• Lag044

    Rätt att avgränsa vattnet framför vår surfklubb

    Vi är en stor vindsurfingklubb med arrende på den mark vi utnyttjar. Vid sidan om oss finns en stor badplats mm. Vår verksamhet har fungerat utan konflikter i många år. Nu vill kitesurfarna (de med drakar och 30 meter långa linor) använda sig av vårt område och då givetvis kita framför våra anläggningar. På grund av säkerhet vill vi inte ha dem där. Somliga är duktiga medan andra störtar sina kite rakt över oss.
    Detta är ett stort problem i hela världen med svåra olyckar som följd. Många länder har därför skapat zoner där man delar upp stranden.
    Min fråga är kan vi förbjuda kitesurfing ca 300 meter ut från vårt område?
    Vi är också klassade som idrottsförening. 
    Får vi lov att sätta upp skyltar om zoner enl. bild nedan?

  • Svar på tråden Rätt att avgränsa vattnet framför vår surfklubb
  • sextiotalist
    Lag044 skrev 2017-09-06 16:25:11 följande:

    Får kommunen bestämma sådant?


    Det skulle nog vara kommunen eller länstyrelsen, ni får, har jag för mig, inte sätta upp någon skylt, inte ens om ni äger marken.
  • Kjell2
    Lag044 skrev 2017-09-06 17:10:56 följande:

    Det finns ju skyltar överallt till idrottsanläggningar badplatser golfbanor mm


    Äger ni fastigheten där ni vill begränsa tillgänglighet?

    Gäller allemansrätten?

    Prata med markägare, kommun och länsstyrelsen.
  • Lag044

    Vårt huvudproblem handlar om vattnet framför vårt område. Där vill vi inte ha kitesurfare eller badgäster pga olycksrisken. Vi kan komma upp i rätt höga hastigheter. En tydlig uppdelning av området skulle lösa detta problem.

  • sextiotalist
    Lag044 skrev 2017-09-07 08:49:19 följande:

    Vårt huvudproblem handlar om vattnet framför vårt område. Där vill vi inte ha kitesurfare eller badgäster pga olycksrisken. Vi kan komma upp i rätt höga hastigheter. En tydlig uppdelning av området skulle lösa detta problem.


    Och detta måste ni lösa med kommunen, länstyrelsen eller vattendomstolen som är de som har mandat att hantera och besluta om detta.
    Jag skulle nog tagit kontakt med vattendomstolen, för de har bäst koll på regelverket och frågat hur man hanterar detta.
  • Kjell2
    Lag044 skrev 2017-09-07 08:49:19 följande:

    Vårt huvudproblem handlar om vattnet framför vårt område. Där vill vi inte ha kitesurfare eller badgäster pga olycksrisken. Vi kan komma upp i rätt höga hastigheter. En tydlig uppdelning av området skulle lösa detta problem.


    Prata med ägare, kommun och länstyrelse


  • A10 Thunderbolt

    Prata med Kommunens matsal, din lokala pastor,UNHCR, floristklubben i Sala, eller någan annan av alla berörda. Man kan inte busköra sådär.

  • NELJ

    Detta är inte en vattenverksamhet och det finns inte någon vattendomstol. Generellt har man rätt att nyttja annans vattenområde, men finns det en säkerhetsaspekt kanske det kan finnas fog för ett förbud. Vem äger fastigheten inkl vattenområdet?

    Men steg ett borde väl vara att prata med kitesurfingklubben? Har ni gjort det? De vill väl knappast heller krascha ned på någon?

  • NELJ

    Oj, blev lite för kort där. Jag skulle också lägga till att det är kommunen som kan ge tillstånd för att sätta upp skyltar och länsstyrelsen som hanterar frågor rörande allemansrätten.

  • Lag044

    Det finns ingen Kiteklubb. De som kitar vill bara utnyttja vad vi byggt upp. Jag tror vi har 750 vindsurfande medlemmar varav 5 st. är kitare

  • Kjell2
    Lag044 skrev 2017-09-23 11:14:20 följande:

    Det finns ingen Kiteklubb. De som kitar vill bara utnyttja vad vi byggt upp. Jag tror vi har 750 vindsurfande medlemmar varav 5 st. är kitare


    Vad har kommun och länsstyrelsen svarat?
  • NELJ
    Lag044 skrev 2017-09-23 11:14:20 följande:

    Det finns ingen Kiteklubb. De som kitar vill bara utnyttja vad vi byggt upp. Jag tror vi har 750 vindsurfande medlemmar varav 5 st. är kitare


    Jaha, ajdå, då är det ju svårare att ta frågan direkt med dem. Hoppas det går bra med mötet hos kommunen.
Svar på tråden Rätt att avgränsa vattnet framför vår surfklubb