• Svar på tråden Vem sade att buddister är fredliga?
  • hhfghhf

    Dom har väl insätt att Islam är som cancer och man kan inte vara fredlig mot den för då blir man mördad 

  • kt h
    hhfghhf skrev 2017-09-09 19:18:19 följande:

    Dom har väl insätt att Islam är som cancer och man kan inte vara fredlig mot den för då blir man mördad 


    Eller att buddism är som cancer och man kan inte vara fredlig mot den för då blir man mördad?
  • Abegayle70

    Eller att religion som tar över människors tänkande blir som cancer och man kan inte vara fredlig mot den för då blir man mördad.


    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • kt h
    Abegayle70 skrev 2017-09-09 21:00:52 följande:

    Eller att religion som tar över människors tänkande blir som cancer och man kan inte vara fredlig mot den för då blir man mördad.


    Gäller detta alla religioner? Har du vetenskaplig bevis för detta?
  • Abegayle70
    kt h skrev 2017-09-09 21:24:11 följande:
    Gäller detta alla religioner? Har du vetenskaplig bevis för detta?
    Där religion tagit över i samhället har död, våld och förtryck följt i spåren. Se bara i historieböckerna hur hedningar behandlades av kristna missionärer. Till religion kan även personkulter som den i Nordkorea räknas.
    Personlig tro är något helt annat.

    Jo, jag räknar alla religioner som potentiellt farliga, scientologi, kristendom, hinduism, buddism, islam och inte minst judendom. Jag skulle t.ex. inte vilja leva i ett Israel som styrdes helt av religiösa lagar.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • kt h
    Abegayle70 skrev 2017-09-09 21:31:45 följande:
    Där religion tagit över i samhället har död, våld och förtryck följt i spåren. Se bara i historieböckerna hur hedningar behandlades av kristna missionärer. Till religion kan även personkulter som den i Nordkorea räknas.
    Personlig tro är något helt annat.

    Jo, jag räknar alla religioner som potentiellt farliga, scientologi, kristendom, hinduism, buddism, islam och inte minst judendom. Jag skulle t.ex. inte vilja leva i ett Israel som styrdes helt av religiösa lagar.
    Du svarar inte på frågan:Är buddhism en fredlig religion? Blir man "varm i själen" som Mia Skäringer kallar det för?

    www.tv4play.se/program/mia-p%C3%A5-gr%C3%B6t%C3%B6?video_id=2567962 
  • Abegayle70
    kt h skrev 2017-09-09 21:47:22 följande:
    Du svarar inte på frågan:Är buddhism en fredlig religion? Blir man "varm i själen" som Mia Skäringer kallar det för?

    www.tv4play.se/program/mia-p%C3%A5-gr%C3%B6t%C3%B6?video_id=2567962 
    Inte fredligare (eller mer våldsam) än någon annan.

    Varm i själen blir jag av andra saker än att tänka på religion.
    Reta mig inte om jag stavar fel, jag är dyslektiker...
  • menskärpdig

    Shinto är fredligt, sen finns det säkert buddhister som håller på som idioter, men mot "fredsreligonen" och kristendomen har dom inget att komma med, dom två våldsideologierna har härjar runt på denna jord alldeles för länge 

  • Trakari
    menskärpdig skrev 2017-09-09 22:52:03 följande:

    Shinto är fredligt, sen finns det säkert buddhister som håller på som idioter, men mot "fredsreligonen" och kristendomen har dom inget att komma med, dom två våldsideologierna har härjar runt på denna jord alldeles för länge 


    Historiskt sätt har buddismen inte varit fredlig.
Svar på tråden Vem sade att buddister är fredliga?