• Anonym (S)

    Skicka brev inrikes, någon kunnig?

    Funderar på att sälja en del av dotterns kläder men det här med posten gör mig förvirrad. Så måste ställa frågorna här med tanke på att jag inte vill råka göra fel, värsta vore ju om folk inte får fram sina plagg pga min okunnighet.

    1. Måste jag skaffa en sån våg om jag behöver veta hur mänga frimärken som behövs men samtidigt inte behöva fråga postnord om hjälp?

    2. Har köpt en hel del av andra och märker att deras "påsar" som de packat in inte är såna man köper av postnord.. vad för "påsar" kan man använda så det blir rätt? Finns det inga regler?

    Vill helst slippa köpa från postnord då några stycken kostar runt 800 kr.

    Känns som om det blev väldigt otydligt men ja

  • Svar på tråden Skicka brev inrikes, någon kunnig?
  • Carambolan

    1. Ja, du behöver väga breven för att kunna sätta rätt porto. Är det mycket du ska sälja är det troligen väl värt besväret. Är det bara lite kläder kan du alltid sälja det i paket som garanterat väger under ett kilo, för då kan du använda "skicka lätt"-porto som alltid är 53 kr och ger spårbar in- och utlämning. Då behöver du inte väga så länge du vet att det är mindre än ett kilo.

    2. Du kan packa i vad som helst så länge adress och porto syns tydligt och emballaget inte är ett arbetsmiljöproblem för brevbäraren.

  • Glinda från Oz

    Du måste kunna väga breven och det smidigaste är att ha en våg hemma. Har du inte en vanlig köksvåg? Vill du inte köpa en våg kan du gå till posten och väga där, det kostar inget med är lite omständigt.

    De påsarna du ser från postnord ingår det porto på, jag har aldrig sett någon för 800 kronor, men det låter som att det är ett stort paket. Vill du kan du såklart köpa en lämplig påse med porto så slipper du väga (de brukar vara upp till två kilo på de påsarna och du känner kanske själv om det du har väger 0,5 kilo eller närmare 2 kilo) Påsar utan porto säljs på större matvaruaffärer, bokhandlar eller på nätet. De brukar kosta mellan 10-40 kronor/styck. Jag köper sällan påsar utan klipper sönder en vanlig papperskasse och slår in i det. Innan jag slår in det sätter jag grejerna i en vanlig plastkasse (om paketet skulle råka bli blött påvägen) Adressen skriver jag på ett vanligt vitt papper och tejpar fast.

  • Anonym (Wildrat)

    ÖoB har också vadderade påsar utan porto.

    Ska du skicka lite större saker rekommenderar jag posten tjänst "skicka lätt". Men då måste du ha tillgång till en skrivare. Då går du in på postens hemsida, fyller i alla uppgifter och betalar där, skriver ut adresslappen och sätter på paketet. Spårbart och hyfsat billigt.

    När du packar kan du använda nästan vad som helst. Se bara till att det sitter ordentligt och använd bred packtejp när du tejpar.

  • Anonym (Hepp)

    Nu vet jag ju inte hur ditt paket ser ut. Jag brukar lägga kläderna jag säljer i vanliga plastpåsar och sätta frimärke på. Ibland har jag förutom det slagit in dem i brunt papper.

    Jag brukar kunna skicka som brev. Då gäller det att mäta så att det inte hamnar i kategorin 'skrymmande' vilket blir dyrare. Nu har jag en brevvåg, men innan dess vägde jag på macken där jag ändå tänkte lämna in paketet och köpte då samtidigt frimärken.

Svar på tråden Skicka brev inrikes, någon kunnig?