• Anonym (x)

    Håller han på att bli alkoholist? Är detta normalt?

    Personen dricker flera burkar öl (7,3 procentig) redan på morgonen och under hela dagen. 

  • Svar på tråden Håller han på att bli alkoholist? Är detta normalt?
  • Anonym (nej)

    Börjar man med 7,3-öl redan på morgonen så är det inte alls bra. Då har man problem. Jag sätter gränsen vid 16.00. Tidigare än så sker endast under semester utomlands (öl eller ett glas vin till lunch). . Gäller hans öldrickande även på arbetsdagar? Eller är han arbetslös och jävligt uttråkad?

  • Anonym (x)
    Anonym (...//) skrev 2017-09-15 13:15:45 följande:
    Hur ofta?
    Han drack hela dagen igår och fortsätter idag med samma sak. 
  • Anonym (x)
    Anonym (nej) skrev 2017-09-15 13:23:36 följande:
    Börjar man med 7,3-öl redan på morgonen så är det inte alls bra. Då har man problem. Jag sätter gränsen vid 16.00. Tidigare än så sker endast under semester utomlands (öl eller ett glas vin till lunch). . Gäller hans öldrickande även på arbetsdagar? Eller är han arbetslös och jävligt uttråkad?
    Han arbetar inte och är hemma hela dagarna. Han drack hela dagen igår och har fortsatt idag.

    Blir man full med 7,3 procentig öl?
  • Deceree1
    Anonym (x) skrev 2017-09-15 13:28:10 följande:

    Han arbetar inte och är hemma hela dagarna. Han drack hela dagen igår och har fortsatt idag.

    Blir man full med 7,3 procentig öl?


    Ja, jag har provat en gång. Drack bara en sån. Plus mina kanske 4 cider. Blev jättefull. Aldrig mer alltså. Smakar sprit, skitäckligt. Det är nog alkisvarning på dom som dricker det. Dagtid... hövva.
  • Studentpappa
    Anonym (x) skrev 2017-09-15 13:28:10 följande:
    Han arbetar inte och är hemma hela dagarna. Han drack hela dagen igår och har fortsatt idag.

    Blir man full med 7,3 procentig öl?
    Skiter björnen i skogen?
    Träna hårt, Ät bra, Dö ändå
  • Anonym (...//)
    Anonym (x) skrev 2017-09-15 13:28:10 följande:
    Han arbetar inte och är hemma hela dagarna. Han drack hela dagen igår och har fortsatt idag.

    Blir man full med 7,3 procentig öl?
    Beror väl på hur många och under hur lång tid?
  • Anonym (Ja)

    Om han börjar bli alkolist är ju omöjligt att svara på just här och nu men det visar ju rätt rejält att han har problem.

    Hur länge har det pågått? Har det hänt något i hans liv nyligen? Hur verkar han må?

  • Anonym (nej)
    Anonym (x) skrev 2017-09-15 13:28:10 följande:
    Han arbetar inte och är hemma hela dagarna. Han drack hela dagen igår och har fortsatt idag.

    Blir man full med 7,3 procentig öl?
    Ja, man blir full om man dricker några stycken. Drack han igår hela dagen och fortsätter idag, så har han helt klart problem. Och om DU tycker det är jobbigt, så är det ett stort problem. Han tycker antagligen inte det. Men själv hade jag inte accepterat det förutom med något enstaka undantag. Blir det en vana så får du se till att han får insikt om detta. Troligen är han jävligt uttråkad. Han måste ut och jobba.
  • Anonym (J)

    Hur gamla är ni och bor ni ihop?

    Jag kan bli full på bara en 7,0a så ja. Nej det är väl inte heller riktigt ok att dricka från morgon till kväll så länge man inte är en student utan jobb typ.

  • Anonym (Starkt)

    4 st 33 cl öl som är 7.3-procentig är lika mycket alkohol som en flaska vin eller 25 cl vodka. Det är alltså rätt mycket alkohol han får i sig. Personligen tycker jag också att så stark öl bara har ett syfte och det är att man ska bli berusad. Om man dricker för att det är gott går man inte upp på de alkoholhalterna.

  • Anonym (obviously)

    Det är väl självklart att det inte är normalt att dricka starkaste sortens öl från morgonen, på vardagarna??????????????????????

    Som någon skriver ovan, öl med över 7% alkoholhalt dricker man BARA för att bli berusad. Det är inte gott. Öl är godast mellan 4 och 5% enligt min mening. Andra kan tycka annorlunda, men jag är rätt säker på att ingen föredrar typ elefantöl.

    Men alldeles oavsett dricker jag inte öl på morgonen..................

  • Anonym (x)

    Hur ska jag få honom att sluta dricka? det blir bara värre och värre.  Han förnekar att han problem . Han säger att det är individuellt hur mycket man dricker. Han säger elaka saker och är aggressiv. 

  • Anonym (Elefant)
    Anonym (x) skrev 2017-09-15 13:28:10 följande:
    Han arbetar inte och är hemma hela dagarna. Han drack hela dagen igår och har fortsatt idag.

    Blir man full med 7,3 procentig öl?
    Hm, kombinationen att dricka och att inte ha något arbete är inte så lyckad.

    Se till att personen lär sig hur man söker jobb.

    För övrigt finns det bara en anledning att dricka öl med så hög alkoholhalt som 7,3 procent och det är för att bli full.
  • Anonym (nej)
    Anonym (x) skrev 2017-09-16 10:18:17 följande:
    Hur ska jag få honom att sluta dricka? det blir bara värre och värre.  Han förnekar att han problem . Han säger att det är individuellt hur mycket man dricker. Han säger elaka saker och är aggressiv. 
    Är det problem för dig, och han blir aggressiv när du för det på tal, så tycker jag du ska sätta ner foten. Välj: mig eller alkoholen. Inte så att han skall in på torken, men att han väljer tillfällena han dricker. Ni måste sätta er ner och prata om detta. När han är nykter. INTE när han redan börjat dricka.
  • Anonym (obviously)
    Anonym (x) skrev 2017-09-16 10:18:17 följande:

    Hur ska jag få honom att sluta dricka? det blir bara värre och värre.  Han förnekar att han problem . Han säger att det är individuellt hur mycket man dricker. Han säger elaka saker och är aggressiv. 


    Är detta din sambo, vän eller övrig familjemedlem? Är det sambon skulle jag lämna. Kanske samla ihop tomburkarna av hans samlade alkoholkonsumtion en vecka och visa honom hur mycket det är, räkna ut vad det motsvarar i sprit, jämför med en "normal" konsumtion? Visst är det individuellt hur mycket man dricker, det har han rätt i, och vissa individer är alkoholister. Det är en sak att HAN förnekar sina problem, att DU upplever det som ett problem är ju uppenbart. Så lämna. 
Svar på tråden Håller han på att bli alkoholist? Är detta normalt?