• Fjortonåritjej

    Kärlek

    Hej!

    Jag är en tjej på 14 år. Jag går i åttan.

    Jag har en kille som är lika gammal som mig. Vi har snart varit tillsammans i ett år.

    Vi har känt varandra sen dagis. Vi har inte varit tejta sen dess men vi har känt varandra.

    Vi gick i samma klass från F-6:an

    Jag ÄLSKAR honom så mycket att jag knappt kan förklara hur mycket! Mina känslor för honom är starka.

    Vi går i samma skola i olika parallel klasser så vi träffas på rasterna. Jag träffar honom på helgerna i bland. Det kan gå 3-4 veckor imellan

    men när jag är hemma själv kan jag bara bryta ihop för ingeting. Jag tänker BARA på honom hela tiden. Nästan som att jag saknar honom.

    Det har hänt ofta nu på tiden.

    Jag vet inte varför jag gör det. Jag vågar inte berätta för någon för det är pinsamt.

    Jag vill inte bryta ihop såhär! /:

    Har det hänt er nån gång?

    Är detta normalt?

    Vad kan det bero på?

  • Svar på tråden Kärlek
  • AlfaBuddha

    Vad gör ni när ni träffas? Att vara tillsammans och bara träffa varandra en gång i månaden låter konstigt.

    Ja, det är normalt. Liknande hände för mig i tonåren.

    Det du går igenom handlar dock förmodligen inte om kärlek, utan om förälskelse.

    Kärlek uppnås genom att lära känna en annan person djupt. Jag älskar min syster, vilket innebär att jag förstår hur hon tänker. Hon är en del av mig som väcks till liv när vi umgås. Att förlora henne skulle vara att förlora en del av mig själv.

    Förälskelse är en helt annan sak. En relativt simpel kemisk reaktion där offret för förälskelsen blir beroende av en annan person. Tankarna ägnas hela tiden åt förälskelsen och man upplever häftiga känslor. Ljuvlig lycka, fjärilar i magen, oro, svartsjuka, ångest osv.

    Tänk efter, vad har den här killen egentligen gjort för dig? Vad gör honom så oersättlig att han förtjänar dina tårar. Kan han relatera till dig personligen på en djup nivå? Har han fostrat era barn? Har han dräpt en drake i ditt namn? Seriöst nu... vad specifikt har han någonsin gjort för dig?

Svar på tråden Kärlek