Inlägg från: äsch |Visa alla inlägg
  • äsch

    Räknas ja som muslim??

    turkishandswedish skrev 2017-09-14 18:57:58 följande:
    räknas ja som muslim även fast min mamma e svensk ?
    Ja, enligt islam. Hade din mamma varit judinna så vet jag inte hur det hade blivit dock.
    Men TS, det är bara du själv som kan bestämma om du vill vara muslim eller inte.
  • äsch
    erikaABC skrev 2017-09-14 19:09:36 följande:
    Ja enligt judendomen räknas religionen på mödernet.
    Precis. Så om en muslim och en judinna får barn, hur blir det då? Kristendomen föds man ju inte in i, man döps ju in i den och måste sedan konfirmera dopet. Men två ärvda religioner, den ena på fädernet och den andra på mödernet... Hoppas någon vet det här :)
  • äsch
    Queennr1 skrev 2017-09-14 19:59:18 följande:

    Du är muslim om du själv tycker du är det. Ingen annan kan definiera dig.


    Fast så är det tyvärr inte. Islam ärvs från far till barn, precis som judendomen, fast där är det modern som för arvet vidare. Däremot kan man själv bestämma om man är troende eller inte. Men så länge TS inte gör ett aktivt val att lämna islam så är hen muslim, varesig hen vill eller inte.
    I kristendomen, som ju är den religion vi har mest erfarenhet här i Sverige så döps man och får sedan själv bestämma om man vill konfirmera dopet eller inte. Väljer man att inte göra det så är dopet så att säga ogjort. Men har man en muslimsk far så blir man både döpt och konfirmerad på en gång vid födseln och man är fortsatt muslim till dess man gör ett annat val.
  • äsch
    äsch skrev 2017-09-14 20:05:03 följande:
    Fast så är det tyvärr inte. Islam ärvs från far till barn, precis som judendomen, fast där är det modern som för arvet vidare. Däremot kan man själv bestämma om man är troende eller inte. Men så länge TS inte gör ett aktivt val att lämna islam så är hen muslim, varesig hen vill eller inte.
    I kristendomen, som ju är den religion vi har mest erfarenhet här i Sverige så döps man och får sedan själv bestämma om man vill konfirmera dopet eller inte. Väljer man att inte göra det så är dopet så att säga ogjort. Men har man en muslimsk far så blir man både döpt och konfirmerad på en gång vid födseln och man är fortsatt muslim till dess man gör ett annat val.
    Och TS frågar inte om hen ÄR muslim, utan om hen räknas som det. Och ja, det gör hen.
  • äsch
    turkishandswedish skrev 2017-09-14 20:06:44 följande:
    Okej, Så man behöver ej *konvertera* ?
    Om du vill bekänna dig till islam så behöver du inte "konvertera" eftersom islam är din födslorätt, så att säga. Om du inte vill vara muslim så behöver du inte heller lämna islam, om det inte är viktigt för dig att inte tillhöra någon religion.
  • äsch
    erikaABC skrev 2017-09-14 22:05:20 följande:
    Du är fortfarande döpt även om du inte konfirmeras. Det finns inget som kan göra dopet "ogjort". Du kan både döpas och konfirmeras vid vilken ålder som helst.
    Ja, så är det ju, men om du konfirmerar dig så väljer du att bekänna dig till kristendomen. Om du inte konfirmerar dopet så är du inte kristen och då har dopet så att säga ingen verkan. Lite mer så jag menade.
  • äsch
    Queennr1 skrev 2017-09-14 21:54:13 följande:
    Återigen så är bara muslimska regler applicerbara för de som VÄLJER att följa dem. Vad andra anser är helt irrelevant. Om mina grannar startar en ny religion som anser att jag per automatik tillhör denna religion bara för att vi har samma postnummer så är det deras problem inte mitt eftersom ingen annan kan definiera vem JAG är. En absurd tanke att jag aktivt då skulle bli tvungen att Avsäga mig detta påhitt. Att religionen i fråga har funnits i ett par tusen år är även det irrelevant.
    TS vill ju bli praktiserande muslim och eftersom hen är född in i islam så behöver hen inte konvertera. Som jag sa, hade hen inte velat vara muslim så hade det inte varit någon big deal om pappa var det eller inte, för det bestämmer man ju själv. Men TS skulle ändå räknas som muslim av muslimer och säkert av människor med annan religion också, där religion är viktigt.
  • äsch
    erikaABC skrev 2017-09-15 00:36:43 följande:
    Jag vet inte riktigt vad du står i för tradition om du ser det på det sättet.
    Är du döpt i Svenska kyrkans ordning har dopet verkan oavsett om du är konfirmerad eller inte. Du tillhör svenska kyrkan och kristendomen när du blivit döpt.  Blev du döpt som barn kan du välja att konfirmera dig som tonåring. Eller som vuxen. Låter du döpa dig som vuxen så konfirmerar du dig inte efter dopet.
    Precis. Det är ju för att om du döper dig som äldre så är det ju ditt val, då behöver inget konfirmeras. Blir du däremot döpt som litet barn så måste du konfirmera att du är kristen när du är gammal nog att göra det. Medlemskap i svenska kyrkan har inget med saken att göra faktiskt, eftersom det är mer en ekonomisk fråga och en fråga om register nu för tiden.
  • äsch
    äsch skrev 2017-09-15 08:25:46 följande:
    Precis. Det är ju för att om du döper dig som äldre så är det ju ditt val, då behöver inget konfirmeras. Blir du däremot döpt som litet barn så måste du konfirmera att du är kristen när du är gammal nog att göra det. Medlemskap i svenska kyrkan har inget med saken att göra faktiskt, eftersom det är mer en ekonomisk fråga och en fråga om register nu för tiden.
    Men vi har väldigt många kristna här i Sverige, eftersom det har varit en tradition att konfirmera sig. Konfaläger och presenter. Dock tror jag det procentuellt är väldigt få av konfirmanderna som anser att de är kristna, men de räknas ju som det eftersom de har bekänt sig till kristendomen. Men många svenskar ser det bara som en fin tradition.
  • äsch
    erikaABC skrev 2017-09-15 08:50:15 följande:
    Man måste inte konfirmera sig för att  få kalla sig kristen.
    Man kan vara medlem i svenska kyrkan utan att vara döpt.
    Ja, men på samma sätt som du religiöst sett är muslim om din pappa är det, så är du religiöst sett kristen om du är konfirmerad. Som sagt, medlemskap i Svenska kyrkan har egentligen ingenting med religion att göra.
    Och jag anser inte att religion är viktigt, jag skulle nog kalla mig agnostiker, så detta har inget att göra med religiösa övertygelser från min sida. Tycker någon att den är kristen utan att vara döpt så får den gärna göra det för min del. Tycker någon att den inte är kristen trots dop så får det gärna vara så också. Samma gäller för islam, jag lägger inga värderingar i det, men det finns det nog andra som gör. Många ungar idag konfirmeras för att det är en tradition och för att man får presenter. Trosbekännelsen och religionsstudier är liksom bara något de måste ta sig igenom. Tyvärr. Men religion har blivit tradition och på så sätt urvattnat det religiösa. Det finns många som vill gifta sig i kyrkan, men ber prästen att försöka prata så lite som möjligt om Gud. För att det helt enkelt är tradition att använda kyrkans lokaler till bröllop.
    Jag tror dock att det börjar minska mer och mer och det tycker jag är bra för kyrkan. Då kanske de kan slippa tona ner sin religion och faktiskt få utöva den fritt, för det tycker jag de har rätt till.
  • äsch
    erikaABC skrev 2017-09-15 09:48:32 följande:
    Du tillhör religionen kristendom när du är döpt eller om du vill: När du är döpt är du religiöst sett kristen.
    Enligt en luthersk kyrka (ex Svenska kyrkan) är dopet ett sakrament. Konfirmationen är inte ett sakrament. Dopet är så att säga en ännu viktigare rit. Det är med dopet du tas upp i kristi kyrka och du tillhör kristendomen efter dopet.
    Ja, dopet är ett sakrament, men det kan även konfirmationen vara beroende på vem du frågar. Är du döpt är du religiöst sett kristen, men du har inte bekänt dig till religionen. Är du döpt behöver du inte döpas igen för att bli upptagen i religionen, på samma sätt som du inte behöver konvertera till islam om din pappa är muslim.
    Tidigare var det ju så att du inte fick ta del av nattvarden i svenska kyrkan om du inte var konfirmerad, alltså hade bekräftat dopet. Nu är det inte så längre, antagligen för att nattvarden "ju är tradition".
  • äsch
    erikaABC skrev 2017-09-15 11:14:43 följande:
    Enligt protestantiska kyrkor är konfirmationen inget sakrament.
    Enligt katolska kyrkan är konfirmationen ett sakrament.
    Du kan bara döpas en gång enligt både protestantism och katolicism. Man döper aldrig någon som redan är döpt. Är du baptist däremot kan du vuxendöpas trots att du är döpt som barn.
    Men visst är det så att man inte ägnar sig åt barndop inom baptismen och att man därför, om man väljer den inriktningen som vuxen, måste döpas om även om man är döpt inom ett annat samfund tidigare?
Svar på tråden Räknas ja som muslim??