• Fridiii

    Hund med akut leversvikt mat

    Hej min hund är precis 11 år och har I en o halv vecka mått väldigt dåligt. Han matvägrat och får handmata honom. Vi har vart på stort djursjukhus ultraljud gjordes men allt såg bra ut. Men hans levervärden är förhöjda. Då alat och ALP det andra såg okej ut. Han fick medicin denamarin o ursofalk som skulle hjälpa honom.

    Han har mått lite bättre sen i tisdags detta började att ges. Men i natt kräktes han fem gånger.

    Funna det någon annan här med leverproblem hund alltså? Vad ger ni för mat o annat för att hjälpa er Hund? Hur länge har hunden haft problem o varför?

  • Svar på tråden Hund med akut leversvikt mat
  • Jemp

    Vad är det han inte tål? Finns det något märke som fungerar? Brukar ju finnas iaf tre olika veterinärfoder för varje åkomma, minst.

    Vad äter han idag? Annars skulle jag ta reda på VAD det är som är speciellt med dessa foder (tex fettsnålhet, ev mineraler etc) och försöka hitta lämpligast möjliga utifrån det.

    Så får man väl väga vilken sjukdom som är värst.

  • Jemp

    Är kräkningarna pga levern eller pga medicinerna? Kan ingenting om preparaten men kan det vara ett alternativ att byta medicin (som tex med smärtstillande) eller ge probiotika eller så, om det nu är biverkning.

    Mest lite tips att ta upp med veterinären. Jag är inte tillräckligt kunnig för att råda precis vad du ska göra!

  • Alessia

    Hej!
    Jag har haft hund som i sjuårsåldern fick skyhöga levervärden. Det gjordes ultraljud och togs biopsier och ingen egentlig orsak kund fastställas utom en: han hade fått en antibiotikakur för borrelia och eftersom veterinären då samtidigt och rutinmässigt skrev ut ett smärtstillande NSAID-preparat - Rimadyl.Vissa hundar tål inte Rimadyl utan reagerar i sin lever. Även borrelian kan ge leverproblem.
    Hunden fick hålla sträng diet i åtta månader. Det var Royal Canin Hepatic som gällde och inget annat foder fick ges. Leversjuka hundar tål inte animaliska proteiner utan värdena skjuter  bums i höjden och de kan få hepatisk encefalit dvs hjärnhinneinflammation av leverpåverkan. De blir vimsiga, går i cirklar, sover hela tiden, kan kissa på sig, blir vingliga.  Det fodret har lättsmälta vegetabiliska proteiner och finns både som torrfoder och i burk. Jag hade blandade torrfodret med vatten och några matskedar burkfoder och det gick ner. Hunden fick även Denamarin i en månad.
    Efter en vecka togs blodprov och värdena hade sjunkit och de sjönk kontinuerligt. Efter tre månader var de normala, men vi fick fortsätta i ytterligare fem för att vara helsäkra. Den hunden levde i ytterligare fem år.

  • Anonym (N)

    Men du måste ju höra av dig till veterinären om behandlingen inte funkar... så oansvarigt

Svar på tråden Hund med akut leversvikt mat