• Probrother

    Hål i tanden

    Jag har ett stort hål i tanden och jag undrar om det gör ont att laga det.
    För jag är jätte nervös för det är första gången och jag visste inte ens att jag hade ett hål.
    så kan ni snälla säga hur det känns.

  • Svar på tråden Hål i tanden
  • myskmalva

    Bedövningssprutan sticker till och så spänner det lite obehagligt i tandköttet när de sprutar in bedövningsmedel. Efter det brukar det inte göra ont (inte hänt mig i alla fall) men man känner ju att de är där och krafsar och borrar.

  • Nandez
    myskmalva skrev 2017-09-18 17:33:27 följande:
    Bedövningssprutan sticker till och så spänner det lite obehagligt i tandköttet när de sprutar in bedövningsmedel. Efter det brukar det inte göra ont (inte hänt mig i alla fall) men man känner ju att de är där och krafsar och borrar.
    Så upplever jag det också.
  • Volkheim

    Stör mig som fan på när folk ska säga "det sticker till lite" och "det spänner lite"


    Såklart kan vissa uppleva det så, men Jesus, knappast alla. Dessutom spänner man sig och är nervös känns det mycket mer.
    Ta alltid sådana kommentarer med en nypa salt.
    Har en polare som berättade att när han skulle vaccinera sig mot TBE så sa han "jag kände ingenting. jag frågade när hon skulle sticka och hon sa "det var klart för länge sen"
    Den anekdoten är högst överdriven anser jag. Man blir stucken med en nål, jag tror knappast man är så avslapppnad/ouppmärksam att man inte känner något.


    Nu vill jag inte skrämmas, men man ska inte försköna saker som skrämmer andra, till exempel kanyler.
    Jag har hög smärttröskel men HATAR kanyler, och tar alltid bedövningssalva. Så länge jag kan minnas har jag alltid gjort det, och ibland har det kännts lite ändå, ibland inte, men jag kan inte säga hur "ont" det gör utan, för det vet jag inte, men att få bedövning i munnen, vilket jag också fått vid tre tillfällen väldigt nyligen, är lite blandat.
    Ibland känns det knappt (med bedövningssalva) men vissa ställen (längst bak i underkäken, där måste de gå djupt med nålen) var det riktigt obehagligt men inte rent ut sagt "smärtsamt".


    Mitt tips om du är nervös är att be om bedövningssalva/spray, vilket de har förståelse för (om det är en bra tandläkare) och så tar du ett par stora ljuddämpande hörlurar, och sätter igång avslappnande musik, och blundar, medans du klämmer på en stressboll.

  • Noname00

    Snälla gör inte samma misstag som jag och vänta för länge.
    Det gör inte ont alls att laga hål, bedövningssprutan sticker lite som en vaccination men känns inte alls om det  läggs på bedövningssalva först.

  • Scoops

    Jag får alltid en bedövande gel innan jag får bedövningen. Så man behöver inte ens känna ett stick! Förutom det känner jag typ att de håller på, men absolut inget gör ont! Be din tandläkare om bedövning (också bedövningsgelén) och berätta att du är nervös. De är vana vid patienter som känner obehag inför behandlingen.

Svar på tråden Hål i tanden