• Hållkollpåeraungar

    Kan ni hålla koll på era ungar eller?

    Helt sanslöst var centimeter från att köra in i en unge med cykeln idag 

    Var 2 föräldrar på en cykel och gångbana idag, dom hade 2 ungar som sprang runt som yra höns när man plingade hoppade naturligtvis den ena ungen ut MITT i vägen för mig, Var centimeter ifrån att krocka med han  

    Om ni seriöst inte kan lära era ungar lite jäkla trafikvett ,eller bättre använd ett koppel finns ju att köpa så era små yr höns kan hållas reda på 

    Alltid samma sak när man är ute och cyklar, barnen använder gång och cykelbanorna som nån lekplats medans föräldrar står och ser på med drömska leende , ni tycker säkert det är jätte gulligt jag tycker inte det .Får nästan ALLTID stanna stå still i 10 sekunder och vänta på att yr hönsen har flyttat på sig

    Koppla era barn tack  

  • Svar på tråden Kan ni hålla koll på era ungar eller?
  • Anonym (j)

    Stanna hemma om du inte kan acceptera att det finns andra människor än dig.

  • Anonym (Mhm)

    Jag håller med föregående skribent! Håll dig hemma.

    Jag brukar låta mina barn leka på 70-vägen i närheten, om bilisterna måste panikbromsa och sedan börjar klaga så är det DERAS fel, då ska fan DE hålla sig hemma. Barn ska få gå EXAKT var dom vill!!

  • Anonym (456)

    Vettiga föräldrar låter inte sina ungar leka på trottoarer eller cykelvägar. Det finns lekplatser för detta ändamål.

    Tänk om ts kört på ungen, om ungen skadats... för att föräldrarna är inkompetetna idioter. Det hade varit deras fel, stackars barn med sådana sopor till föräldrar.

  • Anonym (Äsch)

    Du får helt enkelt anpassa din fart till att kunna hantera oförutsedda faror...

    Barn är barn, för vissa tar det längre tid att lära sig än andra. Det är likadant med föräldrar faktiskt... det tar lite längre tid för vissa att bli 'bra' föräldrar än andra, vissa blir säkert aldrig 'bra föräldrar' enligt dina mått. Oavsett vilket så är vårt samhälle till för alla.

    Och du kan inte heller veta om detta är den enda gången barnet gjorde sådär (inte troligt, jag vet), kanske har barnet nu lärt sig till nästa gång. Fast nästa gång du är ute och cyklar så är det förmodligen ett annat barn du stöter på, som kanske fortfarande inte lärt sig ordentligt, osv.

    Så lär dig att anpassa din fart och din cykling efter andra medtrafikanter så fungerar det bättre för alla :)

  • Anonym (Mhm)
    Anonym (Äsch) skrev 2017-09-10 16:04:04 följande:

    Du får helt enkelt anpassa din fart till att kunna hantera oförutsedda faror...

    Barn är barn, för vissa tar det längre tid att lära sig än andra. Det är likadant med föräldrar faktiskt... det tar lite längre tid för vissa att bli 'bra' föräldrar än andra, vissa blir säkert aldrig 'bra föräldrar' enligt dina mått. Oavsett vilket så är vårt samhälle till för alla.

    Och du kan inte heller veta om detta är den enda gången barnet gjorde sådär (inte troligt, jag vet), kanske har barnet nu lärt sig till nästa gång. Fast nästa gång du är ute och cyklar så är det förmodligen ett annat barn du stöter på, som kanske fortfarande inte lärt sig ordentligt, osv.

    Så lär dig att anpassa din fart och din cykling efter andra medtrafikanter så fungerar det bättre för alla :)


    Precis! Mina barn ska få gå var de vill för mina barn är det finaste som finns. Fattar inte hur folk kan vägra anpassa sig bara för de är så avundsjuka!
  • Anonym (Skärp dig)

    När jag läste ditt inlägg blev jag riktigt glad! Så länge jag har längtat efter att få utagera mig på er cyklister som försöker preja ner mina barn!

    Jag vågar inte promenera med mina tre söner på gångbanor längre. Varje gång vi är ute kommer det någon idiot till cyklist och är nära på att krocka med mig eller barnen. Det är inte enbart er väg!! Det är säkrare för mig och mina barn att gå i vägrenen istället för att gå på cykelbanan för bilister tar hänsyn - tillskillnad från er cyklister! Ni tror att ni äger hela vägen och ni fullständigt skiter i om ni kör ner en unge eller två. Ni kör om utan att använda ringklocka och ni ligger i höga hastigheterna i kurvor med skymdsikt, ni är en fara!!!

    Har ni själva barn?

    Nej förmodligen är det ingen som vill gifta sig med en galen cyklist. För om ni hade haft barn hade ni vetat att det är svårt att kontrollera varje steg barnet tar. DET ÄR DÄRFÖR MAN SOM BILKÖRARE SAKTAR NER NÄR MAN NÄRMAR SIG BARN. Till skillnad från er som förväntar er att kunna susa förbi i 40km/Tim utan att ens ringa med ringklockan (ett plus poäng till dig som i alla fall har en sån).

    Jag ska inte behöva slänga vagnen i diket och kasta mig efter mina två barn för att ni cykel-idioter inte har vett på att sakta ner!!

    Jag är så förbannat trött på alla själviska cyklister!!!

    Nu vet jag inte var du bor, jag kan förstå att du känner en problematik om din beskrivning rör centrum-miljö, det gör inte min. Jag försöker bara promenera i ett villaområde till dagis.

  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Mhm) skrev 2017-09-10 16:07:34 följande:

    Precis! Mina barn ska få gå var de vill för mina barn är det finaste som finns. Fattar inte hur folk kan vägra anpassa sig bara för de är så avundsjuka!


    Uppfattar du ts som avundsjuk...? Det gör absolut inte jag.

    Jag tycker givetvis att mina barn är det finaste som finns, det gör förhoppningsvis alla föräldrar, men det har inget med det här att göra. Inte heller får mina barn gå var de vill, verkligen inte. Men på gångvägar i grönområden får de lite friare tyglar. Givetvis gör både de och jag vårt bästa för att visa hänsyn och flytta oss vid behov, men ibland kan det såklart bli missförstånd. Och få vill man inte gärna att ett litet barn ska bli nermejat av en cyklist i alldeles för hög fart.

    Dessutom försökte jag mer peka på att man måste acceptera olikheter. Jag stöter ofta på t.ex. familjer som inte alls är lika strikta som jag när det gäller visst beteende eller vissa regler osv. Men jag kan se utanför min egen bubbla och förstå att andra kan ha andra åsikter och gränser, och mina gränser är inte nödvändigtvis de rätta. Man måste vara medveten om att samhället är till för oss alla. Vissa regler har vi gjort till hårda lagar, andra är lite mer flytande eller oskrivna. Då får man lämna utrymme för olika tolkningar helt enkelt.
  • Anonym (Äsch)
    Hållkollpåeraungar skrev 2017-09-10 16:12:23 följande:

    Är det JAG som bör anpassa mig för att andra trafikanter inte har nån form av trafikvett? Är det inte föräldrarnas uppgift att hålla reda på sina ungar åtminstone på en väg där det finns cyklister? Det finns definitivt bra föräldrar som håller rätt sida på vägen med barnet bredvid sig i ett fast grepp, hatten av till er  

    Om jag skulle anpassa mitt cyklade efter ungar som ränner kors och tvärs över gångbanorna så kan jag lika gärna gå,då tycker jag faktiskt det är mer rättvist om man inför koppel tvång på alla barn under 5,era barn skulle bli säkrare och jag kan cykla i en bra takt . Alla vore vi vinnare 


    Att du på fullt allvar tycker att alla skulle vara vinnare om alla barn under 5 måste vara i koppel utomhus visar ju på att du har lite snedvriden bild av det hela...

    Varför skulle du INTE anpassa dig till andra trafikanter?
  • Anonym (Felkonstruerat)

    Så länge vägarna är byggda som de de är så får man finna sig i att hålla låg fart och köra slalom mellan knoddar, hundar och rollatorer. Det är inte fotgängarna som är idioter, de beter sig bara som man ska kunna göra när man är på promenad i stan. Idioterna är de som har konstruerat ett vägsystem där cyklister ständigt hamnar i konflikt med övriga trafikanter. Det är helt sjukt att cykelpendlare ska dela vägbana med barnfamiljer på promenad.

  • Anonym (Va)
    Hållkollpåeraungar skrev 2017-09-10 16:21:40 följande:

    Nej jag är 21 går på högskola och har inte tid med barn än, tant får ursäkta du har väl 17 ungar 

    Jag använder oftast inte ringklockan om barnen inte tar upp hela vägen,vet du varför? för använder du ringklockan blir ungarna mer yra springer kors och tvärs över hela jävla gångbanan och då är det större chans att man kör in i dom, jag brukar öka farten rejält titta efter en liten öppning och susa förbi  .Om ni kunde uppfostra era små illbattingar så dom förstår att man håller till vänster skulle de vara så mycket bättre och säkrare 

    Är det jag som är självisk för att jag vill att folk följer dom reglerna vi har i samhället? vafan ska vi ha regler för om ingen följer dom ,trafik reglerna finns där för våran säkerhet 

    Går du på rätt sida med dina barn bredvid dig är de inga problem, du kanske borde koppla dina barn om du inte kan uppfostra dom? 


    Förstår jag dig rätt när du skriver att du ökar farten "jag brukar öka farten rejält", när du passerar barn? Hur tänker du då?
Svar på tråden Kan ni hålla koll på era ungar eller?