• Anonym (Räddmamma)

    Kan min dotter ha downs syndrom?

    Hej, min dotter föddes prematurt för 8 veckor sen, och jag kan börja se tecken på att hon kanske har ds. Hon föddes 12 veckor för tidigt så vi är kvar på sjukhuset fortfarande. Borde läkarna se detta eller ska man fråga? :(. Det jag kan tycka ser ut som ds är att hennes ögon sitter lite långt ifrån varandra, annars ser jag inga tydliga tecken.. hur tidigt kan man se att barnet har ds? Kan det upptäckas sent?

  • Svar på tråden Kan min dotter ha downs syndrom?
  • Påven Johanna II
    Anonym (Räddmamma) skrev 2017-09-20 12:20:30 följande:

    Hej, min dotter föddes prematurt för 8 veckor sen, och jag kan börja se tecken på att hon kanske har ds. Hon föddes 12 veckor för tidigt så vi är kvar på sjukhuset fortfarande. Borde läkarna se detta eller ska man fråga? :(. Det jag kan tycka ser ut som ds är att hennes ögon sitter lite långt ifrån varandra, annars ser jag inga tydliga tecken.. hur tidigt kan man se att barnet har ds? Kan det upptäckas sent?


    www.fubnorrkoping.se/om-fub/sa-faststalls-diagnosen-downs-syndrom/
  • Anonym (?)

    Borde inte det upptäckts på ultraljud och av läkare och barnmorskor?

  • Anonym (kan upptäckas sent)

    Jag vet fall där det inte har upptäckts/fastställs förrän efter tre månader, så det kan variera. Men ta upp dina tankar med vården och ta det därifrån. 

    Kramar!

  • Anonym (S)

    Har inte personer med ds svarare tätt mellan ögonen?

    Tycker absolut att du kan luft din oro med neopersonalen, så kan du förhoppningsvis känna dig lugn sen.

    Det upptäckts ju faktiskt inte alltid under grabiditeten.

  • Anonym (jo)

    Barn med kromosomförändringar har ju också en tendens att komma tidigare så jag tycker gott att du kan ta det med personalen. Håller tummarna för att din dotter är helt frisk!

  • Anonym (Räddmamma)
    Anonym (?) skrev 2017-09-20 12:24:32 följande:

    Borde inte det upptäckts på ultraljud och av läkare och barnmorskor?


    Det kan ju missas, hade 1: 16 700 i sannolikhet på kub, men det är ju inte 100% säkert ..
  • Anonym (Räddmamma)
    Anonym (kan upptäckas sent) skrev 2017-09-20 12:27:33 följande:

    Jag vet fall där det inte har upptäckts/fastställs förrän efter tre månader, så det kan variera. Men ta upp dina tankar med vården och ta det därifrån. 

    Kramar!


    Känns ju inte bra att det kan upptäckas så sent :( min man tycker inte att det är så, så han kommer inte vilja ta upp det med dem..
  • Anonym (Räddmamma)
    Anonym (S) skrev 2017-09-20 12:27:43 följande:

    Har inte personer med ds svarare tätt mellan ögonen?

    Tycker absolut att du kan luft din oro med neopersonalen, så kan du förhoppningsvis känna dig lugn sen.

    Det upptäckts ju faktiskt inte alltid under grabiditeten.


    Har de? Vad jag kan se på bilder på personer med ds har de långt mellan ögonen..

    får kanske göra det :(
  • Anonym (Räddmamma)

    [quote=78031357][quote-nick]Anonym (jo) skrev 2017-09-20 12:31:36 följande:[/quote-nick]Barn med kromosomförändringar har ju också en tendens att komma tidigare så jag tycker gott att du kan ta det med personalen. Håller tummarna för att din dotter är helt frisk![/quot

    Hon kom dock tidigt pga att jag började öppna mig (utan qtt veta om det) och fick av det en infektion som gjorde att de plockade ut henne med snitt.. men visst det kan vara en faktor med :/

    Tack!

Svar på tråden Kan min dotter ha downs syndrom?