• Mubella

    Har ett barn men blir inget syskon

    Några fler med samma problem... vi har en dotter på snart fem år och har försökt få syskon i 2,5 år men de vill inte ta sig.

    Har ätit letrozol och då får jag ägglossning och normal mens men vill inte ta sig då heller.

    När jag nu slutat med letrozol så kommer inte mensen som den ska.

    Någon som har andra tips som kan funka att testa?

    Får ingen mer hjälp då dom tycker jag är för överviktig. Men kämpar med min vikt och vägde mer när jag vart gravid med min dotter på första försöket.

  • Svar på tråden Har ett barn men blir inget syskon
  • Delphin80

    Hej
    Jag åt samma tabletter i 4 månader fick balansen i mensen. Har pcos och ibs. Och när jag slutade ära gluten så fortsatte min kropp med regelbunden mens trots jag inte åt hormontabletter och nu efter två månader är jag gravid.
    Samma sak hände med min förra graviditet.
    Värt ett försök.
    Det tog mig varje gång två månader glutenfri kost så blev jag gravid.
    Kom på det nu när jag blev gravid.
    Lycka till.

  • Mubella

    Hej

    Tack för svar. Har börjat ta bort mer å mer gluten och äter mer efter lchf som jag hört kan påverka oxå.

  • Annelie 76
    Mubella skrev 2017-09-10 21:32:37 följande:

    Hej

    Tack för svar. Har börjat ta bort mer å mer gluten och äter mer efter lchf som jag hört kan påverka oxå.


    LCHF lär inte skada iaf. Både övervikt och hormonproblem brukar bli bättre.
  • tinis

    Hej!
    Jag sitter typ i samma båt. Vi har försökt bli gravida i snart 2 år, har en dotter född 14 som kom till hur lätt som helst. Efter utredning på fert.klinik så visade det sig at jag har lågt progesteron. Nu har jag ätit letrozol i 4 perioder samt tagit äl-spruta 3 av gångerna. Senaste äl skedde i söndags.

    Det låter väldigt bra att försöka med en ändring av kosten, har också hört att lchf rekommenderas av vissa vid barnskaffande.

  • Anonym (Plussade nyligen)

    Hej.

    Vill dela vår erfarenhet.

    Ett barn har vi tillsammans. Vi fick kämpa i 2 år innan han blev till och föddes i februari 2013.

    I december 2015, va vi spåret igen och ville få till ett syskon filmvår grabb.

    Vi försökte i 1,5 år, innan vi vände oss till en klinik här. Det visade sig att jag ha en ?lätt? varriant av PCO, och min sambo ha pigga simmare, men något mindre mängd än vad som är vanligt.

    De beslutade att vi skulle provs Letrozol kur i 6st cykler. Det verkade så lovande tyckte läkaren att vi skulle lyckas med tabletternas hjälp, för att vi redan ha 1 barn och vi ör unga och friska.

    Underligt nog fungerade inte Letrozol så bra på mig. Vet inte om jag fick ÄL varje cykel...

    Hände inget...

    Cyklerna förkortades dock och blev mer exakta, från en varriation mellan 29-36 dar i en cykel, och med behandlingen blev det ist 28-29 dar per cykel ist.

    Nu när jag slutade med tabletterna i december 2017, blev jag nu gravid ca 1/2-18, utan tabletternas hjälp. Vi ha precis fått veta det. Är typ i chock än.

    ?? Hoppas nu att vårt frö vill stanna kvar därinne. ????

    Är dock lite orolig då jag ha molande ont i ländryggen i en veckas tid.

    Denna resa tog oss 2 år och 3 månader.

    Jobbiga va att vi ha bekanta syskon och vänner som blivit gravida och de blev det så lätt, vilket gjorde att man själv kände sig som ett stort misslyckande...

    Negativa tankar tro jag också orsakade att vi inte kunde bli gravida.

    Förändringen vi gjorde nu istället va att undvika socker och gluten i ca 2 månader, och gjorde roliga saker tillsammans och vi förväntade oss inte att det skulle bli något barn utan tabletterna, vi väntade ist på och få veta vad nästa behandling skulle bli.

    Men se hur det kan bli. :D

    Hoppas att vår historia kan ge lite solsken till andra också! ??

  • Anonym (Plussade nyligen)

    Hej.

    Vill dela vår erfarenhet.

    Ett barn har vi tillsammans. Vi fick kämpa i 2 år innan han blev till och föddes i februari 2013.

    I december 2015, va vi spåret igen och ville få till ett syskon filmvår grabb.

    Vi försökte i 1,5 år, innan vi vände oss till en klinik här. Det visade sig att jag ha en ?lätt? varriant av PCO, och min sambo ha pigga simmare, men något mindre mängd än vad som är vanligt.

    De beslutade att vi skulle provs Letrozol kur i 6st cykler. Det verkade så lovande tyckte läkaren att vi skulle lyckas med tabletternas hjälp, för att vi redan ha 1 barn och vi ör unga och friska.

    Underligt nog fungerade inte Letrozol så bra på mig. Vet inte om jag fick ÄL varje cykel...

    Hände inget...

    Cyklerna förkortades dock och blev mer exakta, från en varriation mellan 29-36 dar i en cykel, och med behandlingen blev det ist 28-29 dar per cykel ist.

    Nu när jag slutade med tabletterna i december 2017, blev jag nu gravid ca 1/2-18, utan tabletternas hjälp. Vi ha precis fått veta det. Är typ i chock än.

    ?? Hoppas nu att vårt frö vill stanna kvar därinne. ????

    Är dock lite orolig då jag ha molande ont i ländryggen i en veckas tid.

    Denna resa tog oss 2 år och 3 månader.

    Jobbiga va att vi ha bekanta syskon och vänner som blivit gravida och de blev det så lätt, vilket gjorde att man själv kände sig som ett stort misslyckande...

    Negativa tankar tro jag också orsakade att vi inte kunde bli gravida.

    Förändringen vi gjorde nu istället va att undvika socker och gluten i ca 2 månader, och gjorde roliga saker tillsammans och vi förväntade oss inte att det skulle bli något barn utan tabletterna, vi väntade ist på och få veta vad nästa behandling skulle bli.

    Men se hur det kan bli. :D

    Hoppas att vår historia kan ge lite solsken till andra också! ??

  • Anonym (tjejen)
    Mubella skrev 2017-09-10 19:33:41 följande:

    Några fler med samma problem... vi har en dotter på snart fem år och har försökt få syskon i 2,5 år men de vill inte ta sig.

    Har ätit letrozol och då får jag ägglossning och normal mens men vill inte ta sig då heller.

    När jag nu slutat med letrozol så kommer inte mensen som den ska.

    Någon som har andra tips som kan funka att testa?

    Får ingen mer hjälp då dom tycker jag är för överviktig. Men kämpar med min vikt och vägde mer när jag vart gravid med min dotter på första försöket.


    Har ni kollat upp möjligheten till ivf privat på klinik ? Om man betalar själv så brukar det vara mycket lättare att få hjälp har jag märkt ...!
  • Solen2
    tinis skrev 2018-02-15 08:15:43 följande:

    Hej!

    Jag sitter typ i samma båt. Vi har försökt bli gravida i snart 2 år, har en dotter född 14 som kom till hur lätt som helst. Efter utredning på fert.klinik så visade det sig at jag har lågt progesteron. Nu har jag ätit letrozol i 4 perioder samt tagit äl-spruta 3 av gångerna. Senaste äl skedde i söndags.

    Det låter väldigt bra att försöka med en ändring av kosten, har också hört att lchf rekommenderas av vissa vid barnskaffande.


    Tänk på att dessa fyra gånger är som fyra vanliga månader gånger av försök om ni skulle han det enkelt att bli gravida. Men om ni börjar känna att ni vill komma framåt fortare skulle jag diskutera annan behandling med fertilitetskliniken ev ivf behandling kanske. Man får dock bekosta ivf behandling själv då man redan har ett gemensamt barn.

    Jag tror inte på några kostförändningar eller andra myter om slappna av tänk inte på det. Om man inte behöver lägga om kosten för att gå ned i vikt vilken är en konstaterad orsak till att man kan ha det svårt att bli gravid.

    Har man svårt att bli gravid så har man och ibland är statistiken på ens sida och ibland inte. Dvs ibland är barn nr 1 enkelt och nr 2 supersvårt. Eller tvärt om ibland är nr 1 supersvår och nr 2 enkelt. Eller så är båda enkla eller båda eller fler supersvåra.

    Själva så har vi försökt i 3,5 år och efter 4 ivf behandlingar fick vi äntligen ett plus. Nu håller vi alla tummar att det går vägen.
  • tinis

    Nä det räcker med all annan stress det innebär när man försöker bli gravid. Jag har cirka 5 kilo för mycket på min kropp och egentligen tycker jag inte att det kan vara hela orsaken till problemen. väger 70 men "borde" väga typ 65 för att ha normalt BMI.

    Förra veckan gjorde jag äggledarspolning, gjorde ont men det var fripassage i båda. Vilket inte har någon betydelse för hormonet men det är ju bra att det flödar som det ska. 

    Idag fick jag positivt på äl-testet iaf.

    Min läkare sa att jag ska köra tablettbehandling 2 ggr till o sen får det isf bli ivf.

    I höstas fick jag 2 omgångar med pergotime men blev överstilulerad. 3 ägg på endast en halv tabeltt sååååååå jag tänker att om hon kan gå med på iden attjag tar mina sista Pergo nån av kvarstående gånger så är ju chansen större att något ägg kanske fastnar. Vad tror ni?

  • UndrandeSökare
    Mubella skrev 2017-09-10 19:33:41 följande:

    Några fler med samma problem... vi har en dotter på snart fem år och har försökt få syskon i 2,5 år men de vill inte ta sig.

    Har ätit letrozol och då får jag ägglossning och normal mens men vill inte ta sig då heller.

    När jag nu slutat med letrozol så kommer inte mensen som den ska.

    Någon som har andra tips som kan funka att testa?

    Får ingen mer hjälp då dom tycker jag är för överviktig. Men kämpar med min vikt och vägde mer när jag vart gravid med min dotter på första försöket.


    Det kan vara ditt immunförsvar som är problemet också. På vissa kvinnor taggar immunförsvaret upp efter första graviditeten och försöker stoppa fler graviditeter.

    Läs gärna boken "is your body babyfriendly" av Dr Alan E Beer. Den finns att köpa på Adlibris och Bokus för ca 200kr.

    Du är också välkommen till denna tråd "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".
Svar på tråden Har ett barn men blir inget syskon