• Anonym (Ts)

    Vilken nationalitet skulle du helst dejta/inte dejta?

    Hej! Vilken nationalitet skulle ni helst dejta/inte dejta?

  • Svar på tråden Vilken nationalitet skulle du helst dejta/inte dejta?
  • fornminne

    Nationalitet säger väl inte så mycket? Någon kan ju vara svensk medborgare men inte kulturellt svensk, eller med värderingar från medeltiden, eller "ursvensk" men högerextremist.

  • Carambolan

    Vill inte dejta danskar. Skäms jämt för att jag inte lyckas förstå vad de säger trots att de förväntar sig att jag borde göra det.

  • Anonym (Ts)
    fornminne skrev 2017-09-20 21:09:37 följande:

    Nationalitet säger väl inte så mycket? Någon kan ju vara svensk medborgare men inte kulturellt svensk, eller med värderingar från medeltiden, eller "ursvensk" men högerextremist.


    Menar både till utseende och kultur. En etnisk finsk person är ju tex finsk även med svenskt medborgarskap.
  • Anonym (mix)

    Min sambo är norsk. Tidigare har jag träffat två svenskar och en amerikan. (Är själv svensk).

    Men jag valde ju inte dessa för deras förträffliga nationalitets skull, utan för att vi föll för varandra. Dock vill jag ha en partner med liknade kultur och värderingar som jag själv har.

  • fornminne
    Anonym (Ts) skrev 2017-09-20 21:13:11 följande:
    Menar både till utseende och kultur. En etnisk finsk person är ju tex finsk även med svenskt medborgarskap.
    Så du menar egentligen inte nationalitet, utan vilket ursprung man har och vilken kultur man kommer ifrån?

    Det är ju en annan sak. Nu bryr jag mig visserligen inte om ursprung i sig, men kultur och värderingar är jätteviktigt. Att det är någorlunda samma alltså.
  • fornminne
    Anonym (Sossejonny) skrev 2017-09-20 21:13:37 följande:
    Om man är svensk medborgare men nyinvälld ockupant från t ex Afghanistan så lär de flesta av oss svenskar inte se på denne som "svensk" utan snarare som "invandrare".
    Nyanlända får inte bli medborgare.

    I övrigt bekräftar du bara min poäng. Att någon är juridiskt eller nationellt svensk säger inte ett jota om denne som person. Och jag vill ha en partner som är kulturellt svensk, eller åtminstone kulturellt västerländsk.
  • AndreaBD

    Den här tråden är som gjort för att vissa ska vädra sina fördomar. Men kanske kan man också göra nåt vettigt av den.

    Jag skulle, oavsett nationalitet, har ett problem med en partner som jag inte kan kommunicera tillräckligt bra med. Så jag har alltid haft kravet att de pratar obehindrat svenska, alternativt engelska. Har ibland träffat på män som pratat någorlunda, som definitivt klarar sig i samhället. Men det räcker inte för mig. Det kan bli missförstånd. Är själv invandrare och tycker det är viktigt med kommunikationen.

    Förutom det, allmänt, tycker jag att man måste vara realistisk med hur mycket man kan anpassa sig och hur mycket den andra kan anpassa sig. Unga människor gör det i större utsträckning. Numera skulle jag inte klara av för stora skillnader i kultur. Men det hänger ju mycket på hur personen har anpassat sig här i Sverige. Vilket land de kommer ifrån ursprungligen, spelar knappt någon roll då.

  • AndreaBD

    Det är förstås en annan sak om vi endast pratar utseende. Då gillar jag greker, israelis, i princip också spaniorer och italienare, men de kan vara ganska dryga till sättet. :)

  • Anonym (mix)
    AndreaBD skrev 2017-09-21 10:54:09 följande:
    Den här tråden är som gjort för att vissa ska vädra sina fördomar. Men kanske kan man också göra nåt vettigt av den.

    Jag skulle, oavsett nationalitet, har ett problem med en partner som jag inte kan kommunicera tillräckligt bra med. Så jag har alltid haft kravet att de pratar obehindrat svenska, alternativt engelska. Har ibland träffat på män som pratat någorlunda, som definitivt klarar sig i samhället. Men det räcker inte för mig. Det kan bli missförstånd. Är själv invandrare och tycker det är viktigt med kommunikationen.

    Förutom det, allmänt, tycker jag att man måste vara realistisk med hur mycket man kan anpassa sig och hur mycket den andra kan anpassa sig. Unga människor gör det i större utsträckning. Numera skulle jag inte klara av för stora skillnader i kultur. Men det hänger ju mycket på hur personen har anpassat sig här i Sverige. Vilket land de kommer ifrån ursprungligen, spelar knappt någon roll då.
    Språket är jätteviktigt. Jag pratade bara engelska med ett av mina ex (amerikan). Jag är bra på engelska eftersom jag har bott ett år i England och tre månader i USA. ÄNDÅ blev det ibland missförstånd eller uppstod frustration hos mig när jag inte kunde uttrycka mig som jag ville. Vi talade hans modersmål - inte mitt.

    Nu har jag en norsk partner och det är ju helt annorlunda, då språken är så lika. Dessutom bor vi i Norge så jag är ju "van" med norskan.

    Men jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som pratade dålig svenska och inte heller bra engelska. Spelar ingen roll hur lika vi var i övrigt, t ex kulturellt. Att inte kunna ha djupare samtal skulle kännas jättekonstigt. Plus alla missförstånd mm.
  • Anonym (Maja)

    Det är väl klart att det är enklast med en person med svenskt medborgarskap eller permanent uppehållstillstånd, eller EU-medborgare (eller norrman) om man själv vill bo i Sverige och man tänker sig något långvarigt. Är ju enklast om man har rätt att bo i samma land. Annars kan jag inte se att nationalitet spelar någon som helst roll.

  • fornminne
    Anonym (mix) skrev 2017-09-21 18:53:47 följande:
    Språket är jätteviktigt. Jag pratade bara engelska med ett av mina ex (amerikan). Jag är bra på engelska eftersom jag har bott ett år i England och tre månader i USA. ÄNDÅ blev det ibland missförstånd eller uppstod frustration hos mig när jag inte kunde uttrycka mig som jag ville. Vi talade hans modersmål - inte mitt.

    Nu har jag en norsk partner och det är ju helt annorlunda, då språken är så lika. Dessutom bor vi i Norge så jag är ju "van" med norskan.

    Men jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med någon som pratade dålig svenska och inte heller bra engelska. Spelar ingen roll hur lika vi var i övrigt, t ex kulturellt. Att inte kunna ha djupare samtal skulle kännas jättekonstigt. Plus alla missförstånd mm.
    Håller med. Han måste inte kunna perfekt svenska eller ha svenska som modersmål. Men han måste kunna uttrycka sig obehindrat. (Alternativt obehindrat på engelska). Annars tror jag inte att det skulle fungera i längden.

    Språk och värderingar / kultur är mycket viktigare än vilket land man föddes i eller vilket land man är medborgare i.
Svar på tråden Vilken nationalitet skulle du helst dejta/inte dejta?