• Anonym (Gravid)

    Lyssnar med doppler varje dag och även mycket ultraljud

    Hej!

    Jag är gravid i v 23 och är hotad att födas för tidigt.

    Jag har även fått urinvägsinfektion som nu är behandlas.

    Kom in i måndags och sedan dess har personalen lyssnat sju ggr med doppler och gjort tre ultraljud. Jag tycker så synd om mitt barn. Har ju läst att doppler och massa ultraljud stressar.

    Jag mår jättedåligt av alls dessa undersökningar samtidigt som jag är tacksam att de har koll på mig. Är det någon som vet varför de måste lyssna med doppler flera ggr per dag? Fick inte riktigt något svar på frågan när jag frågade en i personalen.

    Jag tycker såå synd om mitt barn :(

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Lyssnar med doppler varje dag och även mycket ultraljud
  • Anonym (IH)

    De lyssnar för att kolla så att barnet mår bra. 

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (IH) skrev 2017-09-13 20:51:28 följande:

    De lyssnar för att kolla så att barnet mår bra. 


    Det förstår jag också men jag märker dagligen hur barnet sparkar. Jag tycker att det lyssnat lite väl ofta med doppler. Jag tror inte att barnet mår bättre av att man lyssnar så ofta.
  • Anonym (G)

    Personalen är säkert medvetna om att det kan stressa barnet.
    Så dom skulle inte göra det om dom inte ansåg att det fanns fog för det. 
    Jag förstår att det kan vara jobbigt, men försök att lite på personalen och slappna av, 
    Du är ju i dom bästa händerna nu.

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (G) skrev 2017-09-13 20:54:49 följande:

    Personalen är säkert medvetna om att det kan stressa barnet.

    Så dom skulle inte göra det om dom inte ansåg att det fanns fog för det. 

    Jag förstår att det kan vara jobbigt, men försök att lite på personalen och slappna av, 

    Du är ju i dom bästa händerna nu.


    Jag litar samtidigt som jag tror att det är viktigt att kunna ifrågasätta något som man tycker är lustigt. Allt som sker på rutin kanske inte är helt bra. Det är precis samma sak som att de flesta sjukhus o äldreboenden värmer sin mat i plast i Micro. Det är inte bra för hälsan i längden.
  • Anonym (IH)
    Anonym (Gravid) skrev 2017-09-13 20:53:59 följande:
    Det förstår jag också men jag märker dagligen hur barnet sparkar. Jag tycker att det lyssnat lite väl ofta med doppler. Jag tror inte att barnet mår bättre av att man lyssnar så ofta.
    Mjo, men barnet kan ju ändå må dåligt även om det sparkar. 

    De måste kolla om de ska ha en chans att rädda barnet. 
  • milli79

    Förstår dig. Det ÄR stressande för barnet men de behöver inte lyssna med doppler. Du han be dem använda tratt det gjorde jag med 3e barnet. Mvc tyckte bara det var roligt att få använda den.

  • Anonym (A)

    I vecka 23 är ju varje dag som man kan låta bli att plocka ut barnet en vinst sett till både överlevnadschanser och alla komplikationer som kan uppstå. Är du inlagd så är detta allvarligt. Då är det självklart att man måste ha koll på hur bebis mår eftersom man ibland måste fatta snabba beslut. Att plocka ut "i onödan" är helt fel, men det är ännu mera fel om man inte märker att bebis mår dåligt och tar skada där inne. (Nu vet jag ju inte varför du har hotande förtidsbörd, det finns ju många anledningar till det.)

    Enligt min erfarenhet är det en balansgång men vid hotande förtidsbörd i vecka 23 måste man ha koll. Det kanske lugnar sig om några dagar o då minskar de säkert på kontrollerna.

    Be att få prata med ansvarig läkare om du är orolig, det är läkaren som ordinerar hur mycket kontroller som ska tas. Hen som har din journal kan motivera mycket bättre än jag varför det behövs mycket kontroller. Och är du inte övertygad - åk hem. Vi har frivillig vård I det här landet.

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (IH) skrev 2017-09-13 21:09:12 följande:

    Mjo, men barnet kan ju ändå må dåligt även om det sparkar. 

    De måste kolla om de ska ha en chans att rädda barnet. 


    Jag förstår. Jag ska höra med läkaren mer ingående förklaring varför. Tar de ut barnet akut om hjärtat skulle slå dåligt? Blir det då kejsarsnitt? Är det för att upptäcka det tidigare för att de inte har resurserna att ha mig boende på sjukhuset om felet upptäcks? Är det för min skull? Barnets skull? Eller sjukvården skull? Eller för samtliga? Vad är motiveringen? Osv

    Många frågor som snurrar runt.

    Jag vill såklart veta eftersom jag känner mig stressad av att dopplern används hela mycket. Samtidigt som det käns betryggande.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (A) skrev 2017-09-13 21:14:27 följande:

    I vecka 23 är ju varje dag som man kan låta bli att plocka ut barnet en vinst sett till både överlevnadschanser och alla komplikationer som kan uppstå. Är du inlagd så är detta allvarligt. Då är det självklart att man måste ha koll på hur bebis mår eftersom man ibland måste fatta snabba beslut. Att plocka ut "i onödan" är helt fel, men det är ännu mera fel om man inte märker att bebis mår dåligt och tar skada där inne. (Nu vet jag ju inte varför du har hotande förtidsbörd, det finns ju många anledningar till det.)

    Enligt min erfarenhet är det en balansgång men vid hotande förtidsbörd i vecka 23 måste man ha koll. Det kanske lugnar sig om några dagar o då minskar de säkert på kontrollerna.

    Be att få prata med ansvarig läkare om du är orolig, det är läkaren som ordinerar hur mycket kontroller som ska tas. Hen som har din journal kan motivera mycket bättre än jag varför det behövs mycket kontroller. Och är du inte övertygad - åk hem. Vi har frivillig vård I det här landet.


    Tusen tack för svaret. Jag ska prata med ansvarig läkare. Jag Är ändå nöjd här och vill stanna kvar men jag vill ha en motivering för att känna mig lugn. Är orolig som det är att barnet inte kommer att bli friskt 8m det överlever. Är såklart även orolig för att det ska gå bort :( På något konstigt sätt litar jag på barnet i magen. Jag vet hens rutiner. Skulle jag märks minskade fosterrörelser skulle jag bli mycket orolig.
  • Kea03

    Doppler är väl inte skadligt om man inte använder den i timtal. Det är väl just därför det har varnats för dem: vissa organisationer har tyckt att det finns risk för det här då föräldrar kan använda dem okontrollerat hemma.

    Och det är inte bevisat att det är skadligt; Det är man har kommit fram till är vad jag har förstått på ett helt teoretiskt plan (att vågorna kan påverka molekylerna på något sätt.) Jag skulle inte i din situation bekymra mig det minsta för dopplern, TS.

Svar på tråden Lyssnar med doppler varje dag och även mycket ultraljud