• Flower_annie

    Vad ska jag göra?

    Hej min morbror blir misshandlad både i form av verbala hot och knytnävar i ansiktet. Hans sambo säger att hon ska anmäla honom för att kunna få hans lägenhet och mycket mer. De har två döttrar tillsammans som är två år nu. Han ar livrädd för att bli "helg pappa" då hans förra också misshandlade honom och tog barnen ifrån honom. Alla säger åt mig att inte göra något men jag är rädd att hon snart ska ge sig på tvilling tjejerna. Hittar att man ska ringa kvinno jouren men hittar ingen hjälp för män. Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • EpicNurse

    Gör en "barn i fara"-anmälan, en orosanmälan till socialen!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • EpicNurse
    Flower_annie skrev 2017-09-16 14:52:44 följande:

    Fast hur hjälper jag min morbror?


    För att dom kommer göra en akut åtgärd om dom bedömer att barnen är i fara och då kan även han få hjälp. I anmälan ska du ju nämna att hon misshandlar honom.

    Annars är det kontakt med polisen som gäller men dom åker kanske bara ut om det är pågående misshandel.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (Hm)

    Det är väldigt ovanligt med kvinnor som misshandlar män, men han har alltså lyckats vara tillsammans med två? Det kan inte vara han som misshandlar men skyller ifrån sig på kvinnorna? Det förklarar ju att den första tog barnen och stack. 

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Hm) skrev 2017-09-16 16:24:31 följande:

    Det är väldigt ovanligt med kvinnor som misshandlar män, men han har alltså lyckats vara tillsammans med två? Det kan inte vara han som misshandlar men skyller ifrån sig på kvinnorna? Det förklarar ju att den första tog barnen och stack. 


    Jag reagerade på det också.
  • Tecum
    Anonym (Hm) skrev 2017-09-16 16:24:31 följande:
    Det är väldigt ovanligt med kvinnor som misshandlar män, men han har alltså lyckats vara tillsammans med två? Det kan inte vara han som misshandlar men skyller ifrån sig på kvinnorna? Det förklarar ju att den första tog barnen och stack. 
    Kvinnor är ju experter på att gång på gång leta upp män som misshandlar dem, varför skulle inte någon man kunna ha samma "talang"?
  • Flower_annie
    Tecum skrev 2017-09-16 16:46:04 följande:

    Kvinnor är ju experter på att gång på gång leta upp män som misshandlar dem, varför skulle inte någon man kunna ha samma "talang"?


    Tack någon som kan tänka! De har båda erkänt det så nej. Men han är för mesig och snäll så då antar jag att vissa kvinnor tycker att det är okej att kliva på en sån man.
  • Anonym (Hm)
    Tecum skrev 2017-09-16 16:46:04 följande:
    Kvinnor är ju experter på att gång på gång leta upp män som misshandlar dem, varför skulle inte någon man kunna ha samma "talang"?
    Det går inte att jämföra. De är så pass få kvinnor som använder våld jämfört med män. Det är inte speciellt svårt att hitta en man som misshandlar och beter sig allmänt illa, det är så väldigt många. 
  • Anonym (V)
    Anonym (Hm) skrev 2017-09-16 19:58:06 följande:

    Det går inte att jämföra. De är så pass få kvinnor som använder våld jämfört med män. Det är inte speciellt svårt att hitta en man som misshandlar och beter sig allmänt illa, det är så väldigt många. 


    Oftast när en man far illa är det ingen som bryr sig. Jag är tjej men jag fattar inte varför vi kvinnor ska vara sådana helgon.
  • Jockmocksjocke

    Säg åt honom att filma eller trycka på röstmemo i fortsättningen så har han bevis. Be honom att skicka det till dig och händer det att hon kröker minsta lilla hår så går ni med det till polisen. Blev psykiskt misshandlad i 3 år och detta gick tyst på ragatan. Kram

Svar på tråden Vad ska jag göra?