk av själva vattnet?

    Inte själva salladen?


    Ja så kanske det är! Får sikta på grillat. Jo precis de sköljer nog sallad och frukt i deras egna vatten. Får kolla efter grillat som sagt, tack :)
  • Madden19
    enmamma skrev 2017-09-01 16:52:26 följande:

    Ät det du brukar äta hemma.

    Lita på ditt omdöme, ser salladen ful ut ät inte.

    Tror du mejeriprodukterna legat i värme ät inte.

    Har inte varit gravid på Cypern men i Grekland och Kroatien.


    Okej! Och du vart inte dålig i Grekland eller Kroatien heller?. Men det här med pastöriserat eller ej utomlands, tror du att det är okej att äta tex halloumiost ?
  • enmamma

    Nu tycker jag hallomiost är apäckligt men om den är grillad borde det vara ok.

    Åt fetaost utan bekymmer.

  • Ljbs

    Åt allt jag som jag skulle ätit hemma därnere. Var i samma veckor som dig.

    Mådde dock fruktansvärt illa så för det mesta blev det skräpmat o kycklingburgare på strandkrogen ha ha

  • Ljbs

    Åt allt jag som jag skulle ätit hemma därnere. Var i samma veckor som dig.

    Mådde dock fruktansvärt illa så för det mesta blev det skräpmat o kycklingburgare på strandkrogen ha ha

  • Spaghetti

    Du kan äta det allra mesta om du köper det i en modern mataffär där maten är packeterad och ligger i kyldiskar. Det är bara restaurangmaten du bör vara försiktig med eftersom du inte vet hur färska ingredienserna är, varifrån de kommer eller hur de förvarats.


    Har någon sett mina köttbullar? (^_^)
Svar på tråden Cypern om en vecka, vad kan jag äta ?!