• Edelweiss

    Varför saknar hon mig inte?

    Min tvååring är borta över helgen och hälsar på sin farmor ihop med sin pappa. Hon älskar verkligen sin farmor och skriker av glädje varje gång de ses. När vi ska duka vill hon gärna sätta fram en tallrik till farmor med och ibland när vi hamnar i konflikt gråter hon efter henne. Jag tycker det är jättefint att de har en så bra relation och älskar själv min svärmor mer än min egen mamma. Men, hon har varit borta i ett dygn och frågar inte ens efter mig. Hon hade tydligen frågat ikväll när hon skulle sova (nöjde sig med svaret att mamma och lillebror är hemma och somnade) men annars har hon inte nämnt mig på hela tiden. Varför saknar hon mig inte? Själv går jag sönder av saknad efter några timmar. Är hon för liten för det? Borde hon inte vara ledsnare? Jag vet att det låter själviskt och kanske lite galet men jag måste ändå fråga. Är det vanligt att de inte saknar sin mamma när de är borta från dem? Hon blir alltid fortfarande jätteledsen när jag lämnar på förskolan exempelvis.

  • Svar på tråden Varför saknar hon mig inte?
  • Annelie 76

    Hon är liten och upptagen så hon tänker inte på dig och saknar dig därför inte. När du lämnar på förskolan är det troligtvis själva lämnandet som gör henne ledsen, på dagen saknar hon dig väl inte? Små barn lever i nuet men det betyder inte att hon älskar dig mindre. Var glad att hon är trygg istället, det betyder att du gör rätt.

  • LejonSa

    Min son är samma när det kommer till att vara med min mamma (hans mormor alltså). Han frågar nägon gång under dagen efter mig bara men nöjer sig med svaren han får o är lika glad ändå för han får vara med mormor.

    Det är dock ända situationen. Med alla andra är det tvärtom. Han blir jätteledsen om inte jag är nära. Jättemammig. På förskolan går det bra. Pappa lämnar o när jag hämtar så springer han mot en som om han inte sett mig på flera veckor. O då är han bara på fsk 5-6 h om dagen. Men under dagen där har han det bra men frågar efter mig.

    Hursomhelst, jag tänker att det är fint att de har en sån fin kontakt och att vi gett honom grundläggande trygghet hemifrån som gör att han också kan skapa sig dessa relationer med andra personer som vi visar honom är trygga.

    Min son är precis fyllda 2 år.

    Som ovan skrev; de lever i nuet. Och jag tänker att när de känner sig trygga där de är så "saknar" inte de sin primära trygghet på samma sätt.

Svar på tråden Varför saknar hon mig inte?