• Anonym (Mamma)

    När gjorde era barn... (två frågor)?

    1. När kunde era barn leka med saker så som de är tänkta att lekas med och inte bara undersöka/sätta dem i munnen. Typ köra med bilar och stapla torn med klossar, lägga pussel och mata dockor. Menar nu inte när de gjort så enstaka gånger eller med ett föremål utan när de gjorde så konsekvent nästan hela tiden med de flesta leksaker?

    2. När slutade ni med flaska/amning helt till era barn? Dvs inte ens välling i flaska?

  • Svar på tråden När gjorde era barn... (två frågor)?
  • Simone

    Min dotter har lekt så i ca 5-6 månader kanske? Hon fyller 2 om några veckor.

    Flaskmatning vägrade hon efter 5 månader (även välling) började med vanlig mat då. Men det är ju väldigt tidigt

  • Anonym (Stina)

    Min dotter är 15 månader och har bultat på bultbrädan "på riktigt" och staplat klossar sen en månad tillbaka. Mata dockor och pussel är lite för avancerat än :p

    Jag slutade amma helt när hon var 9 månader, på hennes initiativ. Gav ingen flaska istället utan då åt hon bara vanlig mat

  • Anonym (Stina)
    Anonym (Stina) skrev 2017-09-20 16:03:05 följande:

    Min dotter är 15 månader och har bultat på bultbrädan "på riktigt" och staplat klossar sen en månad tillbaka. Mata dockor och pussel är lite för avancerat än :p

    Jag slutade amma helt när hon var 9 månader, på hennes initiativ. Gav ingen flaska istället utan då åt hon bara vanlig mat


    Glömde, hon kör med bilar och säger "brum" också, sedan någon vecka tillbaka
  • Carambolan

    Jag skulle också säga runt 1,5 år på fråga ett. Vissa sorters leksaker tidigare och andra senare.

    Aldrig börjat med flaska till något av mina barn.

  • Duckan

    Pussel och klossar visade hon aldrig nåt nämnvärt intresse för. Dockor kom ganska tidigt. Innan hon var 2 år hade hon full lek med det.
    Slutade amma henne helt vid 8 mån. Välling fortsatte hon att dricka ur flaska till hon var ca 3 år och då slutade självmant.

  • fluu

    1. Hon var över ett år i alla fall, men nog inte fyllda 1,5 år.
    2. Dottern slutade själv med amningen när hon var 19 månader. Något i flaska har hon aldrig velat ha.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (K)

    1. Olika för olika leksaker. Bläddrade i böcker (både i kartong och papper) när han var 11 månader. Köra bilar och tåg på tågbana strax efter 1 år. Sparka på fotboll 15 månader. Rita 15 månader (bara streck men han håller pennan åt rätt håll och tuggar inte på den/slänger iväg den längre). Klossar rasar han hellre än bygger men kan bygga sen ett par veckor tillbaka. Dockor/mjukisdjur kramar han gärna (sen typ 13-14 månaders ålder) men kan lika gärna tugga på fötterna eller slänga iväg dem. Puzzel fattar han inget av än så länge och då är det såna småbarnspuzzel med en plupp på. Han bara plockar bitarna och slänger iväg dem. Sen märker man att han tar efter storebror i annat än lekar. Senaste veckan har han t ex börjat ta papper för att snyta sig eller torka snoppen (utanpå blöjan). Han blir snart 16 månader.

    2. Lilla har aldrig gillat flaska. Ammade till 7 månader sen åt han bara vanlig mat. Han ratar välling men äter gröt morgon och kväll. Stora slutade jag amma vid 8 månader sen drack han välling på kvällen fram till han var ca 2,5 år. Då slutade han självmant.

  • asdfgh

    1. Äldsta var rätt ointresserad av leksaker fram till åtminstone 2-3 år. Både att leka med och att stoppa i munnen. Lekte med annat och slutade stoppa allt i munnen strax efter 1 år. Var mycket för att klättra etc.
    Yngsta började leka med leksaker runt 1 år men klättra var nog ändå roligast ;)

    2. Äldsta slutade amma vid 2,5 år. Yngsta ammar fortfarande men det är rätt lite numera och skulle gissa på att vi slutar under det kommande året, dvs nån gång mellan 4 och 5 år.

  • Anonym (mami)

    1. Minns ej.

    2. Slutade helt med amningen vid 13 månader. Vällingflaska på kvällen till 3-4 år tror jag.

  • Jemp

    1. Innan året i alla fall, särskilt bilar och klossar. Pussel runt året, dockor har han precis (19 mån) börjat visa mer intresse för. Figurer sen en dryg månad tillbaka kanske.

    2. 11 mån amning. Välling har han bara druckit en kort period strax innan det.

  • Fru Ve

    1. Mellan 1½-2 år har de börjat leka "riktigt" med leksaker och inte bara slänga runt med dem och stoppa i munnen.

    2. Ammade de två äldsta gjorde jag till de var 7 månader. Minstingen är 7 månader snart nu och jag ammar än, kommer nog att fortsätta ett tag till, men det är lite på uttrappning. Välling i flaska drack de till ca 2½ års ålder, sen var de själva inte längre intresserade av det.

Svar på tråden När gjorde era barn... (två frågor)?