• 20åring

    Hur delar ni upp era räkningar?

    Hej! Är helt ny på detta. Vi ska flytta hemifrån/flytta ihop jag och min sambo, vilket betyder att vi kommer få gemensam ekonomi. 

    Då har vi i samband med detta fått nya kort och konton. Kontona är då:

    Privatkonto (lönekonto)

    Hushållskonto (mat)

    Räkningskonto (räkningar och andra avgifter)

    Men hur gör ni med utgifter ni har separat?
    Till exempel mobiltelefon, gymkort osv. Väljer ni ert lönekonto som betalningskonto då direkt och betalar därifrån, eller har ni en summa som automatiskt överförs till ert gemensamma räkningskonto och så betalar ni (du) det därifrån? 

  • Svar på tråden Hur delar ni upp era räkningar?
  • Carambolan

    Vi är gifta och har tre barn. Här betalas alla kostnader ur det gemensamma. Blir bara bökigt annars eftersom många kostnader har med barnen att göra, och mycket inkomstbortfall också.

    Innan vi fick barn hade vi separat ekonomi under våra första fem år som sambo. Då satte vi över 30% var av vår inkomst på ett gemensamt konto som gick till gemensamma kostnader och inköp.

  • 20åring

    Okej! Så även utgifter som mobil och sånt går först från lönekontot till ert gemensamma räkningskonto, och sedan därifrån betalas den?

  • Carambolan
    20åring skrev 2017-09-10 17:00:57 följande:

    Okej! Så även utgifter som mobil och sånt går först från lönekontot till ert gemensamma räkningskonto, och sedan därifrån betalas den?


    Vi sätter in alla pengar på det gemensamma kontot, utom lite fickpengar att ha på betalkorten (flyttar över mer vid behov), och därifrån dras alla räkningar.
  • Anonym (mmm)

    Här har vi ett gemensamt konto för gemensamma räkningar som hyra, el osv. Vi sätter in någon tusenlapp mer var än vi egentligen behöver, så att det finns lite extra pengar på kontot om det blir någon oförutsedd gemensam utgift, tex om vi behöver köpa någon möbel eller ska på semester. 

    Matkort använder vi Coopkortet och sätter in pengar på det kontot. Vi handlar nästan all mat på Coop så det blir enkelt. 

    Vi har varsitt lönekonto och därifrån sätter vi över pengar till ovan nämnda konton, dagen efter att vi fått lön. 

    Privata räkningar som min mobil etc betalar jag direkt från mitt lönekonto, och han likadant från sitt. Dessa saker är alltså helt separata. 

  • Almina

    Vi har helt gemensam ekonomi. Vi har dock inget gemensamt konto utan använder våra lönekonton för löpande utgifter. Den som öppnar räkningen betalar den, typ. Har aldrig varit något problem under våra drygt 10 år tillsammans. Men det kanske kräver att man har en någorlunda likadan syn på vad pengarna ska användas till, annars kanske det kan vara bättre att ha en del av pengarna som "ens egna"?

  • Mälaröbo

    Vi har helt gemensam ekonomi och har haft från start. Vi har räknat ut en summa som ska täcka ALLA räkningar. Den summan sätts varje månad in på räkningskontot. Även om det blir pengar över så ligger det kvar till dyrare månader/oväntade utgifter. Sen sätts en bestämd summa in på våra två kortkonton. Ska täcka mat och "övrigt". Mellan dessa konton flyttas pengar efter behov. Det som blir över sätts sen in på ett gemensamt sparkonto. Oavsett vem som tjänat mest och vilka privata räkningar vi haft så har vi det så här. Dyrare inköp bestäms gemensamt. Hade någon av oss (och inte den andre) haft nån väldigt dyr hobby hade vi kanske tänkt annorlunda.

  • s0me1ne

    Vi delar allt gemensamt lika rakt av. Öppnar alla räkningar den 24:e räknar ut summan. Sedan sätter sambon över sin halva på mitt konto och så betalar jag.

    Privata saker (mobiltelefon bensin) betalar var och en för sig, med sitt eget konto.

    Sen har vi ett matkonto där vi sätter över 2500 var som vi bara använder för att handla mat.

  • Anonym (963)

    "Vi ska flytta hemifrån/flytta ihop jag och min sambo, vilket betyder att vi kommer få gemensam ekonomi."

    Det behöver det ju iofs inte betyda alls. Jag och min fru har bott ihop i 15 år utan gemensam ekonomi.

    Gymkort, mobil och personliga inköp osv betalas av den som utnyttjar det.
    Små, vardagliga räkningar som tex el, mat, bensin osv delas lite som vi känner för det just den månaden. Det går typ jämnt ut i det långa loppet.
    "Större" saker som bil-köp eller semesterresa delas lika.

  • Anonym (v)

    Har helt gemensam ekonomi och har alltid haft, vi har bott ihop i 14 år. Ett barn.

    Vi räknar samman all lön, betalar alla räkningar rakt av och sedan sätter undan lite till spar, och sedan splittar vi det andra på två som vi kan göra vad vi vill med. Barnet har ett sparkonto också men det går pengar dit automatiskt varje månad.

  • Anonym (12345)

    Hur kommer ni bo, har ni köp en bostad tillsammans eller flyttar ni till hyresrätt?

    För räkningar så behöver inte allting vara så komplicerat gör det inte svårare än vad det är.
    Ska man betala hälften var så kan den ene betala och sen för den andre över hälften av summan när det är klart, man kan också lägga in stående överföringar tex halva hyran varje månad.

    Eller så har ni ett gemensamt konto ofta kallat servicekonto där ni för över en klumpsumma varje månad.

Svar på tråden Hur delar ni upp era räkningar?