• Vendela75

    Kuggat uppkörningen igen, behöver pepp.

    Hej!

    Jag är nästan 40 och gick för ett par månader sen en intensivkurs i en mindre för att ta körkort, då det var det enda som passade in i livspusslet.

    Jag kuggade första uppkörningen, gjorde inget direkt misstag men 'var för osäker i placeringar och måste lyfta blicken', kort sagt, behövde mer vana.

    Så jag tog några körlektioner i Stockholm istället, vilket var jättebra då jag fick lära mig att köra i den 'läskigaste staden' och när jag kom tillbaka för min andra uppkörning sa körskolläraren på uppvärmningen att jag nu hade fattat grejen och det var stor skillnad i min körning, mycket bättre.

    Men, på uppkörningen misslyckades jag fatalt med en fickparkering så jag kuggade igen, och inspektören sa även IGEN att jag var för osäker i placeringarna och måste lyfta blicken osv.

    Nu har jag ett nytt datum och några lektioner inbokade, men jag känner mig ganska uppgiven. Jag hade tränat jättemycket på placeringar inför andra uppgörningen och gjorde det mycket bättre och jag vet helt ärligt inte om jag kommer att bli särskilt mycket bättre till tredje, särskilt eftersom jag inte vet vad jag gör för fel.
    Lärarna säger som sagt att det går mycket bättre, och det har aldrig blivit någon farlig situation i någon korsning eller rondell, utan allt flöt på jättebra så jag vet inte heller vad jag ska förbättra. :(

    Någon som varit med om liknande men klarat det till slut? Tips eller allmänt pepp mottages tacksamt.


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-09-12 15:15
    (Ser att ordet 'stad' föll bort i första raden, men har alltså kört upp båda gångerna i mindre stad, och då kändes det extra surt att misslyckas andra gången när jag hade tränat placeringar jättemycket i Stockholm)
  • Svar på tråden Kuggat uppkörningen igen, behöver pepp.
  • Just raw

    Japp, tredje gången gillt för min del.
    Första gången var jag så jävla nervös att jag fullkomligt tappade det när det började regna och kunde helt enkelt inte komma ihåg hur man satte igång vindrutetorkarna.
    Jag bara frös tills den snälle kontrollören visade mig handgripligen.
    Då kan du föreställa dig hur resten av uppkörningen gick....ouch. Skrattande

    Andra gången så blev jag kuggad för att jag inte följde trafikrytmen, som var högre än hastighetsbegränsningen.
    Lite orättvist kan jag tycka.

    Men tredje gången gick det, sen blev det rosa skumpa av svärföräldrarna, det var rätt skönt.

    Så ge dig inte, övning ger färdighet, men måste du köra upp i värsta staden, finns det inget lite lugnare ställe?
    Lycka till, du kommer fixa det här, Och då tycker jag du borde få rosa skumpa, annars gå och köp en pava och fira. Skål

  • Vendela75
    Just raw skrev 2017-09-12 15:06:45 följande:

    Japp, tredje gången gillt för min del.
    Första gången var jag så jävla nervös att jag fullkomligt tappade det när det började regna och kunde helt enkelt inte komma ihåg hur man satte igång vindrutetorkarna.
    Jag bara frös tills den snälle kontrollören visade mig handgripligen.
    Då kan du föreställa dig hur resten av uppkörningen gick....ouch. Skrattande

    Andra gången så blev jag kuggad för att jag inte följde trafikrytmen, som var högre än hastighetsbegränsningen.
    Lite orättvist kan jag tycka.

    Men tredje gången gick det, sen blev det rosa skumpa av svärföräldrarna, det var rätt skönt.

    Så ge dig inte, övning ger färdighet, men måste du köra upp i värsta staden, finns det inget lite lugnare ställe?
    Lycka till, du kommer fixa det här, Och då tycker jag du borde få rosa skumpa, annars gå och köp en pava och fira. Skål


    Tack för uppmuntran! Jag kommer fortsätta köra upp i den mindre staden. Det var det som kändes så surt när jag kuggade nu andra gången, för det kändes så enkelt att köra där när jag hade kört omkring i Stockholm, men ändå var det inte tillräckligt bra tydligen.


    Har faktiskt en rosa skumpa som väntar. :)

  • Vendela75
    Just raw skrev 2017-09-12 15:06:45 följande:

    Japp, tredje gången gillt för min del.
    Första gången var jag så jävla nervös att jag fullkomligt tappade det när det började regna och kunde helt enkelt inte komma ihåg hur man satte igång vindrutetorkarna.
    Jag bara frös tills den snälle kontrollören visade mig handgripligen.
    Då kan du föreställa dig hur resten av uppkörningen gick....ouch. Skrattande

    Andra gången så blev jag kuggad för att jag inte följde trafikrytmen, som var högre än hastighetsbegränsningen.
    Lite orättvist kan jag tycka.

    Men tredje gången gick det, sen blev det rosa skumpa av svärföräldrarna, det var rätt skönt.

    Så ge dig inte, övning ger färdighet, men måste du köra upp i värsta staden, finns det inget lite lugnare ställe?
    Lycka till, du kommer fixa det här, Och då tycker jag du borde få rosa skumpa, annars gå och köp en pava och fira. Skål


    Har en fråga förresten: När du klarade det, kändes det själv som att du gjorde en 'perfekt' körning eller gjorde du några småmissar som släpptes igenom?
  • Skånetjej01

    Hoppas att du klarar det tredje gången. Jag klarade det på första men trodde aldrig att det skulle gå. Började med motorstopp o sen körde ja fel men kontrollanten han va jätte trevlig o sa att det va bara o vända o köra tillbaka. Tycker att det beror jätte mycket på vem man får.
    Håller tummarna för dig ????

  • Just raw
    Vendela75 skrev 2017-09-12 15:17:55 följande:
    Har en fråga förresten: När du klarade det, kändes det själv som att du gjorde en 'perfekt' körning eller gjorde du några småmissar som släpptes igenom?
    Å, nej, jag tyckte jag gjorde mängder med tabbar.
    Bland annat en väldigt klumpig fickparkering.
    Jag var övertygad om att jag skulle missa en gång till.
    Han sa att jag var godkänd och jag började påtala alla fel jag gjort, han avbröt mig och sa: "Vill du ha körkortet eller inte"
    Då var jag snabb och sa, "Absolut, tack så mycket", innan han skulle ändra sig. Glad
  • Vendela75
    Just raw skrev 2017-09-12 18:58:27 följande:
    Å, nej, jag tyckte jag gjorde mängder med tabbar.
    Bland annat en väldigt klumpig fickparkering.
    Jag var övertygad om att jag skulle missa en gång till.
    Han sa att jag var godkänd och jag började påtala alla fel jag gjort, han avbröt mig och sa: "Vill du ha körkortet eller inte"
    Då var jag snabb och sa, "Absolut, tack så mycket", innan han skulle ändra sig. Glad
    Haha ok. Hoppas det blir lika för mig. Tack för svar!
  • Kjell2

    Förök köra mycket fram till uppkörningen, Helst varje dag så du får volym och rutin.

  • Vendela75
    Kjell2 skrev 2017-09-13 09:08:07 följande:

    Förök köra mycket fram till uppkörningen, Helst varje dag så du får volym och rutin.


    Det är det som är problemet.. Vi har tre barn och ingen familj nära så jag kan bara ta lektioner.. 
  • Nandez
    Vendela75 skrev 2017-09-13 11:37:34 följande:
    Det är det som är problemet.. Vi har tre barn och ingen familj nära så jag kan bara ta lektioner.. 
    Oj, vad jobbigt.
  • Nandez
    jagärjagvemärdu skrev 2017-09-14 15:11:03 följande:
    Min svågers bror kuggade 7 ggr och klarade på 8e försöket:)
    Till slut så klarar man det
Svar på tråden Kuggat uppkörningen igen, behöver pepp.