• Deceree1

    Vad är detta för blomma?

    Hej :) Jag har googlat massor men hittar inte denna växt. Tror inte att det är en lökväxt. Tydligen har den fröat sig själv då jag bara hade en förra sommaren. Och då bara gula blommor. Nu är det ungefär 5-6 st. I olika storlekar. Vet nån vad det är?

  • Svar på tråden Vad är detta för blomma?
  • Deceree1

    Jag kan inte få det till att det är en tobaksblomma. Dessa blommor är ju mer som klockor eller trumpeter.

  • flerbarnsmamma5

    Påminner lite om trumpetblomma, den man frösår. Är det en ettårig växt? Tänkte om den du hade förra året är kvar eller om den dog efter blomning.

  • flerbarnsmamma5

    Påminner lite om trumpetblomma, den man frösår. Är det en ettårig växt? Tänkte om den du hade förra året är kvar eller om den dog efter blomning.

  • Deceree1
    flerbarnsmamma5 skrev 2017-09-16 18:15:45 följande:

    Sådan.


    Om du kollar på bladen i närbild så ser man att bladen är taggiga. Mina är släta. Ser nästan ut som bladen på syren. Jag blir inte klok på detta.
  • Deceree1
    Jag är bara jag skrev 2017-09-16 17:38:06 följande:

    Ren gissning- lobelia. Men färgen stämmer inte...?


    Näe.. lobelia är små med små blommor o tittar man nära så ser det ut som en katt-tass :)
  • Deceree1
    flerbarnsmamma5 skrev 2017-09-16 18:13:15 följande:

    Påminner lite om trumpetblomma, den man frösår. Är det en ettårig växt? Tänkte om den du hade förra året är kvar eller om den dog efter blomning.


    Jag tror att dom är säsong, alltså dör men frösår sig själv. Fast jag vet inte säkert. :)
  • Jag är bara jag

    Men gud, det var ju inte alls lobelia jag menade! Får skylla på för lite sömn och bebisstress-hjärna. Det var petunia jag menade. Och det kanske inte är det eller, men den är i vart fall lik de mamma alltid hade ute på altanen på sommaren. Glad

  • flerbarnsmamma5

    Den var jättefin! Jag ska så den nästa sommar. Doftar den gott?

  • flerbarnsmamma5

    Den var jättefin! Jag ska så den nästa sommar. Doftar den gott?

  • Deceree1
    flerbarnsmamma5 skrev 2017-09-16 21:15:26 följande:

    Den var jättefin! Jag ska så den nästa sommar. Doftar den gott?


    Oj, det har jag inte tänkt å :)

    Men du, jag sådde fjärilskrasse i krukor och sen planterade ut. Den va helt fantastisk. Det va första gången jag sådde den. Helt underbar och blommar än. Har du provat den? Den har gett så ofantligt mycket frön. Jag kommer att ha hela trädgården full av Fjärilskrasse nästa sommar :))
Svar på tråden Vad är detta för blomma?