• Mangodina

    Undernärd kattunge!!!

    Vi har fått chansen att ta över en liten kattunge på 14 veckor som varit undernärd och levt i misär. Den är nu vårdad och frisk från skabb, mask och kontrollerad av veterinär. vad jag undrar nu är om denna katt kommer bli normalstor till slut eller om hon p.g.a undernäring som liten inte kommer att ta igen sig?

  • Svar på tråden Undernärd kattunge!!!
  • Glinda från Oz

    Vad fint att du tog hand om katten! Du är en riktig ängel.

    Om hon är mindre än hon ska vara nu finns möjligheten att hon blir lite mindre än vad hon annars skulle ha blivit, men hon blir fortfarande i vuxenstorlek och ingen kommer se att hon varit undernärd, det rör sig inte om gigantiska skillnader utan kanske om 1 cm kortare i mankhöjd.

    Kom ihåg att kastrera henne då hon är gammal nog för det.

  • Mangodina
    Glinda från Oz skrev 2017-09-21 11:53:15 följande:

    Vad fint att du tog hand om katten! Du är en riktig ängel.

    Om hon är mindre än hon ska vara nu finns möjligheten att hon blir lite mindre än vad hon annars skulle ha blivit, men hon blir fortfarande i vuxenstorlek och ingen kommer se att hon varit undernärd, det rör sig inte om gigantiska skillnader utan kanske om 1 cm kortare i mankhöjd.

    Kom ihåg att kastrera henne då hon är gammal nog för det.


    Så fint skrivet!!! Ja det känns kanon! Ja hon ska vaccineras, chippas, öronmärkas, försäkras och ksstrerad
  • Dexter dot com

    Jag hittade en kattunge som bara var skinn och ben och nu 12 år senare är han en jättekatt på 8 kg. Inte fet utan stor så visst kan dom "växa ifatt".

  • EmberEyes
    Glinda från Oz skrev 2017-09-21 11:53:15 följande:

    Vad fint att du tog hand om katten! Du är en riktig ängel.

    Om hon är mindre än hon ska vara nu finns möjligheten att hon blir lite mindre än vad hon annars skulle ha blivit, men hon blir fortfarande i vuxenstorlek och ingen kommer se att hon varit undernärd, det rör sig inte om gigantiska skillnader utan kanske om 1 cm kortare i mankhöjd.

    Kom ihåg att kastrera henne då hon är gammal nog för det.


    Håller med.

    Vill bara påpeka att det går att kastrera katter från 12v, men eftersom det är en hona och hon är liten (just nu) vill de många vet vänta.
  • Glinda från Oz
    EmberEyes skrev 2017-09-22 11:08:53 följande:

    Håller med.

    Vill bara påpeka att det går att kastrera katter från 12v, men eftersom det är en hona och hon är liten (just nu) vill de många vet vänta.


    Jag har bara stött på en veterinär som gör det, det är ytterst, ytterst sällsynt så även om det går så rekommenderar jag aldrig det. De flesta veterinärer kastrerar från 4-6 månader.
  • Mangodina
    Glinda från Oz skrev 2017-09-22 11:54:16 följande:

    Jag har bara stött på en veterinär som gör det, det är ytterst, ytterst sällsynt så även om det går så rekommenderar jag aldrig det. De flesta veterinärer kastrerar från 4-6 månader.


    Ja!!! har förhört mig på flera olika i Malmö, även det stora djursjukhuset. De ska väga minst 2.5kg säger alla för att lägre vikt bidrar till att narkosen tar hårdare på organen.
Svar på tråden Undernärd kattunge!!!