• Alby

    1åring dåliga tänder pga amning

    Min 1åring har älskat att amma ända sen hon föddes och jag har ammar fritt både dag och natt. Hon äter mat med stor aptit så på dagen har hon ammat mer som tröst eller vid sovning. Nattetid har det periodvist varit jättemycket upp till 15 ggr per natt och periodvist bara 3 ggr per natt. Vi samsover och vi har båda sovit bra. Jag upptäckte förra veckan fläckar på hennes övertänder och kontaktade folktandvården. Det konstaterades vara initial karies och skulle så småningom bli hål om vi inte slutade nattamma. Hon får alltid vatten till maten och inga sötsaker men jag har ju ammat fritt både dag o natt så det har blivit för tätt.

    Är det någon här med liknande erfarenhet?

    Hur slutar jag amma min ettåring som älskar att amma, hon gillar inte napp.

  • Svar på tråden 1åring dåliga tänder pga amning
  • annabellelee

    Ok, såg nu. Då är det väl bara att neka bröstet? Om hon blir väldigt gnällig kan ni låta pappa natta eftersom hon vet att han inte kan ge bröstet.

  • Alby
    annabellelee skrev 2017-09-19 18:15:00 följande:

    Hur bra äter hon av vanlig mat?


    Bra, hon äter frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och en portion gröt innan läggdags.
  • Anonym (A)
    kixan skrev 2017-09-19 20:31:59 följande:

    Bröstmjölk ger INTE karies! Uppdatera tandläkaren!

    sagogrynet.wordpress.com/2012/10/17/brostmjolk-skyddar-mot-karies-2/

    sagogrynet.wordpress.com/2011/12/06/nattamning/


    Det är småätandet som ger karies, varje gång du äter/dricker (utöver vatten) så startar syraangrepp i munnen. Eftersom tänderna aldrig hinner vila, så sker syraangreppet hela tiden och det ger karies.
  • Mascaraklumpar

    Det finns studier son vista både ock när det gäller amning och karies. Eftersom det inte är bevisat att det är skadligt att nattamma tycker jag inte det är något man behöver undvika generellt, men när skador på tänderna faktiskt är på väg att uppstå bör man göra allt man kan för att förhindra att det blir värre

  • Mascaraklumpar
    Mascaraklumpar skrev 2017-09-20 07:06:21 följande:

    Det finns studier son vista både ock när det gäller amning och karies. Eftersom det inte är bevisat att det är skadligt att nattamma tycker jag inte det är något man behöver undvika generellt, men när skador på tänderna faktiskt är på väg att uppstå bör man göra allt man kan för att förhindra att det blir värre


    Ber om ursäkt för stavfelen, skriver från mobilen
  • Alby

    Tandläkaren sa att handlade inte om själva bröstmjölken utan frekvensen hon åt. Att tänderna aldrig hinner vila.

    Pappan nattade henne igår och de gick bra men sen på natten gallskrek hon efter bröstet och inget hjälpte, så jag gick in och ammade. Vi bor i lägenhet så behöver ta hänsyn till grannarna så de inte vaknar. Jag tycker så synd om min flicka, hon förstår ju inte varför hon inte får amma längre som innan.

  • kixan

    Fast läs länkarna jag skickade, det finns nya studier som visar att bröstmjölken faktiskt skyddar emaljen, så det gör inget att du ammar ofta eftersom det inte blir ett syraangrepp på tänderna på samma sätt som med mat.


    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Alby
    kixan skrev 2017-09-20 15:37:19 följande:

    Fast läs länkarna jag skickade, det finns nya studier som visar att bröstmjölken faktiskt skyddar emaljen, så det gör inget att du ammar ofta eftersom det inte blir ett syraangrepp på tänderna på samma sätt som med mat.


    Tack, jag klickade in på bloggen och när jag klickade på källan hon sa hon fick informationen ifrån så funkade inte länken. Hittar ingen sån information med en trovärdig källa tyvärr.
  • Ebo88

    Det beror nog inte på bröstmjölken i sig men det kan vara det att bröstmjölken ligger kvar på tänderna och det blir plack eftersom man inte borstar tänderna mitt i natten på barnet. Ibland tänker man inte på att tillexempel välling ges till barn innan dem ska sova och dem går och lägger sig utan att borsta tänderna efteråt men mamma/pappa har borstat tänderna på dem innan. Brukar ditt barn få en sådan klämmis till mellanmål? Den brukar vara en bov till initial karies hos barn då dem suger på den och en massa smoothie som innehåller socker och lägger sig på tänderna.

  • kixan
    Alby skrev 2017-09-20 15:49:45 följande:
    Tack, jag klickade in på bloggen och när jag klickade på källan hon sa hon fick informationen ifrån så funkade inte länken. Hittar ingen sån information med en trovärdig källa tyvärr.
    Här har du ett till inlägg med länkar som funkar: sagogrynet.wordpress.com/2014/10/18/amning-och-karies/
    A -03, F -05, V -10, S -14
  • Anonym (S)

    Samma sak med min 1,5 åring tyvärr :( Hon har fått karies på framtänderna i överkäken. Hon har alltid fått bli ammad när hon vill. Hon har fått smaka kakor och så några gånger (men inte efter jag upptäckte att hon har hål) men tandläkaren sa att det beror på amningen (mest nattamningen) eftersom det bara är i överkäken och inget i underkäken. Det värsta är att hon hatar att borsta tänderna också så man måste hålla fast henne o hon skriker :(

    Blir så ledsen :( Vet inte hur jag ska sluta nattamma heller för hon somnar (och somnar om) bara när jag ammar , o tar inte flaska eller napp . Vill helst inte försöka börja med flaska heller för min äldsta hade så svårt att sluta med den o det är ju inte heller bra för tänderna sen . Tips?

  • Kanttant
    kixan skrev 2017-09-21 16:31:08 följande:

    Här har du ett till inlägg med länkar som funkar: sagogrynet.wordpress.com/2014/10/18/amning-och-karies/


    Fast att det finns studier som visar på att bröstmjölk kan vara skyddande i vissa fall betyder inte att det gäller alla. Studier är generaliserande och säger i princip "större delen av befolkningen". Men det kommer alltid finnas undantag. Ts barn verkar ju kunna vara ett undantag eftersom de ser redan nu tecken på karies som har med för täta syreangrepp på tänderna. Är väl ändå mer rimligt att utgå från det än studier som gäller generellt?

    Gick dessutom in på blogginlägget du länkade och kikade längst ner där bloggaren har länkat till de fyra studier hon baserar sitt inlägg på. Kan inte säga att det precis var övertygande bevis.

    Den första länken är bara en sammanfattning om en studie, inte den faktiska studien. Men studien testade och analyserade saliven hos spädbarn som antingen helammades, delammades eller enbart fick ersättning. Resultatet var att var tredje som helammades, var fjärde som delammades och ingen som fick endast ersättning hade lactobaciller närvarande. Lactobaciller kan innebära ett visst skydd mot en speciell bakterie, Streptococcus mutans, som är den ledande orsaken till karies. Men märk alltså att det som högst rörde sig om att vart tredje barn som helammades hade dessa lactobaciller och att närvaro av lactobaciller inte på något sått garanterar skydd - men dessutom att detta skydd gäller en sorts bakterie.

    Studien i länk två handlar om att bröstmjölk kan skydda mot en viss typ av bakterie, Streptococcus mutans, genom att hindra bakterien från att fastna på tänderna. Alltså utgångspunkten för första studien. Denna studie görs dock in vitro, vilket inte gör att man kan dra några stensäkra slutsatser om hur det faktiskt fungerar på en levande människa, eller ett spädbarn då.

    Studien i den tredje länken handlar egentligen om faktorer som innebär högre risk för karies bland lägre stående socioekonomiska grupper.

    Men nattamning är med som en faktor och visades vara en skyddande faktor, dock med gränsfall signifikans och endast i gruppen spädbarn med lite karies. I gruppen spädbarn med mycket karies var inte nattamning en skyddande faktor. Resultaten kan ha berott på en liten testgrupp, kan också betyda att nattamning kan ha en skyddande faktor men individer är olika känsliga för karies och är man mer mottaglig för karies så kanske det inte är en skyddande faktor.

    Slutligen, den fjärde och sista länken. Studien kollade på hur heltidsamning och längre amningen (upp till ett år) påverkade mängs av karies bland skolbarn, alltså sexåringar och inte spädbarn. Resultaten visade inga signifikanta resultat, alltså visade den varken att amning var skyddande eller skadligt gällande karies.
Svar på tråden 1åring dåliga tänder pga amning